Partout d.n.a.
Blog

Mautic: opbouwen van user profiles voor adaptieve content

Geschreven door Jeroen Valkenburg op 9 mei 2016

Data is het nieuwe goud binnen online marketing. Het meten en analyseren van website statistieken is al lange tijd onmisbaar. Een nieuw populair thema binnen data analyse is het opbouwen van bezoekersprofielen, als startpunt voor personalisatie van je content. En dat is niet voor niets. Wanneer je weet wat je gebruikers willen, kan je de content op je site beter laten aansluiten op de voorkeuren van een specifieke bezoeker. Zo kun je, door een betere gebruikerservaring, zorgen voor meer conversie!

Adaptieve content op je website

Om in te spelen op de persoonlijke voorkeuren van een bezoeker kan er gebruik gemaakt worden van adaptieve content. Met het gebruik van adaptieve content bepaalt de website automatisch welke content het beste aansluit op de bezoeker. De website zal de content vervolgens op deze unieke bezoeker afstellen. Hiermee krijgt de bezoeker van de website relevantere content te zien.

Grote namen zoals Bol.com en Amazon passen dit principe al toe binnen hun website. Een groot deel van de content op deze websites wordt actief aangepast op het zoekgedrag en interesses van de bezoekers. Je zult dit zelf ongetwijfeld wel eens opgemerkt hebben! Maar hoe pas je adaptieve content toe op jouw website?

Voordat de content goed afgestemd kan worden op de bezoeker, is het belangrijk om de volgende vragen te beantwoorden:

  • Hoe gebruikt de bezoeker de website?
  • Welke content wordt er door de bezoeker bezocht?

Met marketing automation toepassingen kun je op persoonsniveau deze vragen beantwoorden. Door het bezoekersgedrag bij te houden, breng je in kaart welke pagina’s elke bezoeker precies bezoekt.

Content profiel van de bezoeker

De informatie die je hebt verzameld door middel van het bijhouden van het bezoekersgedrag, verzamel je in een content profiel. Het content profiel zorgt er voor dat alle verzamelde data van een bezoeker wordt gebundeld. Binnen het content profiel van een bezoeker wordt zowel impliciete als expliciete data verzameld. Impliciete data wordt automatisch verzameld, denk bijvoorbeeld aan de bezochte pagina’s. Expliciete data is data dat door de bezoeker zelf is achtergelaten, bijvoorbeeld door het invullen van een formulier op de website.

Adaptieve content op basis van user profiles

Met marketing automation software kunnen er regels worden gekoppeld aan de impliciete data van een bezoeker. Wanneer een bezoeker vier keer een pagina bezoekt met bijvoorbeeld het onderwerp appeltaarten, dan zal het systeem dit herkennen en automatisch de content over dit thema centraal stellen. Zo zorgt marketing automation op basis van user profiles voor het automatisch aanbieden van adaptieve content.

Marketing automation tool: Mautic

Een mooie tool om user profiles van je bezoekers mee samen te stellen is Mautic. Mautic is een opensource marketing automation pakket wat het gedrag van een gebruiker kan verzamelen en weergeven in een tijdlijn. Mautic maakt het mogelijk om eenvoudig expliciete data te verzamelen en dit te koppelen aan een gebruiker zodat je op persoonsniveau het bezoekersgedrag kunt meten. Deze informatie vormt de basis voor het content profiel en kan gebruikt worden om de content op de website adaptief te maken.

Lead scoring

Naast het analyseren van data op persoonsniveau biedt Mautic ook de mogelijkheid tot lead scoring. Lead scoring houdt in dat bezoekers binnen het systeem punten krijgt toegekend op basis van het gedrag op de website. Door van tevoren te definiëren wat gewenste handelingen zijn, kan er een userflow uitgezet worden. Hoe verder de gebruiker in deze flow komt, hoe meer punten deze bezoeker krijgt.

Lead_scoring

Door lead scoring is het mogelijk om te beoordelen hoe geïnteresseerd een specifieke bezoeker is en hierdoor de hot leads de onderscheiden. Hot leads zijn bezoekers die de grootste kans hebben om over te gaan tot conversie. Met lead scoring breng je snel jouw hot leads in kaart, zodat je de juiste bezoekers op effectieve wijze kunt benaderen voor sales.

Aan de slag met Mautic

Bij Partout zijn we erg enthousiast over de laagdrempeligheid, gemakkelijke implementatie en uitgebreide mogelijkheden van Mautic. Voor onszelf en enkele opdrachtgevers zijn we druk aan de slag om met Mautic user profiles te genereren. Ben je benieuwd wat Mautic kan betekenen voor jouw organisatie? Wij wisselen graag van gedachten en denken met je mee. Neem gerust eens contact op!

Bewaren

Meer weten over marketing automation en Mautic?

+31 (0)40 285 15 25 jeroen@partout.nl
8Vacatures open!