Partout d.n.a.
Blog

Nieuw in Google’s zoekresultaten: rich cards

Geschreven door Irma Rietjens op 31 mei 2016

De Google Search Engine Result Page (SERP) focust zich steeds meer op engagement en een mobielvriendelijke gebruikerservaring. De weergave van de zoekresultaten beperkte zich jaren terug alleen nog tot tekst, maar zijn inmiddels uitgebreid met rich snippets als afbeeldingen, ratings en reviews. Recent heeft Google een nieuw structured data markup format geïntroduceerd, namelijk rich cards.

Wat zijn rich cards precies?

Rich cards zijn nieuwe weergaven voor de zoekresultatenpagina dat voortbouwt op de bekende rich snippets. Met rich snippets is het mogelijk om de standaard zoekresultaten (titel, URL, beschrijving) te verrijken met relevante informatie met als doel om een betere gebruikerservaring te creëren. Zo kunnen zoekresultaten voor recepten bijvoorbeeld worden uitgebreid met een afbeelding van het gerecht, de voorbereidingstijd,  de bereidingstijd, het vetgehalte, het aantal calorieën en de benodigde ingrediënten, zoals onderstaand voorbeeld.

voorbeeld rich snippet

De nieuwe rich cards feature maakt het voor marketeers mogelijk om het zoekresultaat in de SERP als een kaart te laten weergeven. Met deze kaart wordt de aandacht getrokken van de bezoeker en heeft het uiteindelijk als doel om meer kwalitatieve bezoekers naar je webpagina’s te generen. Deze kaart geeft de bezoeker een betere preview van de content op de pagina. De rich cards worden bovenaan de zoekresultaten weergegeven in een carrousel waarbinnen de bezoeker zelf eenvoudig van links naar rechts kan scrollen. Het is vergelijkbaar met de weergave van Google Shopping. De carrousels kunnen allemaal kaarten van dezelfde website bevatten, maar ook rich cards van verschillende websites.

voorbeeld rich cards

Google is begonnen met het vertonen van rich cards voor twee onderwerpen: recepten en films. De kaarten worden enkel nog weergeven op mobile search. Daarbij worden de cards ook alleen weergegeven voor Engelstalige content op google.com. De verwachting is dat de nieuwe markup variant op korte termijn ook wordt uitgerold in Nederland. Dat geeft ons de tijd om alvast na te denken voor de toepassing voor jouw organisatie!

Wat zijn de voordelen van rich cards?

Als bezoeker kun je door middel van de rich cards sneller en makkelijker zien welk zoekresultaat het meest relevant is voor je zoekopdracht. Maar ook als merk of organisatie biedt de implementatie van rich cards veel voordelen:

  • Rich cards worden bovenaan de zoekresultaten weergegeven wat het CTR% vanuit de SERP positief zal beïnvloeden
  • Rich card zoekresultaten zijn organisch, dus er zijn geen advertentiekosten aan verbonden
  • De resultaten van rich snippets en rich cards zijn door te meten in Google Search Console

Wil je direct zelf aan de slag? Google helpt je graag met de juiste implementatie van dit nieuwe format en heeft daarom haar Developers Guide geüpdate met extra documentatie. Ook Google’s Structured Data Testing Tool heeft een update gehad om webmasters zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen met de implementatie.

Mocht je er zelf niet direct mee aan de slag kunnen, maar ben je wel benieuwd of en hoe rich cards voor jouw webpagina’s kunnen worden ingezet? Wij helpen je graag verder.

Meer weten over zoekmachine marketing?

+31 (0)40 285 15 25 irma@partout.nl
7Vacatures open!