Hoe werkt het algoritme van LinkedIn?

Jeroen Valkenburg
Jeroen Valkenburg
Jeroen Valkenburg | Blog | 8 maart 2021
Blog | 8 maart 2021
Algoritme LinkedIn

Bijna 600 miljoen zakelijke professionals komen samen op LinkedIn om banen te vinden, hun netwerken uit te breiden en informatie te delen. Daarmee is LinkedIn een sociaal netwerk dat heel interessant en effectief kan zijn om in te zetten als marketingkanaal. Maar wat maakt een sterke LinkedIn-post? Aan de hand van het onderzoek, uitgevoerd door het LinkedIn Research Algorithm (2020), zijn er in dit blog wat tips beschreven die gebruikt kunnen worden bij het creëren van een interactief, effectief en goed getimed LinkedIn-bericht.

Welke interactie werkt het beste op LinkedIn?

Reageren op een LinkedIn-post is bij uitstek de meest effectieve manier om een interactie aan te gaan. Een reactie, ofwel comment, levert twee keer zoveel interactie op als een like en is maar liefst vier keer zo effectief als het delen van een LinkedIn-post. Het ontvangen van comments is daarnaast ook de meest effectieve manier om zichtbaarheid te genereren.

Op basis van de interactie die de post binnen een uur krijgt, bepaalt LinkedIn in grote mate hoeveel zichtbaarheid je post gaat krijgen. Het delen van LinkedIn-berichten voegt weinig tot geen waarde toe aan het creëren van interactie. Gek genoeg genereert het algoritme van LinkedIn weinig blootstelling voor berichten die gedeeld worden. Dat is vaak ook de reden waarom gedeelde berichten zo weinig likes en comments krijgen; ze worden gewoonweg minder vertoond. Het heeft dus meer effect om een reactie of like te plaatsen bij een LinkedIn-post. Krijgt een nieuw geplaatste post binnen een uur geen likes of comments? Dan zijn er met de post niet veel mensen bereikt en zullen er ook niet veel mensen bereikt worden.

Hoe werkt het algoritme van LinkedIn?

Fase 1: LinkedIn herkent posts van lage kwaliteit met gekopieerde teksten en afbeeldingen. Deze berichten worden automatisch gemarkeerd als ‘spam’ of ‘lage kwaliteit’

Fase 2: een klein aantal mensen zal de post zien. Deze stap is een soort menselijke ‘controle’. LinkedIn zoekt naar negatieve interacties.

Fase 3: zorgt jouw post niet voor negatieve interactie? Dan beoordeelt het algoritme je post. Het LinkedIn-algoritme controleert hoe goed je bericht presteert op basis van likes, comments en shares. Sinds mei 2020 kijkt LinkedIn ook naar ‘dwell time’. Dit is de tijd dat mensen op een post blijven hangen voordat post ze door scrollen. Hoe langer ze blijven hangen, hoe hoger de post scoort.

Fase 4: op basis van je score (interactie en verblijftijd) word je bericht aan mensen getoond. Dan ontstaat er een zogeheten feedbackloop: Hoe meer interactie je post krijgt, hoe meer mensen de post zien. De eerste 2 uur na het post van je bericht zijn cruciaal. Op basis van de interactie in de eerste 2 uur bepaalt LinkedIn voor een groot deel hoeveel zichtbaarheid jouw bericht krijgt.

Wat is het beste tijdstip om te posten op LinkedIn?

De beste dag om een organische LinkedIn-post te publiceren én zo veel mogelijk interactie te krijgen is woensdag tussen 08:00 en 11:00. Ook zijn dinsdagen en donderdagen tussen 09:00 en 14:00 goede momenten om te posten. Maar houd er rekening mee dat het ook spitsuur is op LinkedIn, waardoor de kans bestaat dat je content niet meer opvalt. Experimenteer dus zelf met tijden en kijk wat voor jou werkt.

Welke content werkt het beste op LinkedIn?

Het platform geeft de laagste prioriteit aan posts met externe links (non-native content). Waarom? LinkedIn wil gebruikers op hun eigen platform houden. Posts zonder externe links die direct op LinkedIn (native content) worden gepost worden beloond en krijgen tot 160% meer views. Een LinkedIn-post met alleen tekst en een post waarin een document wordt gedeeld (zoals een slideshow), werken het beste op LinkedIn. LinkedIn wilt namelijk zoveel mogelijk gebruikers op de applicatie of website van LinkedIn houden. Posts met video’s worden steeds lager gewaardeerd in verband met de afnemende kwaliteit van de video’s (-40% ten opzichte van een documentpost).

Wat kun je beter niet doen op LinkedIn?

Het aantal views van een LinkedIn-post een boost geven door bijvoorbeeld deze op te nemen in een e-mailnieuwsbrief kun je beter niet doen. LinkedIn ziet dit als manipulatie van het algoritme en zal het organische bereik van je post terugschalen of zelfs stopzetten met als resultaat een fractie van het bereik.

LinkedIn checklist voor organische posts

  1. Comments zijn belangrijker dan likes en shares
  2. De eerste twee uur na het posten van je bericht zijn cruciaal! Vraag je netwerk om comments te plaatsen binnen het eerste uur. Een bedrijf kan bijvoorbeeld medewerkers een melding sturen als eer nieuwe post is op de bedrijfspagina. Op deze manier kunnen medewerkers ingezet worden als ambassadeurs.
  3. De beste dagen om te posten zijn: woensdag tussen 8:00 en 11:00 uur of dinsdag tot en met donderdag tussen 9:00 en 14:00 uur. Maar experimenteer ook buiten deze spitsuren!
  4. Posts met alleen tekst en slideshows doen het veel beter dan posts waarin wordt doorgelinkt naar een externe website.
  5. Probeer het aantal views van de post niet te versnellen met externe verwijzende links (non-native content).

En uiteraard kwalitatieve content is king. Dus investeer in steengoede content en verleid lezers tot interactie.

Wil je graag een keer vrijblijvend sparren over de eventuele rol van LinkedIn voor jouw merk? Of wil je meer weten over het inzetten van andere sociale media, een training volgen of aan de slag met een advertentiecampagne? We helpen je graag! Neem contact op met onze specialisten.

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Neem direct contact op

Altijd open voor contact

Je kunt Jeroen Valkenburg altijd whatsappen of bellen via 06 535 870 19, ook 's avonds of in het weekend. Hij is onze digital strategy consultant en hoort graag van je.

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

Kom ons bezoeken in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
info@partout.nl

Wij openen digital.