Is een cookiemelding verplicht? Bekijk hier goede cookiemelding voorbeelden

Jurian Rokven
Jurian Rokven
Jurian Rokven | Blog | 10 min leestijd | 1 december 2021
Blog | 10 min leestijd | 1 december 2021
Workspace

Cookiemeldingen zie je inmiddels op vrijwel iedere website voorbij komen. Een cookiemelding laat gebruikers weten, dat de desbetreffende website een cookie achterlaat in je browser. De melders komen in allerlei vormen en maten. Sommige cookiemeldingen zijn klein en vallen nauwelijks op, terwijl andere cookiemeldingen je hele beeldscherm in beslag nemen.

De verantwoordelijkheid voor het gebruiken van een goede cookiemelding ligt bij bedrijven. Maar hoe maak je nu een goede cookiemelding? In deze blog leggen we de relevantie uit van een goede cookiemelding vanuit marketing- en user experience (UX)-perspectief. 

Wat is een cookie?

Dat we met het fenomeen ‘cookies’ niet doelen op de zoete lekkernij die je eet bij je kopje koffie is duidelijk. Maar wat doen die online cookies dan wel precies? Cookies zorgen ervoor dat je website gedurende een bezoek van een gebruiker informatie onthoudt en opslaat. Deze informatie wordt bij een volgend bezoek weer herkend. Het doel van de cookie is om websites te helpen bij het bijhouden van de bezoekers en activiteiten. Daarnaast maken veel bedrijven zoals Google en Facebook gebruik van third-party cookies. Deze cookies kunnen gegevens van bezoekers bijhouden.

Wat kan je met cookies?

Cookies zijn er om het bezoeken van websites gebruiksvriendelijker te maken. Door een cookie onthoudt jouw winkelwagen zijn inhoud of hoef je niet elke keer je wachtwoord opnieuw in te voeren. Ook kunnen websites het aanbod beter afstemmen op jouw wensen (klikgedrag) als bezoeker. Cookies zijn er dus met name om websitebezoek te verbeteren en te leren van klikgedrag. Daarnaast maken veel bedrijven zoals Google en Facebook gebruik van third-party cookies. Deze cookies kunnen gegevens van bezoekers bijhouden.

Welke soorten cookies zijn er?

Er wordt onderscheid gemaakt tussen de volgende drie cookie types:

Functionele cookies:

Dit zijn cookies die nodig zijn voor het functioneren van je website. Deze mogen dan ook geplaatst worden zonder toestemming van de bezoeker. Deze cookies worden bijvoorbeeld gebruikt om bij te houden welke producten een bezoeker in zijn winkelwagentje heeft geplaatst. Voor het gebruiken van deze cookies hoeft geen melding aan de gebruiker getoond te worden.

Analytics cookies:

Deze cookies zijn nodig om statistieken over je website te verzamelen. Deze mogen in de meeste gevallen zonder toestemming geplaatst worden, mits de gebruikersgegevens niet verzameld worden en de vergaarde informatie anoniem blijft.

Een goed voorbeeld hiervan zijn de cookies van Google Analytics. Het is dan wel belangrijk dat Google Analytics dusdanig wordt ingesteld dat bezoekers anoniem blijven. Dit betekent dat je geen demografische- en remarketing-gegevens mag verzamalen. Let op! Als je Google Analytics op deze wijze configureert moet je alsnog een cookiemelding tonen. Twijfel je of je de juiste configuratie gebruikt? Neem contact met ons op voor een controle-analyse.

Het uitvoeren van A/B testen valt eveneens onder analytics cookies, zolang de tools waarmee de A/B test wordt uitgevoerd anonieme gebruikersdata verzamelt. Deze analytics- en functionele cookies verzamelen beiden dus géén persoonsgegevens en hebben geen privacy-rechtelijk aspect.

Marketing cookies:

Marketing cookies worden geplaatst op je website om bezoekers te volgen (tracken) en informatie over hun websitegedrag te verzamelen. Hierbij worden vaak diensten van derden gebruikt (Facebook, LinkedIn, Addthis, remarketing tags ect.) Als deze type cookies geplaatst, worden moet er volgens de wet eerst toestemming worden gevraagd aan de bezoeker van je website. Je moet hiervoor dus een cookiemelding plaatsen. In deze cookiemelding vraag je de bezoekers cookies te accepteren.

De cookies mogen vervolgens geplaatst worden wanneer:

  1. De bezoeker geïnformeerd is over de cookies en het doel van de cookies
  2. De bezoeker toestemming gegeven heeft voor het plaatsen van cookies

Deze voorwaarden gelden overigens alleen voor de marketing cookies.

Wanneer is een cookiemelding nodig of verplicht?

Vanaf 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming van kracht. Sinds die datum zijn bedrijven onder andere verplicht om websitebezoekers om toestemming te vragen voor het verkrijgen van zijn/haar persoonsgegevens, op te slaan en in te zien. Het nadelige effect aan cookies is dat gebruikers het gevoel hebben dat ze in de gaten worden gehouden door cookies te accepteren. En dat heeft een nadelig effect op de user experience.

Waaraan moet een goede cookiemelding voldoen?

Bij cookies zijn er dus twee elementen belangrijk: online marketeers willen zo veel mogelijk relevante informatie krijgen van de cookies én gebruikers willen een website die hun de beste gebruikerservaring biedt zonder dat ze het gevoel hebben dat ze privacy inleveren. De gulden middenweg; een cookiemelding conform AVG, gebruiksvriendelijk en een die marketeers tevreden stelt. Waaraan moet deze cookiemelding voldoen? Lees de volgende tips.

Cookiemelding tip 1. Wees open en transparant in je cookiemelding tekst

Bezoekers van jouw website zien het misschien als een waarschuwing, maar het is niet de bedoeling om de bezoekers te waarschuwen of bang te maken. Het is bedoeld om ze te laten zien hoe hun privacy is geïntegreerd in de functionaliteiten van jouw website, net zo goed als de advertenties en statistieken. Maak je cookiemelding tekst oprecht en eerlijk. Hoe transparanter, hoe beter de beleving voor de websitebezoeker is en hoe sneller ze toestemming zullen geven voor meerdere cookie categorieën

Cookiemelding AH Albert Heijn VanMoof

Coockiemelding tip 2. Hoe subtieler, hoe beter

Telecombedrijf Simyo heeft onderzoek gedaan met behulp van vier verschillende cookiemeldingen. Uit hun onderzoek blijkt dat een minder opvallende cookiemelding leidt tot een significant grotere acceptatie van persoonlijke cookies. Daarnaast scoorde een minder opvallende cookiemelding het hoogst op gebruikerservaring.

Cookiemelding NOS Milka

Cookiemelding tip 3. Geef gebruikers opties

Het is een stuk gebruiksvriendelijker om duidelijke opties te bieden. Veel websites geven bezoekers de optie om zelf de keuze te maken om wel of geen cookies te accepteren. Een voorbeeld is Mediamarkt. Zij bieden bezoekers die liever geen cookies accepteren een mogelijkheid om hun instellingen te wijzigen en daarmee ‘niet-functionele’ cookies beperkt of niet te accepteren.

Cookiemelding Media Markt Coca Cola

Cookiemelding tip 4. Vul niet zelf al opties in

Als gebruikers de cookiemelding zien, is het niet toegstaan om alle vakjes voor toestemming al aan te vinken. Daarmee leg je de verantwoordelijkheid bij de gebruiker om deze zelf uit te vinken. Dit is niet duidelijk genoeg en is dan ook niet conform AVG. Daarnaast is het ook niet erg gebruiksvriendelijk. Gebruikers moeten de kans hebben om zelf expliciete toestemming te geven door de vakjes zelf aan te vinken.

Cookiemelding Venco

Cookiemelding tip 5. Speel met de opmaak van je cookiemelding

Een cookiemelding is nu eenmaal niet het meest sexy onderdeel van je website. Maar de uitstraling heb je als bedrijf helemaal zelf in de hand! De cookiemelding is het eerste dat mensen van een website zien, zeker mobiel en zeker bij grote meldingen. Het is een visitekaartje en daarom verdient het meer aandacht dan wat het nu lijkt te krijgen. Verwerk bijvoorbeeld je logo in de cookiemelding, of pas het aan op de huisstijl van je website. Denk bij het maken van een tekst aan woordspelingen, gebruik humor of enthousiasme in de tekst. Maar maak het niet te bont! De inhoud moet nog steeds op een goede, duidelijke manier over kunnen komen.

Cookiemelding Burger King Verkade Hema Coolblue

Consent Management Platform (CMP) 

In recente jaren kiezen steeds meer bedrijven voor een Consent Management Platform. Een dergelijke service neemt de volledige cookie-techniek uit handen en faciliteert een omgeving om de cookiemelding te beheren en deze helemaal naar eigen wens aan te passen qua look en feel.   
 
Een CMP heeft naast dat het eenvoudig te implementeren en aan te passen is, ook nog andere voordelen. Zo brengt een CMP alle cookies in kaart die op de website worden geplaats, is de cookiemelding altijd actueel en zorgt het platform ervoor dat de cookies pas geplaatst worden als er toestemming is gegeven. Wij zijn overtuigd! En daarom gebruiken wij CMP Cookiebot. Daarnaast zijn we reseller van CMP Cookiebot en we kunnen de implementatie ervan volledig verzorgen.  

Wil jij hulp bij het ontwerpen en implementeren van een goede cookiemelding voor jouw website? Of wil je gelijk heel je website development aanpakken? Wij helpen je! Neem contact met ons op en kijk wat wij voor jouw kunnen betekenen.

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Neem direct contact op

Altijd open voor contact

Je kunt Jeroen Valkenburg altijd whatsappen of bellen via 06 535 870 19, ook 's avonds of in het weekend. Hij is onze digital strategy consultant en hoort graag van je.

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

Kom ons bezoeken in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl

we open digital