Partout d.n.a.
Blog

Gebruikers voor je winnen met de kleine dingen genaamd micro-interacties

Geschreven door Jurian Rokven op 22 maart 2018

Micro-interacties zijn overal om ons heen. We zijn er zo aan gewend  geraakt dat ze ons niet eens meer opvallen. Ook al staan we niet meer bij ze stil, micro-interacties maken het dagelijkse leven gebruiksvriendelijker. Denk aan een kraan met een sensor. Je houdt je handen ervoor en er komt water uit de kraan. Of zelfs nóg eenvoudiger, een lichtknop, klik en je hebt licht. Nog een keer klikken en hij gaat uit. Deze simpele routines zijn er ook in de digitale wereld.

Micro-interactions, wat zijn dat precies?

Micro-interacties komen ook in het digitale landschap overal voor. Het zijn acties die helpen de gebruikerservaring van smartphones, websites en apps te verbeteren. Simpel gezegd zijn micro-interacties kleine routines die één taak hebben. Wanneer de gebruiker deze taak activeert, krijgt deze feedback als beloning. Een voorbeeld is het toevoegen van een recept aan je favorieten door het hartje aan te klikken. Het hartje vult zich zodat de gebruiker weet dat het nu in zijn favorieten staat.

Door goed na te denken over deze micro-interacties, kun je een steengoede gebruikerservaring krijgen. Ze zorgen ervoor dat een website qua gebruik makkelijk, effectief en menselijk wordt.

Hierom zijn micro-interacties belangrijk voor jou

Als we praten over het belang van micro-interacties is het slim om terug te gaan naar de basis; Waarom wordt een digitaal product gemaakt? Als bedrijven een website, digitaal platform of app laten ontwerpen, vinden we het allereerst belangrijk dat gebruikers het kunnen vinden. We vinden het daarna nóg belangrijker dat ze terugkomen en/of er langer blijven. Maar we vinden het állerbelangrijkst dat de gebruiker zijn taak volbrengt. Dit is het uiteindelijk doel van de meeste digital producten; converteren. Een conversie is natuurlijk voor elk bedrijf anders en we zullen altijd goed moeten kijken hoe we een website, platform of app het beste kunnen laten converteren.

Één ding is voor ons echter zeker; Goede user experience zorgt altijd voor hogere conversie. En micro-interacties zijn bouwsteentjes van user experience die kleine taken eenvoudig en effectiever maken. Ze maken je digitale product menselijker en zorgen voor hogere conversie.

Waarom zorgen micro-interacties voor hogere conversies?

Wanneer mensen iets voor elkaar willen krijgen, zoeken we altijd naar de gemakkelijkste manier om dat te doen. Daarnaast zoeken we naar de manier die het meest beloning geeft. Dit is altijd een afweging die mensen onbewust maken; óf weinig werk, óf veel beloning. Goede micro-interacties kunnen beide bieden. Taken kunnen snel geactiveerd worden. Omdat een micro-interactie altijd één taak heeft, kunnen complexe dingen makkelijk gemaakt worden voor de gebruiker.

Tegelijkertijd kan een micro-interactie feedback geven op de gebruiker op een manier die veel beloning geeft. Met beloning doelen we vooral op het gevoel dat iemand krijgt als de taak volbracht is. Dit goede gevoel kun je optimaliseren door een grappige animatie te tonen of een simpel complimentje aan de gebruiker te geven. Deze details in je gebruikers ervaring maken het verschil voor een gebruiker en hierdoor zal de gebruiker sneller converteren. Daarnaast maakt het je digitale product en je merk menselijker.

Wat maakt een micro-interactie goed?

Niet alle micro-interacties zijn even goed uitgedacht. Het kan zelfs een probleem worden voor een gebruiker als micro-interactie niet de op het juiste moment aangeboden wordt of niet duidelijk genoeg is. Bij Partout zorgen we er altijd voor dat een micro-interactie snel, simpel en natuurlijk is. Een gebruiker moet zonder zorgen de micro-interactie kunnen activeren. Ook moeten micro-interacties te gebruiken zijn zonder extra uitleg. Door ze op het juiste moment aan te bieden aan de gebruiker kan het ontzettend veel frustratie wegnemen en plezier geven.

Micro-interacties inzetten?

Wil jij micro-interacties gaan inzetten om de gebruikservaring van jouw website te verbeteren en om conversie te verhogen? Wij geven je graag advies over de ideale gebruikersflow van jouw website en denken graag mee over de mogelijkheden. Neem gerust contact met ons op!

Meer weten over micro-interacties?

+31 (0)40 285 15 25 jurian@partout.nl
7Vacatures open!