Succesvol verkopen via Bol.com met onze 6 tips!

Evie van Rooij
Evie van Rooij
Evie van Rooij | Blog | 10 min leestijd | 11 november 2022
Blog | 10 min leestijd | 11 november 2022
Succesvol verkopen via Bol.com

Wie kent Bol.com inmiddels niet? En wie gaat niet af en toe direct naar Bol.com om zijn zoektocht naar een product te starten? Bol.com is in Nederland inmiddels een begrip. Niet zo gek ook, want je kunt er bijna alles kopen en vaak ook nog voor een goede prijs. En de consument weet dat. Maar maak jij als ondernemer ook al gebruik van de potentie van Bol.com? Het is namelijk heel eenvoudig om je producten onder de aandacht te brengen bij het Bol.com publiek. In dit artikel leggen wij je precies uit hoe je dit opstart.

Waarom verkopen via Bol.com?

Omdat Bol.com al groot is in Nederland en je via hen dus makkelijk een nieuw publiek kunt aanboren. Je profiteert namelijk van het bereik én de naam van Bol.com. Om je een beeld te geven, dit is waar je dan op meelift:

  • 13 miljoen actieve klanten
  • Assortiment van 41 miljoen artikelen
  • 49.000 verkooppartners
  • 1,6 miljoen unieke bezoekers per dag
  • 11 miljoen unieke bezoekers per maand

Wat zijn de nadelen van verkopen via Bol.com?

Natuurlijk zitten er ook nadelen aan het verkopen via Bol.com. Zo sta je bijvoorbeeld standaard een commissie af aan Bol.com. En wil je ook de logistiek door hen laten regelen, dan betaal je daar natuurlijk ook voor. Daarnaast is de concurrentie op Bol.com groot. Niet alleen met Bol zelf, maar ook met de overige verkopers op het platform. Dat betekent dat je winstmarge waarschijnlijk kleiner is dan wanneer je via eigen kanalen verkoopt. Ondanks deze nadelen, heb je wel de mogelijkheid om een ontzettend groot extra publiek aan te spreken. Zie het dus vooral als een verlengstuk van je eigen kanalen.

Wat betaal je aan commissie?

Commissie betaal je sowieso alleen maar als je iets verkoopt. Het opstarten als verkoper op Bol.com is helemaal gratis. Dat maakt de stap om Bol.com als kanaal aan je middelenmix toe te voegen relatief klein. Je betaalt over elk product dat je verkoopt een vaste commissie én een percentage van de verkoopprijs (excl. btw). Dit verschilt per prijsklasse van het product. Ben je op zoek naar de commissietarieven? Bol.com licht deze uitgebreid toe op hun eigen platform.

De commissie die jij betaalt wordt door Bol.com geïnvesteerd in het verder optimaliseren van het platform. Zo wordt niet alleen Bol.com er beter van, maar jijzelf uiteindelijk ook. Een goedwerkend platform zal namelijk ook bevorderlijk kunnen werken voor het aantal bezoekers en verkopen.

Kan ik zomaar verkoper worden op Bol.com?

Jazeker. Je hebt hiervoor wel een KvK nummer nodig en een verkopersaccount. Een verkopersaccount is zo gemaakt, maar een KvK nummer moet je natuurlijk wel al hebben of in ieder geval op tijd aanvragen. Heb je zowel een KvK nummer als een verkopersaccount? Dan kun je beginnen met geld verdienen via Bol.com!

Met deze 6 tips word jij topverkoper op Bol.com!

Wij geven je graag een aantal tips zodat je verkopen door het dak gaan! 

1. Gebruik hoge kwaliteit afbeeldingen

Afbeeldingen zorgen niet alleen voor een betere interpretatie van de tekst, maar zorgen er ook voor dat men het product direct ziet. Een onmisbaar aspect van afbeeldingen is dat het vertrouwen en verbinding met de bezoeker creëert.

2. Verzamel reviews

Naast dat de consument sneller over gaat tot aankoop en meer bereid is uit te geven, bevestigen je positieve reviews ook je sterke punten en verwachtingen die men bij je schetst.

3. Lever snel en op tijd voor een goede prijs

De belangrijke formule van Bol.com, wanneer jij een scherpe prijs hebt en snel levert dan verdien jij de beste plek. Het komt zelfs voor dat een bedrijf A sneller levert maar duurder is dan Bedrijf B eerder wordt getoond. Dit omdat een snellere levering voor Bol een belangrijke factor is.

4. Optimaliseer je artikelen voor een betere vindbaarheid

Het is altijd belangrijk om je titel in te laten spelen op het zoekgedrag van je potentiele klant. Daarnaast triggert een CTA in de titel ook altijd om erop te klikken. Pas dit dus beide toe.

5. Verhoog je verkopen met een overtuigende productomschrijving

Een overtuigende productomschrijving is niet alleen belangrijk om het product te omschrijven, maar dit is ook het moment om te omschrijven waarom de klant jouw product in zijn of haar leven nodig heeft. Het sales pitch moment van de verkoop van jouw product op Bol. Zorg dat deze dus altijd zo uitgebreid mogelijk is en uitlegd waarom het product een goede aanschaf is.

6. Sluit af met een pakkende Call to Action

De consument moet over gaan tot actie, vergeet dus nooit een pakkende Call to Action bij je product te verwerken. Dit zodat de consument sneller geneigd is het product aan te schaffen.

Hulp nodig met jouw verkoop te vergroten via Bol?

Om succesvol te worden op Bol.com is het dus erg belangrijk om deze zes tips in uitvoering te brengen. Hiermee maak je namelijk een grotere kans om gevonden te worden op de zoekmachine van Google en op Bol.com zelf. En, nog veel belangrijker, zullen je verkoopcijfers er behoorlijk op vooruit gaan. Weet je nog niet zeker of Bol.com het juiste platform is om jouw producten te verkopen? Of vraag je jezelf af of er nog betere verkoopplatformen zijn? Neem vrijblijvend contact op met Partout, het online marketing bureau in Eindhoven, en wij helpen je graag verder

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Neem direct contact op

Altijd open voor contact

Je kunt Jeroen Valkenburg altijd whatsappen of bellen via 06 535 870 19, ook 's avonds of in het weekend. Hij is onze digital strategy consultant en hoort graag van je.

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

Kom ons bezoeken in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl

we open digital