Optimaliseren voor Google Discover: onze 15 tips!

Evie van Rooij
Evie van Rooij
Evie van Rooij | Blog | 15 min leestijd | 8 april 2022
Blog | 15 min leestijd | 8 april 2022

Wat is Google Discover?

Google Discover is het oude Google Feed, waarmee Google de concurrentie probeerde aan te gaan met de feeds van Facebook en Instagram. In plaats van zelf op zoek te gaan naar content, toont Google je dus pro-actief content die mogelijk interessant voor je is. Hoe meer je Google Discover gebruikt, hoe beter Google begrijpt welke content jij interessant vindt. Content die zich perfect leent voor zo'n push-methode is bijvoorbeeld nieuwsgerelateerde- of andere actuele content. Je zal ook zeker veel nieuwsberichten tegenkomen in Google Discover, maar ook voor meer tijdloze content is er plek in de feed.

Google Discover is onderdeel van de Google app voor Android of iPhone. Op het moment dat je via de Google app op je smartphone iets gaat zoeken, zie je onder de zoekbalk gepushte content op basis van jouw interesses. In ieder geval, de interesses die Google aan jouw profiel koppelt. Hoe vaker je de Google app gebruikt, hoe beter Discover kan inschatten welke content relevant is voor jou.

Google Discover Feed screenshot

Zoals je van Google gewend bent, kom je ook in Google Discover zowel organische resultaten als betaalde resultaten tegen.

Organische resultaten

De organische resultaten worden, net zoals in de 'gewone' Google zoekmachine, beoordeeld op relevantie en kwaliteit. Omdat in Google Discover niet kan worden uitgegaan van de zoekintentie, gaat het in dit geval niet om de aansluiting op een zoekintentie, maar om de relevantie omtrent een bepaald topic. Om op een organische manier getoond te kunnen worden in Discover, moet je content dus relevant zijn voor de topics waarin de gebruiker geïnteresseerd is én de kwaliteit van je content moet natuurlijk goed zijn. 

Betaalde resultaten

Lukt het je niet om organisch met je content in Google Discover te verschijnen, dan is er altijd nog de betaalde optie. Een extra voordeel is dat deze advertenties niet alleen in Google Discover verschijnen, maar ook in YouTube en Gmail. Discovery advertenties zijn vooral interessant om producten of diensten aan te bieden. Met dat type content zal je namelijk maar moeilijk organisch getoond worden.

Idealiter verschijn je natuurlijk zowel organisch als betaald in Google Discover, een voorbeeld:

Je hebt een webshop voor sportkleding, met een focus op hardloopkleding. Organisch zou je bijvoorbeeld getoond kunnen worden met content over hardlopen in de kou, hoe je het beste kunt opvallen in het donker of hoe je juist in de zomer lekker koel blijft. Interessante weetjes dus, om rekening mee te houden bij de keuze van je hardloopkleding.

Betaald zou je aanvullend graag met de producten in de Discover feed verschijnen, daar lenen de Discovery advertenties zich perfect voor. Op deze manier ben je dus zowel in de awareness als in de buyer fase van de klantreis aanwezig. En beide vormen van content zijn relevant voor gebruikers met een interesse in hardlopen.

Hoe werkt Google Discover?

Google Discover probeert je dus content te laten zien die interessant voor je is. Maar hoe dan? Ook achter Google Discover hangt weer een eigen algoritme. Dit AI driven algoritme werkt een beetje zoals dat van TikTok. Op basis van je interesses en je gedrag in de app, bepaalt Google welke content voor jou relevant is en waarvan ze je dus meer gaan laten zien. Daarnaast haalt Google ook informatie uit andere Google diensten (denk aan YouTube, Google Maps en de 'gewone' zoekmachine). Ook je locatie en de actualiteit van het onderwerp heeft invloed op de content die je te zien krijgt.

Om je interesses te bepalen, gebruikt Google Discover met name informatie uit entities. Entities worden in de gewone zoekmachine gebruikt om onderwerpen goed te kunnen begrijpen en verbanden tussen verschillende onderwerpen te kunnen zien. Ook worden entities gebruikt om de knowledge panel te vullen. Hoe entities exact werken, is een te ingewikkeld verhaal om in dit artikel uit te leggen, maar het is wel goed om te weten dat entities een belangrijke rol spelen binnen Google Discover. Wil je meer weten over entities? Dan geeft dit artikel je een duidelijk beeld.

Naast deze push methode, kun je ook zelf invloed uitoefenen op wat je te zien krijgt. Dit doe je door bepaalde kanalen in Discover te gaan volgen. Google laat je vervolgens berichten zien die gerelateerd zijn aan de onderwerpen die je volgt. Waardoor ze dus altijd relevant zijn voor je, deze beheer je immers zelf.

Google Discover Topics screenshot

Op deze manier zorgt Google dus voor een variatie aan content, die aansluit op jouw interesses. En ondanks dat Google van relevante en vooral actuele content houdt, is Google Discover meer dan alleen een extra nieuwsfeed.

Wat is het verschil tussen Google News en Google Discover?

In tegenstelling tot Google News, is Google Discover een verzamelplaats van verschillende soorten content, dus zeker niet alleen nieuws gerelateerde content. Google Discover pusht inderdaad actuele content in je feed, waaronder nieuwsberichten. Maar je komt bijvoorbeeld ook interessante blogartikelen tegen. Zolang de content relevant voor jou is én aansluit op je interesses.

Ik heb tijdens het schrijven van dit artikel regelmatig naar informatie over Google Discover gezocht, waardoor ik dit ook in Google Discover terug zie komen. In dit geval gaat het dus niet om een nieuwsbericht, maar is dit artikel voor mij wel heel erg actueel en relevant. In dit voorbeeld gaat Google dus uit van mijn recente zoekopdrachten, die ik NIET heb uitgevoerd via de Google app op mijn telefoon, maar via de browser op mijn laptop. Google kijkt dus naar je gedrag over meerdere devices en diensten, en koppelt dit aan je ingelogde account.

Google Discover met actueel resultaat op basis van recent zoekgedrag

Google Discover is niet voor elk bedrijf interessant

Nu je een beetje weet wat Google Discover is en hoe het werkt, wil je waarschijnlijk weten of Google Discover ook interessant is voor jouw bedrijf. Maar dat hangt er vanaf. Niet alle markten of bedrijven lenen zicht voor content in Google Discover. In dat geval is het zonde om er veel tijd in te steken.

Wil je wel graag zichtbaar zijn, maar leent je bedrijf of je content zich niet voor zichtbaarheid in Discover? Dan zijn Discovery advertenties misschien wel beter dan organische optimalisaties voor Google Discover.

Hoe bepaal je of Google Discover interessant voor je is?

Dat is geen makkelijke vraag, want in theorie kan elke website in Google Discover verschijnen. Maar moet je hier met jouw website wel de focus op willen leggen? In de volgende situatie zit er waarschijnlijk nog veel onbenutte potentie in Google Discover, en kan Discover dus inderdaad heel erg interessant zijn voor je bedrijf.

  • Je hebt veel Help-gerelateerde content op je website, omtrent het product of de dienst die je verkoopt
  • Je website is goed SEO geoptimaliseerd waardoor het bezoek uit zoekmachines groot is
  • Je content is sterk visueel door gebruik van high quality afbeeldingen en video's
  • Je website is volledig geoptimaliseerd voor mobile devices
  • Je krijgt momenteel al verkeer uit Google Discover

Zijn één of meerdere van bovenstaande stellingen op jouw website van toepassing? Dan kan Google Discover inderdaad interessant voor je zijn.

Met je huidige content in Google Discover

Gelukkig hoef je niet te gokken of jouw huidige content al geschikt is voor Google Discover. In Google Search Console kun je namelijk gewoon zien of er al verkeer vanuit Discover op jouw website komt.

Google Discover verkeer in Google Search Console

In bovenstaand voorbeeld is het meer de uitzondering dan de regel, dat content in Google Discover scoort. En dat is eigenlijk jammer. Bovenstaand voorbeeld is namelijk data van een receptenwebsite. En als je (met interesse in koken en bakken) door Google Discover scrollt, dan zie je dat dit soort content wél getoond wordt in Google Discover. Voor deze website zit er dus nog een hoop potentie in Google Discover.

Zo zie je dat je met een combinatie van Google-data en wat eigen scroll-werk al een heel eind kunt komen. In dit voorbeeld, zie je namelijk dat het type content op de website wél geschikt is voor Google Discover, maar dat deze (om een reden) nog niet getoond wordt. Hoe je dan precies kunt optimaliseren voor Google Discover, daar lees je later meer over.

Ontdek welk type content in Google Discover scoort

Heb je het geluk dat je al wel verkeer uit Google Discover krijgt, dan kun je uit Google Search Console heel fijne inzichten halen wat betreft het type content dat rankt. De website in onderstaand voorbeeld krijgt bijvoorbeeld wel op een meer regelmatige basis verkeer binnen via Google Discover.

Google Discover verkeer in Google Search Console voorbeeld

Als je dan gaat kijken naar de pagina's waarop dit verkeer binnenkomt, dan zie je dat dit bijna allemaal nieuwsberichten zijn. Voor deze website zouden ze dus kunnen focussen op het publiceren van relevante nieuwsberichten over onderwerpen waar veel op gezocht wordt.

Nou is het niet zo'n verrassing dat nieuwsberichten het goed doen in Google Discover. Wat veel interessanter is, is om te kijken welke evergreen pagina's het naast de nieuwsberichten nog meer goed doen. Dit kan namelijk belangrijke inzichten geven in wat voor soort informatie en type pagina's nog meer relevant kunnen zijn voor Google Discover. Op basis hiervan, kun je kijken of er meer van dit type pagina's over belangrijke en veelgezochte onderwerpen gemaakt kunnen worden. Een goede start dus van een stabiele Google Discover strategie.

Google Discover ideeën op basis van een concurrentie-analyse

Naast de inzichten die je uit Google Search Console kunt krijgen, is het ook heel erg interessant om te kijken welke ideeën je zelf uit Google Discover kunt halen, en welke content je van je belangrijkste concurrenten terug ziet komen. En dat doe je eigenlijk door gewoon eens te gaan scrollen en te klikken.

  • Volg je concurrenten in Google Discover
  • Klik op het soort content dat je meer wil zien
    • Op basis daarvan bepaalt Google je interesses
  • Zoek je concurrenten en analyseer de onderwerpen en de pagina's
  • Wat doen zij anders dan jij?
    • Kiezen zij voor een andere invalshoek?
    • Zijn hun pagina's technisch anders opgebouwd?
    • Zien hun pagina's er visueel anders uit in opmaak en inhoud?
    • Schrijven zij over andere onderwerpen dan jij? Of zijn zij completer in wat ze er over schrijven?

Op basis hiervan kun je naar je eigen Google Discover strategie kijken, en kijken waar je nog zou moeten aanscherpen.

Optimaliseren voor Google Discover

Je weet nu wat Google Discover is, hoe het werkt en waarom je er wel of niet zichtbaar in zou willen zijn. Ook heb je al een idee van de pagina's en het soort content dat geschikt is voor Google Discover. Tijd om deze pagina's en onderwerpen te gaan optimaliseren!

1. Vul je Google Business Profile

Belangrijk voor vertoningen in Google Discover, is dat er een knowledge graph aanwezig is. Achter de knowledge graph hangt namelijk een heel netwerk aan verbonden entities die voor Google Discover gebruikt worden om interesses en onderwerpen in kaart te brengen, en deze dus in Discover te kunnen tonen. En hoe krijg je een knowledge graph? Door je Google Business Profile zo compleet mogelijk in te vullen. Hierdoor begrijpt Google ook zoveel mogelijk van je bedrijf, je diensten en producten. Op die manier kunnen entities (en dus topics) ook beter aan jouw bedrijf gerelateerd worden.

2. Mobile friendliness

Omdat Google Discover een mobiele app is, is het heel erg belangrijk dat je website mobile friendly is. Dit geldt met name voor de pagina's waarmee je in Discover wil verschijnen. Niet alleen moeten ze zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn, ook snelheid is hierin belangrijk. Check dus hoe je pagina's nu scoren op mobielvriendelijkheid en snelheid, zodat je weet waar de verbeterpunten zitten.

3. Focus op entities

Entities, we hebben ze al een paar keer benoemd. Maar wat zijn het nou precies en waarom zijn ze voor Google Discover zo belangrijk. Entities zijn eigenlijk een soort tags die Google gebruikt om alle informatie op het internet te labelen en in kaart te brengen. Tussen deze tags worden vervolgens verbindingen gelegd om de context van een onderwerp te snappen. Google gebruikt dit principe waarschijnlijk ook voor de 'gewone' zoekmachine, maar dus ook voor Google Discover.

Een voorbeeld: Google je op 'president van Amerika', dan krijg je in Google op dit moment het antwoord: Joe Biden. Dit komt doordat Google de entity 'president van Amerika' verbonden heeft aan de entity 'Joe Biden'. Zoek je naar 'presidenten van Amerika', dan krijg je een opsomming van alle verschillende presidenten die Amerika heeft gehad. Dit komt doorda ál die entities (personen) verbonden zijn aan de entity 'presidenten van Amerika'.

Om in Google Discover zo goed mogelijk zichtbaar te zijn, is het dus belangrijk om je te focussen op die entities. Maar hoe weet je nou welke entities er zijn en waar je je dus op moet focussen? Daarbij kan de tool Entity Explorer je misschien helpen. Door hier een onderwerp in te geven, krijg je verschillende entities terug die aan dat onderwerp verbonden zijn. In onderstaand voorbeeld heb ik als onderwerp 'online marketing' ingegeven.

Entity Explorer Voorbeeld Online Marketing

Ga je een artikel schrijven waarmee je in Google Discover wil verschijnen? Houd er dan rekening mee dat je het liefst al die entities (kort) wil beschrijven in dat artikel. Zo ziet Google dat het hele onderwerp is behandeld en dat deze entities (en dus interesses in Discover) aan elkaar verbonden zijn. Zo kan Discover jouw artikel tonen als resultaat voor al deze verschillende interesses (topics en entities).

Een andere manier om deze entities in kaart te brengen, is door te kijken welke gerelateerde onderwerpen een zoekopdracht in Google afbeeldingen teruggeeft.

Entities via Image Search Voorbeeld SEO

4. Probeer niches binnen je branche te vinden

Zoals ook voor de 'gewone' zoekresultaten geldt: hoe hoger het zoekvolume (en dus de interesse), hoe hoger de concurrentie. Zijn er niches binnen jouw markt waar de concurrentie een stuk kleiner is? Probeer daar dan marktleider op te worden. Maar wijk niet te ver van je core business af. Je wil namelijk wél relevante bezoekers trekken.

Binnen deze niches is de concurrentie lager en de kans dat je in Google Discover op de relevante onderwerpen verschijnt, dus een stuk groter! Ben creatief: ook binnen jouw markt is er een niche die nog niet is uitgemolken.

5. Fresh content

Google Discover houdt van actualiteit! Dit betekent dus niet dat enkel nieuwsberichten zich lenen voor de Discover feed, maar wel dat content up to date moet zijn, fresh content dus. Zowel evergreen als nieuwsgerelateerde content leent zich prima voor Google Discover. Naast het regelmatig publiceren van relevante nieuwsberichten, evenementen of trends, betekent dit ook dat je er voor moet zorgen dat je evergreen content regelmatig geüpdatet wordt. Neem dit bijvoorbeeld mee in de planning van je contentkalender zodat je zeker weet dat artikelen niet in informatie achterlopen.

6. Anticipeer op trends en nieuwswaardige content

Naast dat je content dus fresh en up to date moet zijn, scoort actuele en nieuwswaardige content goed. Zorg er dus voor dat je op de hoogte bent van alle trends en ontwikkelingen in jouw branche. Haak in op relevante evenementen en publiceer regelmatig nieuwsberichten over ontwikkelingen en innovaties in de markt. Misschien vind je dat lastig, maar in elke branche of markt zijn nieuwswaardige onderwerpen te vinden, dus ben creatief!

7. Kwalitatieve en Visuele content

Google Discover is een visuele app waarbij veel afbeeldingen getoond worden. Het is dan ook vrij logisch dat het belangrijk is dat je ook in je content rekening houdt met visuele aspecten. Gebruik vooral unieke afbeeldingen en video's, van goede kwaliteit. Én zorg ervoor dat ze ook iets toevoegen aan de geschreven content. Aan visuele content die geen context toevoegt aan je pagina, heeft de bezoeker niks, daarvoor zal Google je dus ook niet belonen.

Google Discover is een visuele app met veel afbeeldingen en video's

8. Optimaliseer de Open Graph Metadata

Voor de resultaten in Google Discover gebruikt Google de informatie die je in de Open Graph Metadata invult. Hierin wil je dus duidelijk maken waar je artikel over gaat. Voor Google Discover zijn keywords niet zo heel erg belangrijk, belangrijker is dat je de juiste woorden gebruikt zodat Google de entities kan herkennen. Wat entities precies zijn en hoe deze werken, is eerder in dit artikel al kort toegelicht.

9. Zorg dat je E-A-T op orde is

E-A-T (Expertise-Authority-Trustworthiness): het is géén rankingfactor, maar het is wel heel erg belangrijk voor de kwaliteit van je pagina's, en dus je website. Een website wordt volgens de Google rater guidelines namelijk beoordeeld op basis van E-A-T, dus de kans is groot dat bepaalde onderdelen van dit beoordelingsproces wél rankingfactoren zijn. En ook voor Google Discover geldt: hoe kwalitatiever de pagina, hoe groter de kans is dat je rankt!

10. Volg de guidelines

Zoals voor alle diensten van Google geldt: volg de guidelines! Google heeft een hekel aan spammers en zal je hier ook op Discover voor afstraffen. Maar wat zijn dan de belangrijkste guidelines voor Discover? Simpel: verspreid geen nepnieuws en maak geen gebruik van click-bait. Ga voor high-quality artikelen en ben zo open en transparant mogelijk.

11. Verschillende talen

Uiteraard is dit enkel relevant voor websites die ook daadwerkelijk in meerdere landen (en talen) opereren. Belangrijk om te weten, is dat de concurrentie binnen het Engelstalige gebruik van Google Discover een stuk hoger ligt. Niet alleen heb je hier natuurlijk met veel meer spelers in de markt te maken, deze markt is over het algemeen ook al een stuk beter ingericht op Google Discover.

Wil je dus in verschillende landen zichtbaar zijn op Google Discover? Dan kun je het beste per land (per taal) content publiceren en optimaliseren voor Google Discover. Op die manier kun je je boodschap specifiek op een taal of land afstemmen én maak je dubbele kans om getoond te worden. Daarnaast heb je ook gewoon minder concurrentie als je in het Nederlands concurreert.

12. Experimenteer met Web stories

Op dit moment kun je in Nederland nog niet zichtbaar worden in Google Discover via Web stories, maar dit zit er wel aan te komen! Google heeft Web stories als onderdeel van Discover onder andere in de Verenigde Staten al geïntroduceerd én heeft aangekondigd dit binnenkort uit te rollen naar de rest van de wereld. Daarom is het nu al een goed moment om te gaan experimenteren met Google Web stories. Dan ben je de concurrentie namelijk al een stapje voor!

Google Web stories is het antwoord van Google op Instagram en Facebook stories. Het voordeel van Google Web stories (volgens Google)? Dat ze niet gebonden zijn aan 1 social media platform en dus (in theorie) óveral getoond kunnen worden.

13. Social engagement

Google Discover houdt van actuele content en kijkt daarbij ook naar social media interactie. Ga je met een artikel viral op social, dan is de kans groot dat je ook viral gaat op Google Discover. Maar andersom kan het natuurlijk ook! Krijg je ineens heel veel aandacht op Google Discover met een nieuw artikel? Dan kan dat er ook toe leiden dat je viral gaat op social. Win-win dus.

14. Genereer likes op je Discover content

Heb je volgers en verschijn je regelmatig op Google Discover? Dan wil je dat je volgers je content 'liken'. Dit kunnen ze doen door een hartje aan je content te geven. Schrijf content die bij je volgers past, die nieuw is en boeit. Je kunt je volgers natuurlijk ook vragen om likes, maar nog beter is het om ze zelf te verdienen.

15. Monitor, analyseer en verbeter!

Je bent natuurlijk nooit klaar. Monitor welke content binnen Google Discover ontdekt wordt door je volgers en hoe goed deze scoort. Analyseer deze pagina's om er learnings uit te trekken die je ook op andere pagina's kunt toepassen. Én analyseer de pagina's waarvan je had verwacht dat ze in Google Discover zouden scoren, maar die het niet doen. Wat mis je en hoe kunnen deze pagina's beter? Blijf verbeteren, blijf creëeren en blijf zichtbaar.

Met meer dan 800 miljoen Google Discover gebruikers kun je het je niet meer veroorloven om niets met Google Discover te doen. Wij helpen je graag bij het opstellen van je SEO strategie, waarbij we uiteraard rekening houden met jouw kansen in Google Discover. Bel je ons voor een afspraak?

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Neem direct contact op

Altijd open voor contact

Je kunt Jeroen Valkenburg altijd whatsappen of bellen via 06 535 870 19, ook 's avonds of in het weekend. Hij is onze digital strategy consultant en hoort graag van je.

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

Kom ons bezoeken in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl

we open digital