Zoekwoordanalyse: SEO als start en niét als finishing touch

Toby Michielsen
Toby Michielsen
Toby Michielsen | Blog | 23 december 2020
Blog | 23 december 2020
Content creatie visual

Zoekmachine optimalisatie (SEO) en content marketing zijn de afgelopen jaren steeds verder in elkaar geschoven. Toch ervaren we in de praktijk dat veel merken dit nog als twee losse werelden zien. Te vaak wordt de content creatie gestart zonder belangrijke SEO inzichten als basis te nemen, maar wordt de content later ‘even’ geoptimaliseerd voor Google.

Herkenbaar? Dan laat je grote kansen liggen! In dit blog geven we drie redenen waarom SEO het vertrekpunt is voor waardevolle content creatie.

1. SEO geeft je inspiratie voor content creatie

Er zijn veel manieren om inspiratie voor content ontwikkeling op te doen. Door regelmatig met elkaar te sparren of creatieve brainstormsessies te houden kom je vaak tot leuke content ideeën. Toch ligt het ‘merkdenken’ snel op de loer. Wat jij zelf interessant vind om te delen met je doelgroep komt niet altijd overeen met datgene waar zij daadwerkelijk naar op zoek zijn.

Content creatie is bedoeld om de vragen die jouw doelgroep online stelt zo goed mogelijk te beantwoorden. De beste bron om deze inzichten te achterhalen is Google. Een effectieve contentstrategie start daarom met een uitgebreide zoekwoordanalyse. Zo zorg je voor relevante content die jouw doelgroep helpt en inspireert.

Door een zoekwoordanalyse uit te voeren voordat je content gaat schrijven, benut je de volgende voordelen:

  • Je brengt de online vragen en behoeften van je doelgroep in kaart
  • Je kunt brainstormen welke content ideeën aan deze behoeften voldoen
  • Je schrijft direct de juiste content en hoeft minder bij te sturen, dit scheelt kostbare tijd
  • Je kunt de contentkalender vullen met relevante onderwerpen, voor jaarrond sterke content

2. Zoekwoordanalyses laten je zien hoe je de content moet schrijven

Met een goede zoekwoordanalyse achterhaal je welke zoektermen en concrete vragen je doelgroep in Google invoert, maar ook welke intentie er achter deze zoekopdrachten zit. Kijk niet enkel naar de zoekwoorden en volumes, maar probeer je analyse uit te diepen door de volgende vragen voor jezelf te beantwoorden:

  • Welk type content ontwikkeling is er nodig?
  • Voor wie schrijf je de content?
  • In welke fase van de customer journey zitten de bezoekers?

Welk type content ontwikkeling is er nodig?

De zoekwoorden uit de analyse bieden je inzicht in de verschillende zoekintenties binnen een thema. Zo wijzen oriënterende vragen die beginnen met ‘Wat is…?’, ‘Waarom…?’, ‘Hoe…?’ op een informatiebehoefte. De intentie achter deze zoekopdrachten is om kennis op te doen. Dit biedt de kans om jouw expertise te tonen door deze vragen te beantwoorden met content als blogberichten, how-to video’s of whitepapers op beginnersniveau.

Zie je binnen de analyse veel zoektermen terug van vergelijkende aard, zoals ‘Kosten product X’, ‘Voordelen product X’, ‘Product X vs product Y’, etc.? Dan wijst dit op een aanschafintentie. Als je content schrijft voor deze landingspagina’s zorg je voor een eenvoudige productvergelijking, het tonen van reviews en garanties en het wegnemen van andere onzekerheden voorafgaand aan de aankoopbeslissing.

Voor wie schrijf je de content?

De SEO inzichten vormen ook een beeld van het type publiek. Zorg dat de tone-of-voice en het kennisniveau van je content hierbij aansluiten.

Voorbeeld: als de zoekwoordanalyse veel specifieke en vaktechnische zoekwoorden bevat is de content vaak bedoeld voor specialisten met uitvoerende werkzaamheden. Het gaat dan vaak om long tail zoekopdrachten (bestaande uit combinaties van zoekwoorden i.p.v. een enkele term). Bevat de analyse overwegend generieke en short tail zoekopdrachten (bestaande uit één woord), dan wijst dit eerder op een publiek dat bestaat uit leidinggevenden.

In welke fase van de customer journey zitten de bezoekers?

Keywords die wijzen op informatieve content worden gebruikt door bezoekers die zich nog in de bewustwordings- of oriënterende fase binnen de klantreis bevinden. Zij zijn zich nog niet bewust van een probleem of behoefte waarbij jouw merk een passende oplossing biedt. Content schrijven focust zich in dit geval op informeren en call-to-actions voor kleine conversies als nieuwsbriefinschrijvingen of het downloaden van informatiefolders.

Content geschreven voor productvergelijking wordt getoond wanneer bezoekers zich dichter bij de aankoopfase bevinden. Dit mag een call-to-action bevatten voor bijvoorbeeld het maken van een afspraak of het bestellen van een product.

3. Zoekresultaten onthullen Google’s ranking prioriteiten

Beperk je zoekwoordanalyse niet enkel tot het zoekgedrag binnen je doelgroep, maar analyseer ook de bijbehorende zoekresultaten binnen Google.

Allereerst kun je hiermee de concurrentie voor elke zoekterm inschatten. Welke organisaties hebben topposities en wat zijn de pagina- en domeinautoriteit van deze websites? Bepaal vervolgens de focus zoekwoorden voor je content creatie, door te kiezen voor een juiste balans tussen relevantie, zoekvolume en concurrentie.

Nog interessanter: de zoekresultatenpagina van Google voor specifieke zoekwoorden geven je inzicht in de belangrijkste content ranking factoren binnen het thema. Welke soort content ontwikkeling biedt jou de grootste kans op een hoge ranking? Door de consistentie binnen de topresultaten te vergelijken kun je o.a. de volgende inzichten opdoen:

  • Hoe belangrijk is de laadsnelheid? Is de page speed van de topresultaten erg hoog, dan zal je hier rekening mee moeten houden bij de content creatie
  • Speelt actualiteit een grote rol binnen het thema? Als de topresultaten allemaal recente nieuws- of blogberichten zijn dan loont het om de content regelmatig te updaten en snel in te spelen op nieuwe ontwikkelingen
  • Wanneer de bovenste zoekresultaten overwegend video’s zijn kan het beter zijn om video content te kiezen i.p.v. content te schrijven
  • Bevatten de toppagina’s korte content als FAQ’s of tips, of vooral lange content artikelen? Stem hier jouw creatie op af

SEO content (laten) schrijven

Door SEO inzichten als leidraad te nemen bij content ontwikkeling creëer je content dat het hele jaar bezoekers trekt en zorgt voor meer interactie op je website. Mocht je na het lezen van dit blog nog vragen hebben dan helpen we je graag.

Wanneer je SEO content liever wilt laten schrijven staan onze specialisten ook voor je klaar! Wij kunnen de volledige SEO copywriting, van zoekwoordanalyse tot content creatie én plaatsing, helemaal uit handen nemen. Je kunt ook contact opnemen voor een workshop SEO copywriting, volledig afgestemd op jouw organisatie.

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Neem direct contact op

Altijd open voor contact

Je kunt Jeroen Valkenburg altijd whatsappen of bellen via 06 535 870 19, ook 's avonds of in het weekend. Hij is onze digital strategy consultant en hoort graag van je.

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

Kom ons bezoeken in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl

we open digital