Google analytics is een webanalyse tool waarmee we het gedrag van bezoekers op een website volgen en begrijpen. Google Analytics geeft de informatie die nodig is om je te helpen de successtrategie van je bedrijf vorm te geven en dingen te ontdekken die je waarschijnlijk nog niet wist over jouw websitebezoekers. Of je nu een e-commerce-website of een informatieve website hebt; Google analytics helpt je bij het begrijpen van het gedrag van jouw websitebezoekers. Deze gebruikersinformatie gebruiken we om jouw marketingplan en customer journey te optimaliseren om het beste resultaat te halen. Zo behalen we samen jouw marketingdoelstellingen.

Google Analytics bestaat uit 4 primaire onderdelen:

  • Doelgroep (audience): wie bezoekt je website?
  • Acquisitie (acquisition): waar komen je gebruikers vandaan?
  • Gedrag (behaviour): wat doen je gebruikers op je site?
  • Doelen (goals): wat levert het op? (in conversies en/of geld).

Waarom jij een Google Analytics account nodig hebt

Door gebruik te maken van een Google Analytics account krijg je inzicht in alle activiteiten op jouw website, zoals de aantallen, het geslacht, leeftijd en de locatie van je bezoekers. Deze informatie is van belang, omdat je er hierdoor achter komt of je website wel de bezoekers trekt die binnen jouw doelgroep passen. Wanneer jij geen idee hebt waar jouw bezoekers vandaan komen, is het onduidelijk aan welke knoppen er gedraaid moeten worden om het bezoekersaantal zo rendabel mogelijk te verbeteren. Investeer jij in alle online marketing kanalen maar blijken al je leads vanuit social media marketing te komen? Dan is de kans groot dat er op gebied van SEO of SEA nog kansen liggen. Daarnaast kun je ook zien vanuit welk apparaat de meeste bezoekers komen. Heb je bijvoorbeeld een webshop en gebruiken de meeste bezoekers hun desktop om op jouw webshop te landen, dan bestaat de kans dat er iets niet goed gaat in het aankoopproces van de mobiele website. Valt het op dat een bestemmingspagina een hoog bounce percentage heeft? Dan heeft een content marketeer op deze pagina niet de informatie geschreven die bezoekers willen lezen. Dit zal uiteindelijk een nadelig effect hebben op je posities in Google voor je website. Concluderend geven de gegevens uit een Google Analytics account inzicht over je bezoekers, het gedrag van je bezoekers en hoe je jouw website kunt verbeteren om meer bezoekers te realiseren. Dus wanneer gaan we aan de slag? Neem hier contact op met onze specialisten.

Sneller inzicht met Google analytics dashboards

Een Google Analytics dashboard is een overzicht met de belangrijkste statistieken van jouw website of een deel van jouw website. Dashboards zijn ideaal voor management- en prestatierapportages. Deze rapportages kunnen, bijvoorbeeld elke maand of elke week automatisch verstuurd worden vanuit Google Analytics. Met een Google Analytics dashboard wordt al het voorwerk gedaan en dat verkort de tijd die nodig is om de gegevens in documenten of spreadsheets te zetten. In Google Analytics kun je kiezen uit diverse Google rapportagesjablonen, maar je kunt ook je eigen rapport op maat samenstellen met daarin de dimensies en statistieken die jij belangrijk vindt. Zou je graag deze inzichten maandelijks in de mail willen ontvangen? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze Google Analytics experts en wij helpen jou met een Google Analytics dashboard op te zetten.

Het verschil van de oude Google Analytics en Analytics 4

Het grootste verschil tussen de oude Google Analytics en Google Analytics 4 is de manier waarop Google Analytics websites meet. GA4 werkt met een gebeurtenis-datamodel. De oude Google Analytics meet altijd via sessies die zijn gekoppeld aan gebruikersgegevens. Gebeurtenissen zoals paginaweergaven, downloads en aankopen zijn bijvoorbeeld gekoppeld aan gebruikersinformatie zoals leeftijd, geslacht, bron/media en locatie. Voor veel websites kan deze methode nog steeds normaal worden gebruikt. Met de opkomst van steeds meer applicaties en websites van één pagina (onepage-sites), is het bijhouden van sessies en paginaweergaven niet langer de beste manier om de bezoekerservaring te evalueren. Daarom koppelt GA4 respectievelijk sessies en paginaweergaven. Google meet een reeks gebeurtenissen en elke gebeurtenis geeft andere informatie door via parameters. Hiermee worden automatisch de scrolldiepte, videoweergaven, downloads en meer factoren gemeten. De nadruk zal meer liggen op waardevolle bezoeken en interacties. Begin zo snel mogelijk aan GA4, want er komt een dag dat de oude Google Analytics niet meer bruikbaar is. 

Wil je zelf aan de slag met Google Analytics of liever vrijblijvend sparren met een Google Analytics specialist? Dat kan! Kom dan vrijblijvend in contact met Partout, hét online marketing bureau in Eindhoven, en wij helpen je graag verder met Google Analytics.

Dit soort werk dus.

Als bureau ben je zo goed als je laatste projecten. Dat komt goed uit, want daar zijn we best trots op. Maar onze beste werk moet nog komen. Zullen we dat samen maken? 

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Neem direct contact op

Altijd open voor contact

Je kunt Jeroen Valkenburg altijd whatsappen of bellen via 06 535 870 19, ook 's avonds of in het weekend. Hij is onze digital strategy consultant en hoort graag van je.

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

Kom ons bezoeken in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
info@partout.nl

Wij openen digital.