Blog

TikTok & Instagram als zoekmachines

Evie thumbnail

Evie van Rooij

Search marketeer

Publicatie

26 juni 2025

Leestijd

11 min leestijd

Zelfs Google gaf het toe: 40% van Gen Z gebruikt liever TikTok of Instagram dan Google om iets op te zoeken. Dat is een compleet andere manier van zoeken én van vertrouwen op informatie. Vooral TikTok brengt daarbij risico’s met zich mee, want de app is berucht om de hoeveelheid desinformatie die er rondgaat. Voor nieuws en feitelijke info is TikTok dus geen betrouwbare bron. Toch kunnen TikTok en Instagram wél verrassend handige zoekmachines zijn. Op deze pagina lees je waarom, en hoe jongeren ze precies gebruiken.

Zoeken op TikTok en Instagram

Zoeken op TikTok of Instagram werkt heel anders dan zoeken op Google. Niet alleen bevatten de platformen over het algemeen ander soort informatie dan wat je in Google terugvindt, maar de manier waarop informatie gepresenteerd wordt, is ook aanzienlijk anders. Op TikTok en Instagram zoek je visueel én zoek je in content van individuele gebruikers. Beide aspecten zorgen voor een andere manier van zoeken dan hoe je in Google gewend bent.

Visueel zoeken

Doordat je visueel zoekt, is het type informatie waar je op TikTok en Instagram naar zoekt vaak anders dan waar je in Google naar zoekt. Stel je in Google vooral vragen en zoek je naar achtergrondinformatie over onderwerpen, dan ben je op TikTok en Instagram meer op zoek naar visuele content rondom bijvoorbeeld recepten, lifehacks, restauranttips en reiservaringen. TikTok en Instagram draaien om lifestyle waardoor het type content dat er te vinden is daar ook vaak aan gerelateerd is. Bij dit soort content is het visuele aspect ook belangrijk.

Zoek je bijvoorbeeld naar een recept, dan wil je waarschijnlijk graag zien hoe het eindresultaat eruit ziet en welke stappen je in het proces moet nemen. Ook voor reisgerelateerde content is het visuele aspect belangrijk. Ga je bijvoorbeeld naar Parijs, dan kun je op een TikTok snel zien wat de mooiste hoogtepunten zijn en waar het eten er het lekkerst uit ziet. Niet zo gek dus, dat de nieuwe generatie TikTok en Instagram als zoekmachine gebruikt.

Individuele content

Niet alleen willen we meer visuele content zien, we hechten tegenwoordig ook meer waarde aan de meningen en aanbevelingen van individuen dan aan de aanbevelingen van Google of andere grote bedrijven. Dit is niet iets van de laatste tijd. Zoek je bijvoorbeeld een goede stucadoor, grote kans dat je eerst tips in je directe omgeving gaat vragen dan dat je meteen naar een stucadoor gaat googelen. Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor restaurant- en reistips. En aangezien we onze social media contacten ook meer als vrienden zien dan Google, is het niet zo gek dat we tegenwoordig meer aannemen van de mensen die we volgen dan van zoekgigant Google.

Dit betekent echter wel dat we afgaan op de mening of visie van één persoon. En juist dat kan gevaarlijk zijn als het bijvoorbeeld gaat om nieuwsgerelateerde content, politieke standpunten of informatievoorzieningen tijdens een pandemie of verkiezing. Belangrijk bij het zoeken op TikTok en Instagram, is dat je dit soort content wel bij verschillende bronnen verifieert. Zodat je weet dat de informatie klopt.

Hoe gaan TikTok en Instagram om met desinformatie?

Hoe meer visuele content gebruikt wordt, hoe moeilijker het is om desinformatie te detecteren. Voor geschreven content is namelijk verschillende software beschikbaar om desinformatie te detecteren, die niet voor videocontent werkt. Dat is een groot probleem, met het groeiende aantal gebruikers op TikTok en Instagram. Meta en TikTok hebben aangegeven desinformatie streng te willen aanpakken. Maar hoe gaan ze het overschot aan desinformatie aanpakken?

TikTok

Doordat de veelgebruikte fact-checking software voor videocontent niet goed werkt, bestrijden zowel TikTok als Instagram desinformatie in samenwerking met fact-checkers en fact-checking bureaus. Dit betekent dus dat een deel van de content die mogelijk desinformatie bevat, beoordeeld zal worden door echte mensen. Dit kost veel tijd, daarom zijn video's die nog niet gecheckt zijn, niet zichtbaar in de 'for-you-' of 'ontdekken'-sectie. Deze video's worden pas zichtbaar als ze geverifieerd zijn. Video's die niet geverifieerd kunnen worden, worden voorzien van een waarschuwingslabel in de hoop dat dergelijke berichten niet verder gedeeld worden.

Ook heeft TikTok besloten om advertenties rondom politieke standpunten te verbieden. Influencers zoeken echter naar creatieve loopholes waarbij ze toch gesponsorde politieke berichten kunnen plaatsen. Niet tegen betaling, maar tegen een ander soort vergoeding. Dit speelt met name rondom de verkiezingen in de Verenigde Staten waarbij desinformatie een groot probleem is.

Instagram

Ook Instagram gaat de samenwerking aan met fact-checkers. Zij werken met een vergelijkbare fact-checking software als TikTok, die minder geschikt is voor de populairder wordende videocontent op Instagram. Ook hiervoor worden dus fact-checkers ingeschakeld. Ook Instagram labelt content met desinformatie in de hoop dat deze content niet als waarheid wordt gezien en deze content ook niet verder gedeeld wordt.

Om politieke desinformatie rondom belangrijke verkiezingen te beperken, pauzeert Instagram de mogelijkheid om politiek te adverteren op deze momenten, zoals rondom de verkiezingen in de Verenigde Staten.

Optimaliseren voor zoekmachines TikTok en Instagram

Nu je weet dat social media platformen TikTok en Instagram steeds meer als zoekmachine gebruikt worden, wil je ook weten hoe je hier dan het beste voor kunt optimaliseren. Je wil immers ook in deze zoekmachines gevonden worden met jouw content. Gelukkig werkt dit niet heel anders dan optimaliseren voor Google. Elke zoekmachine werkt in de basis hetzelfde. Ook binnen TikTok en Instagram is het belangrijk om met jouw content zo goed mogelijk aan te sluiten bij de zoekintentie van de zoeker.

Voordat je begint met het uitrollen van je SEO Strategie voor TikTok en Instagram, is het goed om te weten dat Google sinds 2020 ook TikTok- en Instagramcontent kan indexeren. Je gaat dus niet alleen optimaliseren voor TikTok en Instagram zelf, maar je optimaliseert je social mediacontent ook voor de zoekresultaten in Google. Zo ben je beter vindbaar op meerdere platformen!

Voordat je begint met optimaliseren voor TikTok en Instagram, is het belangrijk om jezelf af te vragen of jouw content en vraagstukken geschikt zijn voor deze platformen. TikTok en Instagram worden op dit moment vooral gebruikt als zoekmachine voor recepten, reistips, restaurant tips, modetrends, cultuur en lifehacks.

1. Zoekwoordonderzoek doen

Zoals elke goede SEO strategie, begint ook je SEO strategie voor TikTok en Instagram met een zoekwoordonderzoek. Zo'n zoekwoordonderzoek steekt wel anders in elkaar dan een zoekwoordonderzoek voor Google. Bij TikTok en Instagram ga je namelijk voor het grootste deel optimaliseren voor hashtags. Een nadeel van hashtags, is dat het altijd short-term zoekwoorden zijn. Vaak bestaan ze uit 1 woord, maar soms ook 2 (of meerdere) woorden aan elkaar geschreven. Daarnaast zijn mensen op TikTok vaker op zoek naar korte snackable content, in plaats van naar een langer antwoord, waarvoor Google meer gebruikt wordt. Ook dat leidt ertoe dat je eerder met short-tail zoektermen te maken hebt dan met long-tail zoektermen.

Om te vinden welke hashtags veel gebruikt worden rondom je content, kun je zelf gaan zoeken op TikTok en Instagram. Beide platformen geven je proactief zoeksuggesties gebaseerd op de zoekterm die jij intypt. Ook geven ze aan hoe vaak een hashtag wordt gebruikt. Veelgebruikte hashtags zijn populair waardoor we aannemen dat hier ook veel naar gezocht wordt. Daarnaast zijn er ook verschillende externe platformen waarop je de meest populaire hashtags kunt vinden.

2. Content optimaliseren voor zoekmachines TikTok en Instagram

Heb je de meestbelovende hashtags gevonden? Dan kun je content gaan creëren voor TikTok of Instagram en deze optimaliseren voor de geselecteerde hashtags. Zorg dat je content ook daadwerkelijk aansluit op de hashtags. Gebruik je hashtags die niet gerelateerd zijn aan je content, dan gaat dat niet werken.

Realiseer je wel dat de algoritmes van TikTok en Instagram niet dezelfde zijn. Op TikTok is het bijvoorbeeld gemakkelijker om een groter publiek te bereiken, ook als je nog maar weinig volgers hebt. Op Instagram bereik je pas een groter publiek als je veel volgers hebt. Daardoor zou je op TikTok waarschijnlijk eerder resultaat kunnen verwachten dan op Instagram.

Ben je pas net begonnen met online marketing en SEO voor TikTok en Instagram? Dan is het verstandig om je in eerste instantie te focussen op de iets minder populaire hashtags. De doelgroep is dan kleiner, maar daardoor maak je meer kans om snel gevonden te worden. Op de populairdere hashtags (meer dan duizenden vertoningen) is de concurrentie namelijk groot. Doe dus onderzoek in jouw niche en selecteer de zoekwoorden, hashtags, waar wel op gezocht wordt, maar waarop het aantal vertoningen niet maximaal is, maar wel meer dan een paar honderd. Dat klinkt misschien een beetje vaag, maar ik geef je liever geen aantallen, omdat dit per niche kan verschillen.

Heb je passende zoekwoorden gevonden, dan kun je deze ook gebruiken om de tekst in je video (overlays) en in je beschrijvingen te optimaliseren. Match je hier de tekst met de zoekwoorden die gebruikt worden door je doelgroep, dan vergroot je de kans om op die zoekwoorden gevonden te worden. Net zoals SEO voor Google werkt dus.

3. Verhoog je engagement

Hoe beter je content aanslaat, hoe meer engagement en hoe beter je content gevonden wordt! Daarom is het belangrijk om engaging content te creëren. Maak dus content die aanslaat bij je doelgroep en volgers. Het liefst wil je dat mensen ook interactie hebben met je content door deze te liken, er op te reageren of het te delen. Kies daarom onderwerpen die je doelgroep aanspreken. Gebruik daarnaast trending hashtags en populaire muziek om mee te liften op de laatste trends.

Daarnaast kun je engagement uitlokken door je volgers een vraag te stellen. Dit kun je op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld door je volgers te vragen wanneer ze je recept gaan maken of wanneer ze je reistips in de praktijk gaan brengen. Ook kun je ze laten raden naar of stemmen op een nieuw product dat binnenkort gelanceerd wordt. Opties genoeg!

4. Genereer relevant verkeer

Genereer je bereik op TikTok en Instagram? Dat is top, maar daar houdt het niet op. Het liefst trek je deze mensen naar je website toe. Gelukkig hebben zowel TikTok als Instagram daar verschillende manieren voor. Test vooral voor jouw merk welke manier de meeste klikken genereert. Is dat door te verwijzen naar de link in je bio? Door links in je Instagram stories op te nemen of door je website in je TikTok video te noemen? Combineer waar mogelijk verschillende methoden om zoveel mogelijk volgers van TikTok en Instagram naar je website te krijgen.

5. Monitor, analyseer en stuur bij

Met alleen regelmatig nieuwe content plaatsen op Instagram en TikTok ben je er nog niet. Om te weten wat goed aanslaat en wat minder goed werkt, is het belangrijk om de statistieken in de gaten te houden. Bij bedrijfsprofielen is het zowel op Instagram als TikTok gemakkelijk om te zien welke video's het beste aanslaan en welke video's het grootste bereik hebben. Ook kun je zien welke video's het beste gevonden worden in Instagram 'ontdekken' en op de TikTok 'for you' page. Door goed te analyseren welke content scoort, kun je je nieuwe content steeds verder blijven optimaliseren.

Analyseer vooral momenten waarbij je dingen ziet die afwijken van de trend, bijvoorbeeld:

  • een plotselinge extreme groei in volgers 
  • een plotselinge piek in websiteverkeer vanaf Instagram of TikTok 
  • een aanzienlijk groot bereik van een specifieke TikTok, Instagram post of reel 

Het is dan belangrijk om te achterhalen waar deze afwijkingen vandaan komen en aan welke content je dit te danken hebt. Als je weet welke content goed scoort, kun je op basis hiervan ook checken welke kenmerken de content bevat die mogelijk tot deze pieken hebben geleid. Vervolgens probeer je te achterhalen hoe je deze learnings kunt gebruiken in andere berichten. Zo blijf je jezelf verbeteren en je bereik vergroten.

6. Volg de TikTok (en Instagram) trends

TikTok is gevoelig voor viral en trendy content. Het is namelijk relatief gemakkelijk om viral te gaan op TikTok. Als iets viral gaat, dan wordt het vaak snel opgepakt door anderen. Denk bijvoorbeeld aan de feta pasta bake, gefrituurde pasta of het Jerusalema-dansje.

Het liefste ga je zelf viral met je content, maar dat is niet zo gemakkelijk. Het is sneller om viral content zelf op te pakken. Volg de trends binnen je niche dus op de voet zodat je snel kunt inhaken op viral content wanneer dit relevant voor je is. Probeer elementen uit viral content te halen die je op je eigen content kunt toepassen. Wie weet ga je zelf binnenkort ook viral!

Wij zijn Partout

Wij zijn een B2B-marketing bureau in Eindhoven. Wij zorgen dat B2B-bedrijven op de shortlist komen van hun ideale klanten, juist bij complexe aankoopprocessen waar anderen vastlopen. We combineren branding en demand generation zodat je een veel gevraagd merk wordt. In plaats van alleen leads najagen, bouwen we een merk dat wordt gezien, vertrouwd en gekozen.

Larsen en Evie aan het brainstormen 3