Partout d.n.a.
Blog

Sponsored content: hét antwoord op adblockers

Geschreven door Jeroen Valkenburg op 15 april 2016

Adblockers worden steeds vaker geïnstalleerd. In 2015 is het gebruik alleen al gegroeid met 40%, wat leidt tot 200 miljoen gebruikers wereldwijd! Je hebt zelf vast ook wel eens ervaren dat je een website bekijkt, maar een grote advertentie je beeld blokkeert. Dit zorgt voor irritatie. Het installeren van een adblocker zorgt ervoor dat je wél de content van een webpagina ziet maar niet de advertenties. Het lijkt op de nee/nee sticker die je op je brievenbus plakt, maar dan voor websites.

Het stijgende gebruik van adblockers wordt een steeds groter probleem voor uitgevers, adverteerders en netwerken. Afgelopen jaar heeft het gebruik van adblockers 22 miljard gekost. Daarnaast komen er speciale adblockers uit voor IOS en Android waardoor het gebruik van adblockers op smartphones zal groeien. Het is dus van belang om een oplossing te vinden zodat je je doelgroep alsnog kunt bereiken zonder dat je advertentie wordt geblokkeerd.

Waarom worden adblockers gebruikt?

Uit onderzoek blijkt dat 20% van de Nederlanders een adblocker gebruiken. Zij hebben een adblocker geïnstalleerd om verschillende redenen. De meest voorkomende redenen:

  1. Reclame op website wordt irritant bevonden
  2. Om zich te beschermen tegen malware en virussen
  3. Zodat adverteerders niet allerlei informatie over je kunnen verzamelen
  4. Omdat websites traag worden door de laadtijd van advertenties.

Dit laatste is zeker voor jongeren een belangrijke beweegreden. Maar liefst 50% van het dataverkeer is afkomstig van advertenties.

Een voorbeeld van het gebruik van adblockers is de website van nu.nl. Aan de linkerkant in de afbeelding zie je de website als er geen adblocker geïnstalleerd is. Hoe nu.nl er mét adblocker uitziet, zie je aan de rechterkant. Zoals je ziet zijn alle advertenties verdwenen en zie je alleen de content van nu.nl zelf.

Adblockers voorbeeld

Een oplossing voor adblockers

Eigenlijk moet je je advertenties zien als content. Daarmee werk je ook naar een oplossing voor adblockers toe. Als je goede content maakt waar je doelgroep behoefte aan heeft, krijgt je product of dienst ook de aandacht die het verdient. Vervolgens kun je die content gaan sponsoren. Zoals je bij banners mediabudget gebruikt, doe je dat ook bij content in de vorm van advertorials. Zo kun je ervoor zorgen dat je content in een campagneperiode je doelgroep bereikt en omzeil je de techniek van adblockers die met name banners tegenhouden.

Belangrijk is dat je zorgt voor waardevolle en relevante content. Voorbeelden zijn blogposts, tutorials, whitepapers, afbeeldingen, muziek en video die je kunt sponsoren via bloggersnetwerken en sociale media. Denk goed na over waar je doelgroep behoefte aan heeft, dat geldt zowel voor inhoud en vorm als kanaal.

Een voorbeeld van gesponsorde content is content van Hornbach op het platform Upcoming. Dit is een platform voor jongeren die zorgt voor gesponsorde content in de vorm van gewone content. In de lijst die je op de website ziet, kun je zien welke content gesponsord is en welke niet. Op die manier komt de content heel natuurlijk over op een bezoeker en heeft het niet de irritatie en andere nadelen die advertenties wel hebben.

contentmarketing adblockers

Het effect van gesponsorde content

Gesponsorde content is een oplossing voor het groeiende gebruik van adblockers omdat deze vorm van content niet door adblockers wordt geblokkeerd. Daarnaast heeft het nog andere voordelen:

  • Gesponsorde content creëert waardevolle aandacht binnen doelgroep.
  • Je content staat er vaak ook na de campagne nog en blijft hierdoor zichtbaar voor je doelgroep. Ook al betaal je er niet meer voor.
  • Google geeft linkwaarde van het blog of platform aan je eigen website door.

Valkuilen van gesponsorde content

Maar let wel op je geloofwaardigheid als je content gaat sponsoren. Het kan niet zo zijn dat een blogger zegt zijn/haar boodschappen altijd bij de Albert Heijn te doen en een paar maanden later zegt dat Jumbo zijn favoriete supermarkt is. Langdurige exclusieve samenwerkingen hebben dan ook de voorkeur.

Daarnaast is het belangrijk dat je transparant bent. Communiceer duidelijk dat het om gesponsorde content gaat. Zo voorkom je dat een lezer zich bedrogen voelt als hij/zij erachter komt dat het om een gesponsord artikel gaat.

Gesponsorde content als oplossing

Samenvattend zul je, om adblockers te omzeilen, anders naar de inzet van je mediabudget moeten kijken. Door in plaats van banners, gesponsorde content in te zetten komt je content veel relevanter bij je doelgroep terecht. Wil je weten hoe jij deze vorm van content kunt creëren? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je hier graag mee!

Meer weten over adblockers?

+31 (0)40 285 15 25 jeroen@partout.nl
5Vacatures open!