Wat is een backlink en hoe krijg je (meer) backlinks?

Toby Michielsen
Toby Michielsen
Toby Michielsen | Blog | 18 min leestijd | 21 maart 2022
Blog | 18 min leestijd | 21 maart 2022
Linkbuilding strategie - Wat is een Backlinks

Binnen SEO speelt linkbuilding een belangrijke rol bij het genereren van organisch verkeer. Dit verkeer bestaat uit bezoekers die binnenkomen via een niet-betaald zoekresultaat, via zoekmachines. Linkbuilding is vooral belangrijk in concurrerende sectoren. In combinatie met een sterk technisch SEO-fundamenten, goede on-page SEO, uitstekende content en een prettige gebruikerservaring, kan linkbuilding super effectief zijn bij het genereren van meer organisch verkeer.

Vandaag de dag is de behoefte aan kwaliteit, relevantie en authenticiteit ontzettend hoog. Hoewel spam-achtige linkbuildingtechnieken van lage kwaliteit nog steeds zouden kunnen werken, mogen ze geen rol spelen in een strategie voor een organisatie die streeft naar langdurig organisch zoeksucces.

Twijfel je of de SEO potentie van jouw site bij linkbuilding ligt of heb je andere vragen omtrent linkbuilding? Lees dan verder of neem contact op met een van onze linkbuilding-specialisten via telefoon of mail!

Wat is linkbuilding?

In één zin: linkbuilding is het proces van het verwerven van links van andere websites, ook wel backlinks genoemd, naar jouw website.  Een link is een manier voor gebruikers om tussen pagina's op het internet te navigeren. Zoekmachinebots gebruiken links om het web rond te speuren, ook wel ‘crawlen’ genoemd.

Lang niet alle links worden gemaakt door SEO specialisten of andere marketeers. Soms is het een journalist die een nieuwsbericht schrijft en naar een bron linkt, of een blogger die zo dol is op het nieuwe product dat hij/zij linkt naar de winkel waar het product van is gekocht.

Het verkrijgen van kwalitatieve links waar je niet om gevraagd hebt is het mooiste en beste dat je kunt bereiken binnen SEO linkbuilding. Het is altijd iets waar je naar moet streven en op de lange termijn naar toe moet bouwen. Dit doe je, kort door de bocht, door kwaliteit te leveren. Deze kwaliteit kan geleverd worden in een product of dienst, maar ook bijvoorbeeld in content. 

Wat is een backlink?

Backlink (ook bekend als inkomende link) is een link van een site naar een pagina op een andere site. Google en andere grote zoekmachines beschouwen backlinks als ‘stemmen’ voor een specifieke pagina. Pagina's met een hoog aantal backlinks scoren hoger in zoekmachines en komen eerder bovenaan te staan bij de zoekresultaten.

Welke soorten backlinks zijn er?

Er zijn meerdere soorten type backlinks, maar de twee belangrijkste zijn de: dofollow en nofollow. Een persoon die een pagina leest zal nooit het verschil zien tussen een dofollow en een nofollow backlink. Het verschil zit in de broncode. Het is een specifieke tag in de broncode die bepaalt hoe Google en de andere zoekmachines de backlink bekijken. Hierover meer in het volgende stuk.

Wat is het verschil tussen een nofollow backlink en do follow backlink?

Dofollow backlinks en nofollow backlinks zijn twee manieren om een link te identificeren en Google te vertellen hoe ze de site waarnaar gelinkt wordt moeten associëren met jouw website. Dofollow links zijn de links die als marketeer wenst, dit zijn het type links die waarde/autoriteit doorgeven aan een site, terwijl een nofollow link dat niet doen. Sites als Wikipedia of YouTube gebruiken standaard een nofollow annotatie in hun uitgaande links om te voorkomen dat linkbuilders gaan spammen op deze autoritaire sites.

Wat is een backlink - no follow backlink

Hoe krijg je backlinks en welke linkbuilding technieken zijn er?

Voor het realiseren van nieuwe backlinks naar jouw site toe zijn verschillende technieken toepasbaar. We bespreken hieronder, opbouwend in effectiviteit, de verschillende manieren hoe linkbuilding kan worden toegepast.

Je site op startpagina’s aanmelden

In Nederland kennen we tal van verschillende startpagina’s. Dit zijn verzamelingen van sites op een themapagina. Dit zijn vrij goedkope (soms gratis) en gemakkelijk te verkrijgen backlinks. De waarde van deze backlinks zijn dan ook niet heel groot. Er zijn veel voor- en tegenstanders bij deze backlinks of ze nog wel zouden werken. Ook wij bij Partout hebben geen voorkeur voor deze vorm van linkbuilding. Maar, als je merkt dat een pagina niet snel genoeg gevonden wordt, kan deze techniek worden toegepast. Doordat er meerdere links op het web staan, is de kans groter dat de zoekmachine bot op deze pagina terecht komt.

Je site op bedrijvengidsen en marktplaatsen aanmelden

Er zijn op het internet veel online bedrijvengidsen en marktplaatsen te vinden. Deze sites bieden de mogelijkheid een advertentie dan wel bedrijfsvermelding aan te maken. In deze vermeldingen kan je in veel gevallen je site vermelden. Dit zijn in veel gevallen backlinks die een ‘nofollow tag’ meekrijgen en op deze manier geen linkkracht of autoriteit meegeven. Deze linkbuilding techniek is dan ook niet hele sterk, maar zorgt wel voor een geloofwaardig linkprofiel. Iets dat ook erg belangrijk is binnen een linkbuilding campagne, vooral bij vrij nieuwe websites.

Partners vragen

Vrijwel alle bedrijven werken weer samen met een ander bedrijf. Dit bedrijf is vaak uit dezelfde branche, maar het kan ook bijvoorbeeld een schoonmaakbedrijf zijn dat bij jou wekelijks komt poetsen. Wanneer zij met trots jouw klant zijn, of andersom, kun je elkaar vragen een link naar elkaar te plaatsen.

Gastpublicaties

Er zijn veel mensen die een eigen blog bijhouden en soms staan deze webmasters open voor een gastpublicatie (in veel gevallen tegen betaling). Je levert hierbij zelf een artikel aan, of de eigenaar van het blog schrijft een artikel op zijn/haar website met hierin een link naar jouw site. Op deze manier verkrijg je een zeer sterke en relevante link naar je site toe.

Top contentcreatie

De manier die Google het liefst ziet is het creëren van waardevolle content die men deelt. Aangezien men niet snel je content zal gaan delen, kun je de content ook met relevante sites in dezelfde branche delen, zodat zij dit weer met hun bezoekers deelt middels een vermelding naar jouw site.

Daarnaast werkt een goede infograpic maken met auteursrechten ook erg goed. Wanneer iemand over het onderwerp gaat bloggen en jouw infograpic gebruikt, moet deze persoon naar jouw site linken.

Nog een andere manier is om een onderzoekbureau in te schakelen voor een onderzoek en dit onderzoek vervolgens op je website te publiceren. Sites die veel backlinks hebben, ook wel autoritaire sites genoemd vinden dit soort onderzoeken interessant en willen hier graag over schrijven op hun kanaal.

Waarom is het verzamelen van backlinks belangrijk?

Backlinks zijn in feite stemmen van andere sites. Elk van deze stemmen vertelt zoekmachines: ‘Deze inhoud is waardevol, geloofwaardig en nuttig’. Dus hoe meer van deze ‘stemmen’ je hebt, hoe hoger je website zal scoren in Google en andere zoekmachines. Het gebruik van links in een zoekmachine algoritme is niets nieuws. In feite vormden backlinks de basis van Google's oorspronkelijke algoritme (bekend als "PageRank"). Ook al heeft Google sindsdien duizenden wijzigingen aangebracht aan zijn algoritme, backlinks blijven een belangrijk ranking signaal. Ben jij benieuwd naar het aantal links, wat voor soort links en wat de ankerteksten van de links naar je site zijn? Vul dan het onderstaande formulier in en onze SEO specialist zal kosteloos een lijst van backlinks van de opgegeven site aanleveren.

Wil jij weten welke backlinks jij hebt?

Laat je gegevens achter en wij inventariseren het voor je.

Welke backlinks zijn waardevol?

Een goede backlink is een relevante uitgaande link van een betrouwbare, autoritaire site. Over het algemeen wordt een site als betrouwbaar gezien, als er veel sterke backlinks naar verwijzen. Google ziet deze backlinks als een manier om te bevestigen dat de site nuttige, kwaliteitsvolle inhoud bevat. Enkele belangrijke fa ctoren die een goede backlink omschrijven zijn.

De link komt van een relevante, autoritaire en betrouwbare website

Een autoritaire site biedt betrouwbare, goed onderbouwde inhoud die regelmatig wordt bijgewerkt. De site wordt in deze dan beschouwd als een expert in zijn vakgebied. Lezers die geïnteresseerd zijn in het halen van een rijbewijs kunnen bijvoorbeeld meerdere onlineblogs of artikelen over het onderwerp lezen, maar ze zullen waarschijnlijk de website van het CBR raadplegen om deze informatie te bevestigen. Zij zien het CBR als de meest gezaghebbende bron over het onderwerp en dus is CBR een autoritaire site.

Niet alle kwalitatieve backlinks hoeven van zo'n gerenommeerde bron als het CBR te komen, maar houd rekening met gelijkaardige kenmerken bij het zoeken naar gezaghebbende sites.

De ankertekst van de backlink is specifiek

Backlinks met een duidelijke, specifieke ankertekst, zijn een grote winst voor zowel de gebruiker als de zoekmachines. Een beknopte ankertekst geeft gebruikers een idee van waar deze link hen zal brengen als ze erop klikken, terwijl zoekmachines de trefwoorden in de ankertekst zullen gebruiken om het onderwerp van de pagina waar de link op staat te achterhalen. Welke links voelt voor jou het vertrouwdste om op te drukken?

We hopen dat je voor de tweede link hebt gekozen. Dit is dan ook de beste manier voor het gebruik van een ankertekst, omdat deze het onderwerp beschrijft waar de gelinkte pagina over gaat.

De content op de pagina moet relevant zijn aan de gelinkte pagina

Backlinks zijn er niet alleen om ruimte in te nemen en te dienen als een SEO maatstaaf - ze moeten de ervaring van de lezer verbeteren. Backlinks moeten relevant zijn voor de inhoud waar ze in staan en daadwerkelijk aanvullende informatie bieden. Bekijk het vanuit het perspectief van de lezer - backlinks hebben geen toegevoegde waarde als ze naar totaal niet gerelateerde websites leiden.

Google wil gebruikers nuttige, rijke inhoud bieden die zoekvragen beantwoordt. Ongerelateerde, afleidende backlinks staan dat alleen maar in de weg. Google beschouwt relevante backlinks als veel waardevoller dan een backlink van een willekeurige, niet-gerelateerde site. Een dermatologische klinieksite die linkt naar een forum met vragen over gebruikte auto's zou waarschijnlijk een rode vlag naar Google sturen (en ook verwarrend zijn voor lezers die op de site surfen).

Wat kost linkbuilding?

Deze vraag kan pas beantwoord worden nadat de volgende punten duidelijk zijn:

  • Op welke zoektermen je wilt scoren;
  • Welke positie je wenst te bereiken;
  • De concurrentiescore op deze zoektermen;
  • De domein- en pagina autoriteit van jouw site;
  • De domein- en pagina autoriteit van jouw concurrenten op deze zoekterm.

Wanneer bovenstaande inzichten helder zijn kunnen we pas een linkbuilding strategie gaan realiseren waarna we een schatting kunnen maken hoeveel links (kwantiteit) en wat voor soort links (kwaliteit) er gewenst zijn om de gewenste positie te behalen. Daarna kunnen we pas een indicatie geven wat het linkbuilding traject gaat kosten. Houd er wel rekening mee dat search rankings volatiel zijn. Dit betekent dat wanneer je de gewenste positie hebt bereikt wil dit geen garantie geeft dat je deze positie voor altijd behoudt.

Hoeveel backlinks heb ik nodig?

Je weet dat je backlinks nodig hebt om gevonden te worden op Google, maar hoeveel backlinks echt nodig zijn om in de top 10 resultaten van Google zichtbaar te worden? Dat is een grote vraag met een ietwat ingewikkeld antwoord.

Het aantal backlinks dat resultaten zal opleveren hangt af van de SEO concurrentie voor de zoekwoorden waarop je wilt scoren, de huidige domein autoriteit en concurrenten in de branche.

Deze factoren helpen ons in te schatten hoeveel backlinks we in eerste instantie moeten bouwen om resultaten te zien. Maar de backlink strategie houdt daar niet op. Google is altijd opnieuw pagina's op het web aan het crawlen, waardoor zoekresultaten vluchtig zijn. Dus om hoge rankings vast te houden, moet je regelmatig backlinks blijven bouwen naar pagina's. Zelfs nadat de eerste resultaten zijn bereikt.

Focus zoekterm moeilijkheidsniveau

Er zijn tools beschikbaar die vertellen hoeveel concurrentie een zoekterm heeft. Deze concurrentiescore is in het leven gebracht om inzichtelijk te maken hoeveel moeite het kost om op deze zoektermen te ranken. Bijvoorbeeld, je voorpagina heeft een autoriteitsscore van 30 en je wilt met deze pagina op een zoekterm scoren met een concurrentiescore van 20. De kans is groot dat je hierop goed gaat ranken, mits je SEO copywriting en de techniek van je website in orde zijn.

Domein Autoriteit verhogen

Een backlink strategie is in feite een strategie om de autoriteit van een domein/site te verhogen, samen met de autoriteit van de gewenste pagina’s op de site. Wanneer je een nieuwe site hebt begin je altijd op 0 en heb je backlinks nodig om in Google getoond te worden. Wanneer een site al een vrij hoge domein autoriteit heeft, zullen er minder backlinks per pagina of keywords nodig zijn om te ranken voor moeilijkere termen.

Concurrenten onderzoek

Ervan uitgaande dat je wilt ranken voor de typische termen voor jouw product, dienst of branche is het belangrijk dat je in eerste instantie jouw online concurrenten in kaart brengt. Elke industrie heeft een ander niveau van SEO concurrentie. Als je geluk hebt, hebben nog niet veel anderen in jouw branche SEO-strategieën geïmplementeerd, waardoor het gemakkelijker is om tegen hen te concurreren. Maar tegenwoordig is dit meestal niet het geval. SEO bestaat al lang genoeg dat veel sites SEO-strategieën hebben. Dus als je kijkt naar hoeveel backlinks en domein autoriteit je concurrentie heeft en deze vergelijkt met de backlinks en domein autoriteit van jouw site, kun je een schatting maken hoeveel linkbuilding er gedaan moet worden.

Stop daar niet, want linkbuilding is niet eenmalig

Backlink strategieën zijn niet eenmalig. Google moet zien dat je backlinks in een natuurlijk tempo binnenkomen en dat ze nooit helemaal stoppen. Aangezien search rankings volatiel zijn, moet de sterke backlink fundering die in de initiële strategie is opgebouwd consequent worden versterkt door verse backlinks wanneer je een toppositie wilt behouden. Het tempo waarin je backlinks bouwt kan waarschijnlijk vertragen als je je doel hebt bereikt, maar als het helemaal stopt kun je verwachten dat je resultaten wegglijden. Wanneer je streeft naar de linkbuilding strategie (die eerder is besproken), en top content creatie, zullen de backlinks op natuurlijke wijze gerealiseerd worden. Hierin is het belangrijk de backlinks na verloop van tijd wel geoptimaliseerd of opgeschoond worden. Welke linkbuilding strategie je dus ook kiest, het is en blijft een on-going proces.

Wat is het voordeel voor de ander om een link naar mijn website te plaatsen?

Dit is een vraag die wij van veel van onze klanten krijgen. Het is namelijk zo dat links naar buiten plaatsen in eerste instantie geen slimme keuze lijkt te zijn. Je wilt namelijk niet dat potentiële klanten je website verlaten. Maar door te linken naar betrouwbare autoritaire sites met relevante content zal Google jouw pagina ook als autoritair beschouwen. Dit kan de pagina een enorme SEO boost geven. En dat resulteert in betere posities in zoekmachines.

Partout is jouw linkbuilding bureau

Wil je nog vaker getoond worden in zoekmachines zodat jouw site nog meer organisch verkeer realiseert en kun je wel wat hulp gebruiken bij jouw linkbuilding strategie? Wij zijn er voor je! Met onze kennis en ervaring geven we je gericht advies. Dat doen we in een open samenwerking. We delen onze kennis en geven je inzichten en skills zodat je zelf beter wordt en meer zelf kunt gaan doen. We open digital, zo noemen we dat.

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Neem direct contact op

Altijd open voor contact

Je kunt Jeroen Valkenburg altijd whatsappen of bellen via 06 535 870 19, ook 's avonds of in het weekend. Hij is onze digital strategy consultant en hoort graag van je.

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

Kom ons bezoeken in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl

we open digital