TikTok & Instagram als zoekmachines

Evie van Rooij
Evie van Rooij
Evie van Rooij | Blog | 15 min leestijd | 22 augustus 2022
Blog | 15 min leestijd | 22 augustus 2022
TikTok & Instagram als zoekmachines

Google kondigde het zelf aan: 40% van Gen Z gebruikt niet Google als zoekmachine, maar TikTok of Instagram. Dit is een andere manier van zoeken. Niet alleen de manier waarop je zoekt, maar ook de informatie waarop je vertrouwt. Maar het zoeken op met name TikTok brengt ook gevaren met zich mee. TikTok staat namelijk bekend om de hoeveelheid desinformatie die er op de app verspreid wordt. Voor nieuwsgerelateerde informatie bijvoorbeeld, kan TikTok dus een onbetrouwbare zoekmachine zijn. Toch kunnen TikTok en Instagram fijne zoekmachines zijn. Op deze pagina lees je waarom en op welke manier ze dan gebruikt worden.

Zoeken op TikTok en Instagram

Zoeken op TikTok of Instagram werkt heel anders dan zoeken op Google. Niet alleen bevatten de platformen over het algemeen ander soort informatie dan wat je in Google terugvindt, de manier waarop informatie gepresenteerd wordt, is ook aanzienlijk anders dan in Google. Op TikTok en Instagram zoek je visueel én zoek je in content van individuele gebruikers. Beide aspecten zorgen voor een andere manier van zoeken dan hoe je in Google gewend bent.

Visueel zoeken

Doordat je visueel zoekt, is het type informatie waar je op TikTok en Instagram naar zoekt vaak anders dan waar je in Google naar zoekt. Stel je in Google met name vragen en zoek je naar achtergrondinformatie over onderwerpen, dan ben je op TikTok en Instagram meer op zoek naar visuele content rondom bijvoorbeeld recepten, lifehacks, restauranttips en reiservaringen. TikTok en Instagram draaien heel erg om lifestyle waardoor het type content dat er te vinden is daar ook vaak aan gerelateerd is. Bij dit soort content is het visuele aspect ook een stuk belangrijker dan de content die vaak via Google gezocht wordt.

Parijs hotspots zoekresultaten TikTok voorbeeld

Zoek je bijvoorbeeld naar een recept, dan wil je waarschijnlijk graag zien hoe het er eindresultaat er uit ziet en welke stappen je in het proces moet nemen. Ook voor reisgerelateerde content is het visuele aspect erg belangrijk. Ga je bijvoorbeeld naar Parijs, dan kun je op een TikTok heel snel zien wat de mooiste hoogtepunten zijn en waar het eten het het lekkerste uit ziet. Niet zo gek dus, dat de nieuwe generatie TikTok en Instagram als zoekmachine gebruikt.

TikTok recept voorbeeld

Individuele content

Dit sluit eigenlijk ook heel erg goed aan bij het bovenstaande stuk. Niet alleen willen we meer visuele content zien, we hechten tegenwoordig ook meer waarde aan de meningen en aanbevelingen van individuen dan aan de aanbevelingen van Google of andere grote bedrijven. Dit is natuurlijk niet iets van de laatste tijd.. Zoek je bijvoorbeeld een goede stucadoor, grote kans dat je eerst tips in je directe omgeving gaat vragen dan dat je meteen naar een stukadoor gaat Googelen. Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor restaurant- en reistips. En aangezien we onze social media contacten ook meer als vrienden zien dan een Google, is het niet zo gek dat we tegenwoordig meer aannemen van de mensen die we volgen dan van zoekgigant Google.

Dit betekent echter wel dat we luisteren naar de mening of visie van één persoon. En juist dat kan heel erg gevaarlijk zijn als het bijvoorbeeld gaat om nieuwsgerelateerde content, politieke standpunten of informatievoorzieningen tijdens een pandemie of verkiezing. Belangrijk bij het zoeken op TikTok en Instagram, is dat je dit soort content wel bij verschillende bronnen verifieert. Zodat je weet dat de informatie klopt.

Zoekresultaten oorlog Oekraïne TikTok voorbeeld

Hoe gaan TikTok en Instagram om met desinformatie?

Hoe meer visuele content gebruikt wordt, hoe moeilijker het is om desinformatie te detecteren. Voor geschreven content is namelijk verschillende software beschikbaar om desinformatie te detecteren, die niet voor video content werkt. Een groot probleem met het groeiende aantal gebruikers op TikTok en Instagram. Nou hebben Meta en TikTok al aangegeven desinformatie heel streng aan te willen pakken. Zeker nadat het bij de verkiezingen in de Verenigde Staten in 2020 zo mis is gegaan. Maar hoe gaan ze het overschot aan desinformatie dan aanpakken?

TikTok

Doordat de veelgebruikte fact-checking software voor video content niet goed werkt, gaan zowel TikTok als Instagram desinformatie aanpakken in samenwerking met fact-checkers en fact-checking bureaus. Dit betekent dus dat een deel van de content die mogelijk desinformatie bevat, beoordeeld zal worden door echte mensen. Dit kost echter tijd, daarom zijn video's die nog niet gecheckt zijn, niet zichtbaar in de 'for-you' of 'ontdekken' sectie. Deze video's worden pas zichtbaar zodra ze geverifieerd zijn. Video's die niet geverifieerd kunnen worden, worden voorzien van een waarschuwingslabel. Dit in de hoop dat dergelijke berichten niet verder gedeeld worden.

Ook heeft TikTok besloten om advertenties rondom politieke standpunten te verbieden. Influencers zoeken echter naar creatieve loopholes waarbij ze toch gesponsorde politieke berichten kunnen plaatsen. In dat geval niet tegen betaling, maar tegen een ander soort vergoeding. Dit speelt met name rondom de verkiezingen in de Verenigde Staten waarbij desinformatie een groot probleem is.

Instagram

Ook Instagram gaat de samenwerking aan met fact-checkers. Zij werken namelijk met een vergelijkbare fact-checking software als TikTok, die minder geschikt is voor de populairder wordende videocontent op Instagram. Ook hiervoor worden dus fact-checkers ingeschakeld. Ook Instagram labelt content met desinformatie in de hoop dat deze content niet als waarheid wordt gezien en deze content ook niet verder gedeeld wordt. 

Om politieke desinformatie rondom belangrijke verkiezingen te beperken, pauzeert Instagram de mogelijkheid om politiek te adverteren op deze moment. Bijvoorbeeld rondom de verkiezingen in de Verenigde Staten.

Optimaliseren voor zoekmachines TikTok en Instagram

Nu je weet dat social media platformen TikTok en Instagram steeds meer als zoekmachine gebruikt worden, wil je natuurlijk ook weten hoe je hier dan het beste voor kunt optimaliseren. Je wil immers ook in deze zoekmachines gevonden worden met jouw content. Gelukkig werkt dit niet heel anders dan optimaliseren voor Google. Elke zoekmachine werkt immers in de basis hetzelfde. Ook binnen TikTok en Instagram is het belangrijk om met jouw content zo goed mogelijk aan te sluiten bij de zoekintentie van de zoeker.

Goed om te weten, voordat je begint met het uitrollen van je SEO Strategie voor TikTok en Instagram, is dat Google sinds 2020 ook TikTok en Instagram content kan indexeren. Je gaat dus niet alleen optimaliseren voor TikTok en Instagram zelf, maar je gaat ook je Social Media content optimaliseren voor de zoekresultaten in Google. Zo ben je beter vindbaar op meerdere platformen!

Voordat je begint met optimaliseren voor TikTok en Instagram, is het belangrijk om jezelf af te vragen of jouw content en vraagstukken geschikt zijn voor deze platformen. Zoals eerder al gezegd, worden TikTok en Instagram (op dit moment) met name gebruikt als zoekmachine voor recepten, reistips, restaurant tips, modetrends, cultuur en lifehacks.

1. Zoekwoordonderzoek doen

Zoals elke goede SEO strategie, begint ook je SEO strategie voor TikTok en Instagram met een zoekwoordonderzoek. Maar zo'n zoekwoordonderzoek steekt wel anders in elkaar dan een zoekwoordonderzoek voor Google. Bij TikTok en Instagram ga je namelijk voor het grootste deel optimaliseren voor hashtags. En een beperking aan hashtags, is dat dit altijd short-term zoekwoorden zijn. Vaak bestaan ze uit 1 woord, maar soms ook 2 (of meerdere) woorden aan elkaar geschreven. Daarnaast zijn mensen op TikTok vaker op zoek naar korte snackable content, in plaats van naar een langer antwoord, waarvoor Google bijvoorbeeld meer gebruikt wordt. Ook dat leidt ertoe dat je meer met short-tail zoektermen te maken hebt dan met long-tail.

Om te ontdekken welke hashtags veel gebruikt worden rondom je content, kun je zelf gaan zoeken op TikTok en Instagram, beide platformen geven je namelijk ook nieuwe zoeksuggesties gebaseerd op de zoekterm die jij zelf intypt. Én ze geven aan hoe vaak een hashtag wordt gebruikt. Veelgebruikte hasthags zijn populair waardoor we aannemen dat hier ook veel naar gezocht wordt. Daarnaast zijn er ook verschillende externe platformen waarop je de meest populaire hashtags kunt vinden.

2. Content optimaliseren voor zoekmachines TikTok en Instagram

Heb je de meestbelovende hashtags gevonden? Dan kun je content gaan creëeren voor TikTok en/of Instagram en deze natuurlijk optimaliseren voor de geselecteerde hashtags. Zorg dat je content ook daadwerkelijk aansluit op de hashtags. Gebruik je hashtags die niet gerelateerd zijn aan je content, dan gaat dat natuurlijk niet werken.

Realiseer je wel dat het algoritme van TikTok en Instagram niet hetzelfde is. Op Tiktok is het bijvoorbeeld makkelijker om een groter publiek te bereiken, ook als je nog maar weinig volgers hebt. Op Instagram bereik je pas een groter publiek als je veel volgers hebt. Daardoor zou je op TikTok waarschijnlijk eerder resultaat kunnen verwachten dan op Instagram.

Ben je pas net begonnen met online marketing en SEO voor TikTok en Instagram? Dan is het verstandig om je in eerste instantie te focussen op de iets minder populaire hashtags. De doelgroep is dan kleiner, maar daardoor maak je meer kans om snel gevonden te worden. Op de populairdere hashtags (meer dan duizenden vertoningen) is de concurrentie namelijk erg groot. Doe dus onderzoek in jouw niche en selecteer de zoekwoorden (hashtags) waar wel op gezocht wordt, maar waarop het aantal vertoningen niet maximaal is, maar wel meer dan een paar honderd. Dat klinkt misschien een beetje vaag, maar ik geef je liever geen aantallen, omdat dit per niche heel erg verschillend kan zijn.

Heb je passende zoekwoorden gevonden, dan kun je deze ook gebruiken om de tekst in je video (overlays) en in je beschrijvingen te optimaliseren. Match je hier de tekst met de zoekwoorden die gebruikt worden door je doelgroep, dan vergroot je de kans om op die zoekwoorden gevonden te worden. Eigenlijk net zoals SEO voor Google werkt dus.

3. Verhoog je engagement

Hoe beter je content aanslaat, hoe meer engagement en hoe beter je content gevonden wordt! Daarom is het belangrijk om engaging content te creëeren. Dit doe je natuurlijk door content te maken die aanslaat bij je doelgroep en volgers. Het liefst wil je dat mensen ook interactie hebben met je content door deze te liken, er op te reageren of het te delen. Kies daarvoor sowieso onderwerpen die je doelgroep aanspreken. Gebruik daarnaast trending hashtags en populaire muziek om mee te liften op de laatste trends.

Daarnaast kun je natuurlijk ook engagement uitlokken door je volgers een vraag te stellen. Dit kun je op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld door je volgers te vragen wanneer ze je recept gaan maken of je reistips tot uitvoering gaan brengen. Maar ook door ze bijvoorbeeld mee te laten raden of stemmen naar een nieuw product dat binnenkort gelanceerd wordt. Opties genoeg!

4. Genereer relevant verkeer

Genereer je bereik op TikTok en Instagram, hartstikke fijn! Maar daar houdt het natuurlijk niet op. Het liefst trek je deze mensen naar je website toe. Gelukkig hebben zowel TikTok als Instagram daar verschillende manieren voor. Test vooral voor jouw merk welke manier het meeste klikken genereert. Is dat door te verwijzen naar de link in je bio? Door links in je Instagram stories op te nemen of door je website in je TikTok video te noemen. Combineer waar mogelijk verschillende methoden om zoveel mogelijk volgers van TikTok en Instagram naar je website door te sturen.

5. Monitor, analyseer en stuur bij

Plaats je regelmatig nieuwe content op Instagram en Tiktok? Hartstikke goed! Maar daar houdt het natuurlijk niet op. Om te weten wat goed aanslaat en wat minder goed werkt, is het belangrijk om de statistieken goed in de gaten te houden. Bij bedrijfsprofielen is het zowel op Instagram als TikTok makkelijk om te zien welke video's het beste aanslaan. Welke video's het grootste bereik hebben en het beste gevonden worden in Instagram 'ontdekken' en op de TikTok 'for you' page. Door goed te analyseren welke content scoort, kun je je nieuwe content steeds verder blijven optimaliseren.

Analyseer vooral momenten waarbij je dingen ziet die afwijken van de trend, bijvoorbeeld:

  • Een plotselinge extreme groei in volgers
  • Een plotselinge piek in websiteverkeer vanaf Instagram of Tiktok
  • Een aanzienlijk groot bereik van een specifieke TikTok, Instagram post of reel
TikTok bereik voorbeeld

Belangrijk is om te achterhalen waar deze afwijkingen vandaan komen en aan welke content je dit te danken hebt. Als je weet welke content goed scoort, kun je op basis hiervan ook checken welke elementen de content bevat die mogelijk tot deze pieken hebben geleid. En probeer vervolgens te achterhalen hoe je deze learnings kunt gebruiken in andere berichten. Zo blijf je namelijk jezelf verbeteren en je bereik vergroten

6. Volg de TikTok (en Instagram) trends

TikTok is heel erg gevoelig voor viral en trendy content. Het is namelijk relatief 'makkelijk' om viral te gaan op TikTok. En als iets viral gaat, dan wordt het vaak heel erg snel opgepakt door anderen. Denk bijvoorbeeld aan de feta pasta bake, gefrituurde pasta of het jerusalema dansje.

Viral TikTok baked pasta with feta

Het liefste ga je natuurlijk zelf viral met je content, maar dat is niet zo makkelijk. Makkelijker is het om viral content zelf ook snel op te pakken. Volg de trends binnen je niche dus op de voet zodat je snel kunt inhaken op viral content wanneer dit relevant voor je is. En probeer elementen uit viral content te halen die je op je eigen content kunt toepassen. Wie weet ga je zelf binnenkort ook viral!

TikTok & Instagram marketing

Wiil jij ook starten met TikTok en Instagram marketing, of wil jij je huidige bereik vergroten? Neem dan contact met de SEO- of Social Media specialisten van Partout om samen te kijken hoe we jouw TikTok en/of Instagram strategie kunnen vormgeven.

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Neem direct contact op

Altijd open voor contact

Je kunt Jeroen Valkenburg altijd whatsappen of bellen via 06 535 870 19, ook 's avonds of in het weekend. Hij is onze digital strategy consultant en hoort graag van je.

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

Kom ons bezoeken in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl

we open digital