Partout d.n.a.
Blog

Mautic 2.3 update: op weg naar effectieve online 1-op-1 communicatie

Geschreven door Merlijn Wijnands op 9 december 2016

Bij Partout digital native agency werken we voor verschillende opdrachtgevers al een geruime tijd met de marketing automation tool Mautic. Onze online marketing specialisten maakten kennis met Mautic ten tijde van versie 1.1 en inmiddels is Mautic al aanbeland bij de 2.3 versie. In dit blog zullen we de ontwikkeling van Mautic en de nieuwe mogelijkheden van versie 2.3 bespreken.

De ontwikkeling van Mautic

Het tempo waarmee Mautic nieuwe mogelijkheden toevoegt aan het open source platform is opvallend en bewonderenswaardig. In de tijd dat Partout d.n.a. met Mautic werkt zijn al vele verbeteringen en nieuwe mogelijkheden toegevoegd aan Mautic, waardoor het een steeds completer marketing automation pakket wordt en unieke mogelijkheden biedt t.o.v. de concurrentie.

Met de snel groeiende Mautic community zal dit in de toekomst alleen nog maar sneller gaan!

Mautic 2.3 update

De Mautic 2.3 update komt met een aantal grote vernieuwingen, die zowel extra functionaliteiten toevoegen als de voorgaande functionaliteiten uitbreiden.

Met de nieuwe release wordt het mogelijk om het user profiel van je website bezoekers uit te breiden met nog meer gegevens. Hierdoor is het mogelijk om nog meer verschillende impliciete en expliciete gegevens van je doelgroep te verzamelen met Mautic. Vanaf de vorige update is daar een grote pijler bijgekomen, de bedrijfsinformatie die gekoppeld is aan een lead.

Door de nieuwe integraties wordt het mogelijk om op basis van een e-mailadres of bedrijfsnaam het profiel nog verder te verrijken. Zo kom je meer te weten over de lead en zijn/haar bedrijf in het recent toegevoegde company overzicht.

Met deze toevoegingen is het mogelijk om binnen Mautic bezoekersdata verder te verrijken en content nog beter op de specifieke bezoeker af te stemmen.

Nieuwe features binnen Mautic 2.3

Account based marketing

Sinds de Mautic 2.2 update is het mogelijk om data te tracken op bedrijfsniveau en leads aan een bedrijf te koppelen. Binnen het bedrijfsoverzicht kunnen leads worden toegevoegd die onder het bedrijf vallen. Aan het bedrijf kunnen gegevens worden gekoppeld zoals adres, contactgegevens en de bedrijfslocatie.

Mautic 2.3 biedt de mogelijkheid om leadscoring toe te passen op bedrijfsniveau, door acties van verschillende leads binnen dit bedrijf te koppelen. Dit is een krachtige manier om de activiteit van een specifiek bedrijf in kaart te brengen. In de 2.3 update is het daarnaast ook mogelijk om te rapporteren op bedrijfsniveau.

Kortom, Account based marketing is krachtige toevoeging aan Mautic en biedt veel kansen voor B2B leadgeneratie.

Preference Center

Met de nieuwe toevoeging Preference Center kunnen leads zich op meerdere manieren uitschrijven uit campagnes, kunnen zij aangeven met welke frequentie zij berichten willen ontvangen en via welk kanaal ze deze nurturing ontvangen. Daarnaast kun je dit als beheerder ook zelf instellen.

Het Preference Center biedt daarnaast de mogelijkheid om een tijdelijk time-out in te stellen binnen een campagne, bijvoorbeeld tijdens een vakantieperiode of gedurende feestdagen. Hierdoor zullen leads geen nieuwe berichten ontvangen tijdens deze periode en verdwijnt je opvolging minder snel in een overvolle inbox of de prullenbak.

Een andere belangrijke toevoeging zijn overkoepelende categorieën die je aan segmenten, campagne componenten en campagnes kunt geven. In de vorige versies van Mautic was het zo dat elk campagne component een eigen categorie had. Met de nieuwe toevoeging wordt het mogelijk om alle verschillende acties en onderwerpen omtrent één bepaald onderwerp onder dezelfde categorie te koppelen.

Vanuit het Preference Center is het nu mogelijk om leads zich uit te laten schrijven voor één overkoepelende categorie of campagne. Hierdoor ontvangt de lead dus geen berichtgeving meer over dit specifieke onderwerp, maar wél over andere onderwerpen die mogelijk nog wel interessant zijn.

Code Mode

De nieuwe Code Mode in Mautic 2.3 stelt gebruikers in staat om op basis van HTML een landingspagina, e-mail of formulier te maken. Eerst moest hierbij altijd gebruik worden gemaakt van de WYSISYG editor. Deze editor was beperkt en werkte vaak niet prettig.

Met de Code Mode is het mogelijk om eigengemaakte uitgebreide e-mailtemplates rechtstreeks te implementeren zonder tussenkomst van de editor. In de Code Mode zie je tijdens het veranderen van de HTML code een preview, zodat je precies ziet wat het eindresultaat is. Een mooie aanvulling voor bedrijven die met hun eigen mailtemplate werken.

 

Nieuwe integraties met CRM-systemen en data providers

Dataverrijking

Na de update kun je binnen Mautic gebruik maken van ClearBit en FullContact. Met deze tools kunnen de profielen van de huidige contactpersonen verrijkt worden met extra data. Ook is het mogelijk om over een specifiek bedrijf extra informatie op te vragen.

Zo is vaak een bedrijfsnaam of e-mailextensie van een contactpersoon al genoeg om veel extra informatie te winnen. Na configuratie van deze plugins kan de data eenvoudig worden opgehaald, met één druk op de knop.

Workflow integraties

Er zijn nieuwe integraties mogelijk met de services van Critix. Critix is een grote speler binnen het organiseren van online meetings, webinars en trainingen. Zo wordt er nu ondersteuning geboden voor GotoWebinar, GoToMeeting ,GoToAssist en GoToTraining.

Met de integraties is het mogelijk om informatie uit de services te halen, zoals de data waarmee een contact zich aangemeld heeft voor een webinar. In de tijdlijn van Mautic zal vervolgens ook terug te zien zijn wanneer een lead zich ingeschreven heeft en wanneer de lead de webinar heeft bijgewoond.

Verbeterde Salesforce integratie

Er was al een diepgaande Salesforce integratie beschikbaar in Mautic en in de update is deze nog verder uitgebreid. Zo het nu mogelijk de beschikbare informatie vanuit Salesforce ook op bedrijfsniveau te synchroniseren. Daarnaast kun je de Mautic tijdlijn van een lead benaderen vanuit Salesforce.

 

Aan de slag met Mautic 2.3?

Gebruik je Mautic al en ben je benieuwd hoe je de nieuwe features kunt toepassen in jouw campagnes? Of ben je nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden van Mautic? Onze marketing automation specialisten wisselen graag eens van gedachten!

Meer weten over de Mautic 2.3 update?

+31 (0)40 285 15 25 merlijn@partout.nl
7Vacatures open!