Partout d.n.a.

Vanuit huis, maar gewoon bereikbaar en aan het werk! Zo doen we dit samen met jou

Blog

Weet jij welke impact corona heeft op jouw data?

Geschreven door Irma Rietjens op 29 juni 2020

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Dit geldt ook voor online marketing. Als online marketeers leunen wij normaal gesproken op historische data en ervaringen en zijn we altijd op zoek naar benchmarks en trends. Want door die data weten we welke KPI’s (key performance indicators) we moeten behalen, wanneer iets presteert volgens verwachting en wanneer we campagnes bij moeten sturen. Maar in deze tijd, waarin in één klap de hele wereld is veranderd én daarmee het consumentengedrag, zou het verkeerd zijn om teveel te leunen op data uit het verleden. Moeten we data dan loslaten? Nee, helemaal niet! We hechten er juist nog meer waarde aan. We moeten alleen nu nog beter naar de eigen data kijken en analyseren wat de beweegredenen van consumenten achter de data is. Wat is het nieuwe normaal voor jouw doelgroep?

Shopping-gedrag van consumenten verandert

Onderzoek van Global Web Index laat zien dat het shopping-gedrag van consumenten is veranderd. De afgelopen periode hebben ‘niet essentiële aankopen’ op een laag pitje gestaan, maar men kijkt er naar uit om weer te kunnen gaan winkelen. Online shoppen heeft niet volledig plaatsgemaakt voor winkelen in fysieke winkels. Wanneer veiligheid gewaarborgd is, staan consumenten zeker open om in fysieke winkels te winkelen. Maar e-commerce is sterk gegroeid de afgelopen periode. Zo sterk, dat pakketbezorgers de druk lang niet altijd aan konden en bezorgtijden een stuk langer zijn geworden.

Waar zet je als bedrijf je budget op in?

De verwachting is dat de wereldeconomie zal krimpen met 3% in 2020. Budgetten drogen op en investeringen worden bevroren. De impact is fors, maar dat betekent niet dat voor iedereen de omzet zal krimpen. Een natuurlijke reactie van organisaties in tijden van crisis is budgetten terugschroeven of zelfs helemaal stopzetten. Volgens dit artikel uit Emerce blijkt uit eerste schattingen dat advertentiebudgetten tussen de 30%-60% zullen afnemen voor 2020. Uit een rondgang van Marketing Week blijkt dat 90% van de marketingbudgetten uitgesteld is of wordt heroverwogen. Echter zien wij in data terug dat in veel gevallen juist ook kansen zijn ontstaan. Sommige producten gaan sneller dan ooit of het aantal volgers of bezoekers is bij een aantal klanten gestegen. Kijk dus goed naar je doelstellingen; het kan dan heel interessant zijn om juist wél extra budget in te zetten. Wellicht kun je de extra bezoekers nu omzetten tot fans of ontstaan er hele nieuwe kansen op het gebied van e-commerce, ook als de storm is gaan liggen.

Verzilver nu kansen voor lange termijn

Als conversiespecialisten bij Partout kijken we dan ook breder dan het verhogen van een conversieratio. CRO (Conversion Rate Optimization).  Het belangrijkste is namelijk om te begrijpen wat er gebeurt bij je bezoekers en potentiële klanten. Dat kan zijn dat er kansen liggen om meer omzet te draaien, maar dat is zeker niet voor elke branche weggelegd. Heb je al eens gecheckt hoe vaak je klantenservice is bezocht de afgelopen tijd? Door nu de juiste service te bieden kun je het verschil maken voor de toekomst. Als conversiespecialisten kijken we dus niet alleen naar het verhogen van dat conversiepercentage, maar vooral nu naar hoe we op de lange termijn de beste ervaring kunnen bieden.

Zoekgedrag rondom je merk in coronatijd

Dit doen we niet alleen door naar onsite data te kijken. We zien in search dat er veel zoekvolume is op klantnaam/merknaam in combinatie met corona. Dit geeft aan hoe belangrijk het is om hier iets over te melden op je website. Zelfs als er voor de organisatie zichtbaar niets veranderd, kan het vertrouwen opwekken om er wel aandacht aan te besteden. Het verband dat wordt gelegd is dat de informatie op de website up-to-date is.

Voor verschillende klanten hebben wij onderzocht welke impact we zien in data op de business. Hierboven hebben we een paar algemene conclusies met je gedeeld. Ben jij benieuwd naar de impact van corona op jouw organisatie? Neem contact op en we kijken graag met je mee naar jullie data.

Gratis tip: zorg voor annotaties in je data zodat je over een tijd ook nog het kantelpunt in je data makkelijk kan verklaren.

8Vacatures open!