Workation = werken en vakantie vieren!

Kristianne Lie Kwie
Kristianne Lie Kwie
Kristianne Lie Kwie | Blog | 25 juni 2021
Blog | 25 juni 2021
Malaga workation

Net terug van mijn workation en ik zit nog vol enthousiasme over het succes ervan. In dit blog neem ik jullie graag even mee naar Spanje. Maar eerst even de weg naar Spanje toe. Hoe kwam het dat ik eind mei een kleine maand naar Spanje vertrok om er te werken en wonen?

De afgelopen (bijna) 1,5 jaar moesten we met zijn allen anders leren werken. Thuiswerken waar mogelijk en zoveel mogelijk. Alles ging van fysiek naar digitaal. Teams-meetings, Teams-borrels en zelfs digitale personeelsuitjes. Over productiviteit, ‘lessons learned’, do’s and don’ts en het belang van collega’s en praatjes bij de koffieautomaat zijn onnoemelijk veel artikelen, blogs, onderzoeken en persberichten geschreven. Ook wij publiceerden een blog over wat we leerden van de eerste 120 dagen thuis. Daar ga ik het dan ook niet over hebben. Maar wat iedereen wel heeft gemerkt is dat, zeker in het digitale vak, het werk gewoon doorgaat en dat het gelukkig (!) ook door kan gaan! Maar dan thuis en met efficiëntere meetings via tools als Teams en samenwerkingstools als Jira en Miro. Na meer dan een jaar thuiswerken en hetzelfde rondje door het park tijdens de lunch, bracht mij op het volgende idee: ‘Waarom niet remote thuiswerken? Thuis werken, maar dan in een andere omgeving?’

Die andere omgeving werd voor mij Benalmádena, Cuenca én Malaga. Waarom? Omdat daar een paar vrienden en mijn nichtje wonen en omdat ik er al vaker ben geweest. Een omgeving die ik al een beetje ken met vertrouwde mensen: 4 weken Zuid Spanje, waarbij ik in de ochtend werkte en ’s middags vrij was. Waarin ik ’s ochtends Teams-meetings had met (potentiële) klanten en collega’s en ’s middags mijn teenslippers aantrok en ging wandelen langs het strand. Óf ging varen op een Catamaran langs de kust van Malaga. Óf ging lunchen bij een strandtent met vers gegrilde sardientjes. Óf mijn wandelschoenen aantrok om doodsangsten uit te slaan op een enge brug bij Caminito Del Rey…

De vrijheid om dat te mogen doen vanuit Partout vond ik echt geweldig! Het vertrouwen van mijn werkgever in mij, dat het werk doorgaat, ook al zit je niet op kantoor of op je nieuwe werkplek thuis. De uitdaging om uit te zoeken hoe remote werken op een andere locatie werkt en of het succesvol kan zijn. En na 4 weken kan ik alleen maar zeggen: “Ik zou het iedereen, die digitaal kan werken, aanraden”.

Een paar tips als je remote wilt werken:

  • Zorg ook daar voor een goede en rustige werkplek.
  • Zorg voor goed internet. Ik koos voor een MiFi-router met een simkaart met voldoende GB’s om niet afhankelijk te zijn van de Wifi-verbinding op de plek van bestemming.
  • Maak duidelijke afspraken over werktijden en geef duidelijk aan bij klanten en collega’s wanneer je wel en niet bereikbaar bent.
  • Geef jezelf de flexibiliteit om even iets af te maken als dat betekent dat je daarna in alle rust je laptop dicht kunt klappen voor de rest van de dag,
  • En tot slot: geniet!

Ik ben benieuwd of andere collega’s dit ook gaan uitproberen. Of dat ik binnenkort met klanten aan het Teams-bellen ben die vanaf een andere locatie aan het werk zijn. Wat mij betreft is dit experiment geslaagd en zal dit niet de laatste keer zijn. Mocht je er meer over willen weten of nog andere tips willen horen (over het eten in Spanje bijvoorbeeld, I love it!), dan vertel ik je er graag meer over. En mocht je nu denken; Bij zo’n bedrijf zou ik ook wel willen werken? Bekijk snel onze vacatures, solliciteer en… welkom in ons team!

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Neem direct contact op

Altijd open voor contact

Je kunt Jeroen Valkenburg altijd whatsappen of bellen via 06 535 870 19, ook 's avonds of in het weekend. Hij is onze digital strategy consultant en hoort graag van je.

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

Kom ons bezoeken in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
info@partout.nl

Wij openen digital.