Met welke tool verzamel je welke inzichten voor CRO? Hotjar vs Clarity

Jochem Folkersma
Jochem Folkersma
Jochem Folkersma | Blog | 10 min leestijd | 15 juni 2022
Blog | 10 min leestijd | 15 juni 2022
Collega gebruikt Hotjar en Clarity

Wil jij aan de slag met het optimaliseren van de conversie van je website? Dan is de eerste stap: inzichten te verzamelen! Als je als organisatie of als conversie optimalisatie specialist online conversiedoelen hebt die je wilt bereiken, is de kans groot dat je daarbij gebruik maakt van programma’s (tools) om bepaalde inzichten te verkrijgen. Maar welke tools kun je waarvoor gebruiken? En waar moet je beginnen in die berg van data en inzichten? In dit blog nemen we je mee in twee veelgebruikte tools voor CRO: Hotjar en Clarity.  

Bekijk waar je met CRO de meeste impact kunt maken 

Begin bij het begin. Kijk waar je de meeste impact kunt maken. Een data-analyse met data uit Google Analytics is een goede manier om in te schatten waar je optimalisaties de meeste impact zullen hebben. Je ziet bijvoorbeeld welke pagina's veel bezoekers hebben, welke pagina's een heel laag conversiepercentage hebben of je ziet in je website flow welk punt het hoogste afhaakpercentage heeft. Nu je weet waar je wilt optimaliseren, wil je weten hoe je moet optimaliseren. Over het algemeen geeft Google Analytics onvoldoende informatie om optimalisatie ideeën (hypotheses) te kunnen vormen. Daarom raden we aan je online toolbox aan te vullen met tools die inzicht geven in bezoekersgedrag. De twee die in dit blog worden uitgelicht zijn Hotjar en Clarity, maar er zijn er (natuurlijk) nog meer... 

Verzamel data 'AVG proof'

Tip: Houd er rekening mee dat het plaatsen van bepaalde tools vereist dat je een pixel plaatst, waarmee data wordt opgeslagen van de websitebezoekers. Je dient volgens de privacyregels toestemming van de gebruikers te vragen voor het opslaan van de data door middel van een cookie consent. Transparantie in de cookiemelding is hierbij belangrijk: wees duidelijk welke cookies je gebruikt en voor welk doel de cookies gebruikt worden. 

Lees ons blog over cookies en cookiemeldingen met een uitgebreide uitleg en voorbeelden, wanneer je hier meer over wilt weten.

Wat zijn de mogelijkheden van de analyse tools Hotjar & Clarity?  

Hotjar en Clarity zijn beiden tools die het gedrag van websitebezoekers opneemt en opslaat, zodat je dit later terug kunt kijken en kunt analyseren. Beide tools bieden hier een aantal opties voor zoals: 

  • Heatmaps/Clickmaps. In deze analyse kun je zien waar de meeste activiteit op een webpagina plaatsvindt. Op de plaatsen waar bezoekers op de pagina klikken met de muis verschijnt een markering van vlekken. Blauwe vlekken voor de minste interacties en rode vlekken voor de meeste interacties. Met deze test maak je inzichtelijk welke klikelementen, zoals buttons en links, het meeste gebruikt worden op een pagina. Je ziet ook of er andere content elementen zijn, zoals teksten en afbeeldingen, waar veel op geklikt wordt zonder dat dit interactieve elementen zijn. Je zou in dit geval kunnen testen of het conversie verhogend werkt wanneer je een link achter die teksten en afbeeldingen zou plaatsen. 

Heatmap in Hotjar
  • Scrollmaps. Met scrollmaps kun je zien hoever bezoekers naar beneden scrollen op jouw webpagina’s. Ook dit wordt in beeld gebracht met een kleurenschema waarbij rood het meest bekeken is. Hoe verder het naar het blauw gaat, hoe minder vaak gebruikers tot daar hebben gescrold. Je kunt er vanuit gaan dat content die lager op de pagina staat minder vaak wordt gelezen dan de content die bovenaan staat. Zorg er daarom voor dat de belangrijke content bovaan de webpagina staat, zodat de kans ook het grootste is dat het wordt gelezen. In de ideale situatie zet je belangrijke content boven de vouw (fold). De vouw is de lijn die aangeeft tot hoever de webpagina zichtbaar is voor gebruikers op het moment dat ze de pagina openen zonder te scrollen. Deze informatie kun je meenemen bij het plaatsen van CTA-knoppen of hyperlinks. Als je wilt dat ze worden gebruikt moeten ze op een plaats staan waar ze ook gevonden worden.
Scrollmap in Hotjar
  • Recordings. In de recording-analyse wordt het gedrag van bezoekers letterlijk opgenomen in de vorm van een video die je later terug kunt kijken en analyseren. Zo kun je precies zien hoe bezoekers interacteren met de pagina en kun je letten op de volgende dingen:
    • Hoe navigeren bezoekers door de website?
    • Op welke pagina’s blijven ze lang hangen?
    • Zijn er elementen waar vaak/ onnodig op geklikt wordt?
    • Wat zijn de verschillen tussen mobiel en desktop?
    • Wat zijn de verschillen in gedrag van bezoekers die wel een conversie uitvoeren en die afhaken?

Dit zijn de drie basis opties die zowel Hotjar als Clarity aanbieden. Ook bieden beide tools een dashboard aan waarin je sneller kunt zien of bepaald gedrag voorkomt op de website. Het dashboard wordt later in dit blog nog een keer besproken.

Maar er zijn ook nog verschillen tussen de tools. Daarom bespreek ik hieronder nog even per tool belangrijke functionaliteiten.

Belangrijke features van Hotjar 

Hotjar is een tool die gemakkelijk kan worden geïnstalleerd via Google Tag Manager of met een pixel code in de backend (achterkant van je website). In de basis hebben de tools Hotjar en Clarity dus veel overeenkomsten, maar er zijn natuurlijk ook verschillen. Hotjar is al wat langer op de markt dan Clarity en heeft daardoor ook wat meer mogelijkheden waar je als marketeer gebruik van kunt maken. Hotjar heeft 2 extra mogelijkheden ten opzichte van Clarity: feedback en survey's.  

Feedback feature van Hotjar 

Met deze optie is het mogelijk voor de websitebezoekers om de website ervaring te beoordelen op een 5 puntschaal. De beoordeling 1 tot en met 5 zijn weergegeven in emoji gezichtjes. Bezoekers kunnen door middel van een 'element selector' een element op een pagina kiezen waarover ze de feedback willen geven en dit aanvullen met een opmerking. Daarnaast kan de gebruiker zelf een opmerking invoegen waardoor je feedback kunt ontvangen over een specifiek onderwerp.  

Survey feature van Hotjar 

De tweede optie waarin Hotjar zich onderscheidt van Clarity is de optie voor een survey (een enquête). De survey kan direct worden getoond op de website, maar er is ook een optie om een hyperlink te maken zodat je de survey kunt delen. Het vertonen van een survey gaat door middel van een kleine pop up waarin een vraag wordt gesteld. De survey kan verschillende vormen hebben. Denk daarbij aan een lange tekst vraag, een korte tekst vraag of doormiddel van schuifknoppen. Daarnaast kan er een flow worden ingesteld om de volgende vraag te laten aansluiten op het antwoord van de vorige vraag.  

Hotjar kan dus niet alleen kwantitatieve data verzamelen doormiddel van de heatmaps en scrollmaps, maar ook kwalitatieve data door de doelgroep actief uit te vragen en concrete antwoorden te verzamelen voor bepaalde vragen.  

Wat zijn de kosten van Hotjar? 

Er is echter nog een belangrijk verschil en dat is de prijs. In tegenstelling tot Clarity, is Hotjar een betaald platform dat op het moment van het schrijven van dit blog continu aanpassingen doet aan het pricing model. Momenteel is het zo dat er een gratis versie beschikbaar is van Hotjar waarmee wel alle bovengenoemde functionaliteiten beschikbaar zijn, maar slechts voor 35 sessies per dag en 20 feedbackmogelijkheden of survey antwoorden.  

Het lijkt erop alsof Hotjar door de introductie van Clarity steeds meer tot de conclusie is gekomen dat er te veel gratis opties waren om te gebruiken. Met de komst van Clarity lijkt Hotjar nu steeds meer op te willen schuiven naar een premium tool, waarbij voor steeds meer functionaliteiten betaald moet worden. 

Belangrijke features van Clarity 

Clarity is een programma dat is ontwikkeld en uitgegeven door Microsoft. De tool is gratis te gebruiken en net als Hotjar snel en simpel te implementeren via Google Tag Manager of met een pixel code in de backend. Het programma is eind 2020 uitgebracht en is daarmee dus een stukje jonger dan Hotjar. De functionaliteiten hebben overeenkomsten met de filosofie van Microsoft en is meer gericht op het verzamelen en bundelen van kwantitatieve data. Het is dan ook ontwikkeld door hetzelfde bedrijf dat Excel op de markt heeft gebracht.  

Clarity biedt geen opties aan om survey’s of feedback te vragen, maar in plaats daarvan geeft Clarity een uitgebreid dashboard met filteropties om sneller te kunnen analyseren.  

Ook heeft Clarity een ingebouwde koppeling met Google Analytics, waardoor je de data uit Clarity gemakkelijk inzichtelijk kan maken in Google Analytics om te vergelijken met andere Analytics data.  

Dashboards 

Het maken van een Dashboard was tot voor kort uitsluitend mogelijk in Clarity, maar sinds kort heeft Hotjar de functie ook toegevoegd. Hotjar heeft er echter voor gekozen om dit in fases te doen, in overeenstemming met het abonnement dat is afgesloten. Dit betekent dat wanneer je een groter (duurder) abonnement afneemt, er meer statistieken zichtbaar worden.

Hoe maak je nou de juiste keuze tussen Hotjar of Clarity? 

De keuze voor het gebruik van Hotjar of Clarity is voor het grootste deel afhankelijk van het budget dat je wilt uitgeven aan een tool en de functionaliteiten waar je veel waarde aan hecht. Met Clarity is het al mogelijk om heel veel relevante informatie te verzamelen over de manier waarop gebruikers de website gebruiken en waarom gebruikers afhaken op bepaalde momenten in de customer journey. Met name door de ruime keuze aan filteropties die je kunt toepassen in het dashboard is het mogelijk om nauwkeurig de kern van een probleem te achterhalen en te optimaliseren.  

Wanneer je naast de kwantitatieve data ook behoefte hebt aan kwalitatieve data is Hotjar wellicht een betere optie, zolang je het niet erg vindt om budget vrij te maken voor een abonnement.  

Wat ons betreft is het allerbelangrijkste dat je start met verzamelen van data en inzichten! Ik kijk graag met je mee welke data voor jou relevant is en welke tool daar het beste bij aansluit. Bel me via 040 2851525 of mail naar hallo@partout.nl

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Neem direct contact op

Altijd open voor contact

Je kunt Jeroen Valkenburg altijd whatsappen of bellen via 06 535 870 19, ook 's avonds of in het weekend. Hij is onze digital strategy consultant en hoort graag van je.

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

Kom ons bezoeken in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl

we open digital