Partout d.n.a.
Blog

Virtual reality applicatie: de ultieme merkbeleving

Geschreven door Jeroen Valkenburg op 16 september 2016

Virtual Reality (VR) geeft bedrijven de kans om hun doelgroep een product van zo dicht mogelijk te beleven, zonder het product vast te hebben of fysiek op een bepaalde plaats aanwezig te zijn. VR applicaties bieden ook kansen voor de merkbeleving van jouw organisatie. Partout digital native agency zet alle voordelen en mogelijkheden voor je op een rijtje.

Virtual reality staat op de rand van een grote doorbraak nu zelfs de smartphone eenvoudig en goedkoop kan worden omgetoverd tot een VR-headset. Met VR hebben marketeers een krachtig nieuw middel in handen.

De ultieme merkbeleving met VR creëer je zelf

Je doelgroep de ultieme beleving geven door ze jouw merk of producten levensecht te laten ervaren. Virtual Reality maak dit mogelijk.

Vraag de gratis guide aan!

Wat zijn de voordelen van virtual reality?

Het grote voordeel van virtual reality is dat de doelgroep jouw merk en producten daadwerkelijk kan ervaren.

  • Meeslepend – Gebruikers met een VR-headset zijn compleet onder gedompeld in de VR content waardoor zij minder afgeleid zijn en dus meer attentie voor de communicatie boodschap hebben.
  • Impact – De intensiteit van een VR-beleving is veel groter dan met traditionele media. Hierdoor worden sterkere emoties gegenereerd welke gelinkt kunnen worden aan feitelijke gedragsveranderingen.
  • Herinnering – onze hersenen zijn gemaakt om gebeurtenissen te linken aan locaties. Dit betekent dat een VR-beleving langer blijft hangen in de herinneringen van de bezoeker.

Hoe kun je virtual reality toepassen voor jouw merk?

Zoals we onlangs hebben kunnen zien laat Virtual Reality zich goed toepassen in de gaming sector. De recente Pokémon Go hype illustreert dit nog maar eens. Maar naast gaming zijn er tal van andere interessante toepassingen te bedenken, waaronder:

  1. Product of locatie experience
    De meest voor de hand liggende optie; een product ervaren alsof je het in je handen hebt. Zo ervaart de consument precies hoe het product is toe te passen en wat de toegevoegde waarde van het product is. Een voorbeeld hiervan is de VR applicatie ‘free@home®’ welke wij voor ABB / Busch-Jaeger hebben ontwikkeld. Met deze applicatie ervaart de gebruiker de voordelen van  het Busch-free@home® huisbesturingssysteem. Binnen een virtuele woning kunnen alle functionaliteit van de domotica, zoals het schakelen van verlichting en zonwering levensecht worden uitgevoerd.De mogelijkheden van VR gelden natuurlijk ook voor het ontdekken en ervaren van locaties. Denk maar eens aan het plannen van reizen of vakanties, waarbij je zelf ook al snel Google Maps en Google Streetview zult raadplegen. Met virtual reality zal dit in de toekomst nog veel verder ontwikkelen.
  2. Edutainment experience
    Om meer betrokkenheid bij het merk of product te krijgen kan gebruik worden gemaakt van virtual reality edutainment oplossingen. Of het nu gaat om het tonen van het productieproces, storytelling waarbij de historie van het product beleeft kan worden of installatie/onderhoud instructies van technische installaties. Virtually anything is possible!
  3. Event experience
    Zelf een race in de Formule 1 wagen van Max Verstappen live mee maken? Of mee kijken met de gele trui drager tijdens de Tour de France? Dit alles is mogelijk met virtual reality! Met VR heeft de gebruiker 360 graden vrijheid heeft om de omgeving te bekijken. Dit wordt een geheel nieuwe vorm van video’s kijken, dat ook kansen biedt voor merken.Organiseer je een B2B event voor zakelijke relaties? Bespaar dan je bezoekers de tijd om te reizen en overnachten, door de inzet van virtual reality. Zo kunnen bezoekers de event experience beleven door aanwezig te zijn op het event en de seminars, zonder fysiek op deze locatie te zijn. Iedereen kan zelf de beste plaats in de zaal uitkiezen. Het biedt een unieke ervaring en vergroot het bereik!

Samen een effectieve VR applicatie ontwikkelen?

Partout d.n.a. denkt graag met je mee! In een vrijblijvend intakegesprek bespreken we de inzichten en ideeën en stippelen we een effectieve strategie uit.

 

Meer weten over virtual reality?

+31 (0)40 285 15 25 jeroen@partout.nl
6Vacatures open!