Blog

Tips voor meer Google bedrijfsprofiel reviews

Evie thumbnail

Evie van Rooij

Search marketeer

Publicatie

26 juni 2025

Leestijd

7 min leestijd

Steeds meer bedrijven proberen zich online beter voor te doen dan ze werkelijk zijn, bijvoorbeeld door nepreviews te (laten) plaatsen. Dat is misleiding, en daar treedt de Europese Unie sinds 28 mei 2022 actief tegen op. Sinds die datum is het in de hele EU verboden om valse consumentenbeoordelingen te publiceren. 

Bedrijven moeten nu actief controleren of reviews echt zijn voordat ze deze tonen. Ook zijn ze verplicht om consumenten te informeren over hoe dat beoordelingsproces werkt. Nepreviews tegen betaling? Dat mag dus niet meer. 

Wil je weten hoe je op een eerlijke manier meer reviews verzamelt voor je Google bedrijfsprofiel? In dit blog laten we zien hoe je klanten eenvoudig aanmoedigt om een review achter te laten zonder drempels. 

Waarom zijn Google reviews belangrijk?

Om je een beter idee te geven waarom Google reviews belangrijk zijn, doken we in de cijfers en raadpleegden we een verschillende bronnen.Uit onderzoek blijkt dat  62-65 procent van de consumenten online reviews net zo goed vertrouwt als persoonlijke aanbevelingen en dat 93 procent van de consumenten  eerst online reviews zoekt voordat ze een bedrijf bezoeken of een product kopen. Ze zijn vaak de doorslaggevende factor en dragen positief bij aan de vindbaarheid in het huidige zoekalgoritme. 

Google reviews zorgen ook voor: 

Social proof: mensen gaan eerder tot aankoop over als ze zien dat anderen het product ook hebben gekocht en er tevreden over zijn. 

Beter vindbaar in zoekmachines: zoekmachines hechten waarde aan goede content waardoor ze eerder een pagina met hoge recensies tonen dan een met lage. 

De betrouwbaarheid gaat omhoog: positieve reviews verbeteren het vertrouwen van consumenten in jouw site. Hierdoor geloven mensen de content van je website sneller. 

Doorslaggevende factor: tweederde van de shoppers gaat eerder voor een product met goede reviews dan voor hun eigen keuze. 

Verhogen van de omzet: bovenstaande factoren resulteren in meer omzet. 

Waar kun je Google reviews vinden?

Google-reviews worden op twee prominente plaatsen weergegeven:

1. Binnen de zoekresultaten van Google

Als je op een bedrijfsnaam zoekt en het bedrijf heeft een Google bedrijfsprofiel-vermelding, dan zie je direct eventuele reviews in de zoekresultaten. Als je googelt naar 'Partout', dan ziet de Google bedrijfsprofiel-melding van Partout er als volgt uit:

Je kunt de reviews ook op een andere plek binnen de zoekresultaten vinden, namelijk in de kaartvermelding. Wanneer je bijvoorbeeld in Eindhoven op zoek bent naar een digital design bureau, dan komen de volgende zoekresultaten naar voren: 

Ook hier vallen de reviews direct op. De reviews hebben ook een belangrijke rol in Google Maps. 

2. In de Google Maps app

Google reviews zijn ook direct te zien in de Google Maps app. Dit komt doordat Google al haar diensten met elkaar verbonden heeft. Stel je staat in Eindhoven, en voert Digital Agency in op Google Maps, dan krijg je onderstaande resultaten te zien. 

Wat valt je op? 

Partout is het eerste resultaat, maar niet het digitale bureau dat het dichtst bij de persoon is die de zoekopdracht uitvoert. De reden waarom Partout toch bovenaan staat, heeft te maken met de hoogte van de Google-reviews, maar ook met verschillende andere SEO-factoren. Wil je hier meer over weten, bekijk dan onze SEO-expertise pagina of neem contact met ons op.

Hoe krijg ik meer Google bedrijfsprofiel reviews?

Voordat we uitleggen hoe je meer reviews krijgt s er iets dat je moet weten: 73 procent van de consumenten vertrouwt alleen op reviews van de afgelopen maand en 20 - 40 procent kijkt alleen naar reviews van de afgelopen twee weken. Dat betekent dat het niet genoeg is om veel  5-sterren reviews te ontvangen, maar dat je er voortdurend mee bezig moet zijn, zodat je reviewprofiel altijd actueel is. 

Je kunt dit gemakkelijk doen door de drempel tot het schrijven van een review zo laag mogelijk te houden. Mensen zijn vaak wel bereid een review te schrijven, maar het moet hen zo min mogelijk moeite kosten. Een goed voorbeeld van een oplossing die weinig inspanning kost, is een QR-code. Een QR-code kan personen bijvoorbeeld direct naar het review-element in Google linken. Scan onderstaande QR-code maar eens. 

Een QR-code kun je gemakkelijk op verschillende plekken plaatsen. In de volgende stappen leggen we uit hoe je een link kunt maken die je (eventueel zelf om kan zetten tot QR-code) direct naar het review-element van jouw bedrijf in Google brengt, zodat je deze stappen alvast voor je klant gedaan hebt en de drempel tot het schrijven van een review een stuk lager is. 

  1. Allereerst is het noodzakelijk dat het bedrijf of de site over een Google bedrijfsprofiel account beschikt. Realiseer een Google bedrijfsprofiel account hier. Heeft het bedrijf al een Google bedrijfsprofiel account maar heb je hier geen toegang tot? Ga dan naar het hoofdstuk "Ik heb geen toegang tot het GMB account maar wil wel reviews realiseren" 
     
  1. Google je bedrijfsnaam.Wanneer jouw GMB account goed ingesteld staat wordt deze nu getoond zoals hieronder.En druk vervolgens op "meer reviews ontvangen".
  1. Het onderstaande scherm zal openen, waarna je gemakkelijk de URL die naar jouw reviews element verwijst, kunt kopiëren.

Sla het onderstaande hoofdstuk over wanneer je jouw URL al hebt maar meer wil weten over de URL inkorten, URL meten en omzetten naar een QR-code.

Ik heb geen toegang tot het GMB account maar wil wel reviews realiseren

Ook zonder toegang tot het Google bedrijfsprofiel account is het mogelijk om reviews te realiseren. Dit gaat via een andere methode, maar zeker net zo snel en gemakkelijk.

  1. Plak het ID achter de volgende URL "https://search.google.com/local/writereview?placeid=" de link die dan tot stand komt verwijst direct naar jouw GMB review element.

Verkort je link of maak er een QR code van

Je hebt nu jouw directe link naar het review-element gerealiseerd. Zoals je wellicht is opgevallen is het een lange url. Deze kun je aantrekkelijker maken op de volgende 2 manieren:

Google reviews inladen op je site

Heb je voldoende reviews waar je trots op bent? Laat ze dan zeker zien aan je klanten. Je kunt Google-reviews eenvoudig op je eigen website laden en gebruiken als testimonials. Dat heeft een belangrijk voordeel: de meeste bezoekers kennen en vertrouwen het Google-reviewplatform, waardoor deze beoordelingen meer impact hebben dan reviews uit een onbekend systeem. Door de reviews direct te tonen, benut je de kracht van social proof en vergroot je de kans op conversie. Bezoekers hoeven niet naar een ander platform om ervaringen op te zoeken en blijven dus op je site. Zo verklein je de kans dat ze afhaken en hun aankoop elders doen. 

Werk je met WordPress? Dan kun je de reviews gemakkelijk inladen. Installeer de Google Review-widget en vul je Google ID in – die heb je eerder in dit blog opgezocht. De reviews verschijnen dan automatisch op je pagina. Heb je geen WordPress-site, dan heb je een API-koppeling nodig. In de video hieronder laten we stap voor stap zien hoe je de widget instelt. 

Wij zijn Partout

Wij zijn een B2B-marketing bureau in Eindhoven. Wij zorgen dat B2B-bedrijven op de shortlist komen van hun ideale klanten, juist bij complexe aankoopprocessen waar anderen vastlopen. We combineren branding en demand generation zodat je een veel gevraagd merk wordt. In plaats van alleen leads najagen, bouwen we een merk dat wordt gezien, vertrouwd en gekozen.