De collectant die met het rammelende geldbusje langs de deuren gaat, de reclamespots op televisie die oproepen om geld te doneren en de telemarketeer die je belt om te vragen of je wat geld over hebt voor een goed doel. Het werkt, maar het aantal donaties loopt -zeker in deze tijden van crisis- gestaag terug. Er heeft dan ook een verschuiving plaatsgevonden van door-to-door marketing naar online marketing.
Gratis white-paper online donaties!
Verkrijg in 4 stappen meer euro’s uit online donaties!
Van engagement naar donaties
Niet alleen kost de traditionele aanpak meer geld, mensen geven daarnaast geen geld uit als ze geen zicht hebben op waar het terecht komt. Het lijkt er dus op dat er vooral meer engagement nodig is om als non-profitorganisatie op donaties te kunnen rekenen. Dat is precies wat door online marketing kan worden bereikt.
Hoe kun je met de inzet van digital het gewenste effect bereiken?
Voor wat hoort wat
Allereerst is het verschaffen van waardevolle content van belang. Dit heeft enerzijds te maken met dat bezoekers op het web meestal niet uit zichzelf op zoek gaan naar een goed doel dat ze kunnen steunen. Zij zoeken bijvoorbeeld naar informatie over specifieke onderwerpen of kwesties en komen zo op een pagina van een goed doel terecht. Anderzijds blijkt, volgens het wederkerigheidsprincipe van Cialdini, dat wanneer men iets krijgt (informatie), men daarna sneller bereid is iets terug te doen (donatie). Een website waarop bezoekers kwalitatieve informatie lezen over het betreffende onderwerp waarvoor de non-profitorganisatie zich inzet is dan ook belangrijk.
Interactie
Interactie is het sleutelwoord. Laat zien wat je doet als goed doel en waar het gedoneerde geld naartoe gaat. Mensen willen betrokken zijn en op de hoogte gehouden worden. Internet leent zich er uitstekend voor om de interactie aan te gaan met (potentiële) donateurs. Een voorbeeld van originele interactie met de doelgroep is een educatie game site voor kinderen zoals die van het Longfonds.
Communiceer!
Door de donateurs actief op te zoeken en met ze te communiceren, bijvoorbeeld door middel van een customer care team, vergroot je het vertrouwen en de betrokkenheid van de donateur en daarmee tegelijkertijd de kans dat men doneert.
Social media
Gebruik social media om mensen een kijkje achter de schermen te geven en hen de mogelijkheid te geven het goede doel en de activiteiten op de voet te volgen. Ook dit verhoogt de betrokkenheid en versterkt de binding met je klant.
Doneermogelijkheden
Het is noodzakelijk te zorgen voor online en mobiele doneermogelijkheden. Het moet donateurs zo gemakkelijk mogelijk worden gemaakt om geld te doneren. Hiervoor zijn zelfs speciale apps ontwikkeld (bijv. whydonate.nl), zodat men op elk gewenst moment, eenvoudig een bedrag kan doneren. Lees hier meer over het belang van mobiel doneren. Wij kunnen je ook vertellen hoe je online donaties kunt verhogen.
Google Grants
Zorg daarnaast dat je (mobiel) goed vindbaar bent. Dat kan natuurlijk door middel van SEA-campagnes, of -beter nog- door middel van Google Grants. Met behulp van het Google Grants programma kunnen non-profitorganisaties gratis adverteren op Google.
Vraag je je af welke digitale mogelijkheden er voor jouw non-profitorganisatie zijn en ben je nieuwsgierig naar wat Partout digital native agency hierin voor je kan betekenen? Neem gerust contact met ons op!