Partout d.n.a.
Blog

Friends of Search 2016

Geschreven door Lars Voorhout op 17 februari 2016

Op donderdag 11 februari werd voor de 3e keer Friends of Search, het grootste zoekmachinemarketingcongres in Nederland, georganiseerd. En ja, natuurlijk waren ook de search specialisten van Partout hierbij aanwezig. Je bent misschien al platgegooid met de verslagen en alle trends die deze dag voorbij zijn gekomen, daarom hebben wij alleen even de belangrijkste hoogtepunten en learnings voor je op een rijtje gezet.

Inspiration to perspiration (Will Reynolds)

Hoe vaak wordt je geïnspireerd tijdens een presentatie, of tijdens het bijwonen van een congres? Heel vaak! Je gaat naar huis vol inspiratie. Maar hoe vaak doe je daar nu echt iets mee en pak je er de volgende dag op door, zelf of met je collega’s? Precies, dat gebeurt zelden. Eenmaal terug op kantoor val je vaak weer terug in de dagelijkse werkzaamheden. Hoe zorg je ervoor dat je wel direct actie onderneemt en er wel iets gebeurt met je ideeën?

De oplossing volgens Will is: Frameworks. Frameworks geven je meer inzicht en zorgen ervoor dat je gestructureerd te werk kunt gaan.

“Getting Things Done”

Frameworks zorgen voor ordening en bieden de mogelijkheid om scores toe te kennen aan verschillende variabelen, zoals haalbaarheid, impact, effort en natuurlijk het risico. Op deze manier kun je al je ideeën inventariseren en prioriteren en kun je direct aan de slag!

SEA bij vergelijk.nl

Hoe zou een grote vergelijker als vergelijk.nl omgaan met haar SEA? Joris Verwater, marketingmanager van vergelijk.nl vertelde over hoe zij SEA aanpakken en haar accounts hebben ingericht. Hier de belangrijkste learnings op een rij:

  • Negeer Bing niet, 20% van het paid verkeer op vergelijk.nl komt binnen via Bing. Hoewel de volumes lager zijn, zijn daarentegen de kosten ook een stuk lager. Overigens komt Bing ook met shopping dit jaar;
  • Verwijder al je keywords met een lage kwaliteitsscore. Google geeft het zelf niet toe, maar deze hebben wel degelijk een negatieve invloed op andere keywords binnen je adgroup;
  • Maak je adgroups zo klein en relevant mogelijk en verwijder alle keywords zonder impressies;
  • Maak gebruik van DSA (dynamic search ads). Deze ads vullen de gaten op in de huidige campagnes, kosten weinig tijd en zijn tevens een bron voor nieuwe campagnemateriaal.

Naast deze praktische learnings zijn er nog een aantal algemene trends voor SEA gesignaleerd. De grootste trend waar we mee te maken gaan krijgen, is dat het onderscheid tussen on- en offline winkelen gaat verdwijnen. Waarom?

  • 80% van de bezoekers van vergelijk.nl koopt niet online maar bij een offline retailer
  • 50% van offline aankopen is beïnvloed door online kanalen
  • 1 op de 5 zoekopdrachten is location-based

Naast het on- en offline winkelen, gaat massa marketing meer naar 1 op 1 marketing. Kijk maar naar de social kanalen Pinterest en Instagram, hier word je steeds vaker benaderd met “Hallo Ilona..”. Een uitdaging voor retailers en marketeers dus om hier op in te gaan spelen!

10 Social Hacks

Naast search speelt ook social media een belangrijke rol binnen digital marketing. Tussen alle SEO en SEA trends door trok Larry Kim dan ook de aandacht met zijn zogenoemde top 10 social hacks “How Does Indirect Conversion via Paid Social Ads REALLY work?”.

De meest interessante learnings op deze vraag hebben we voor je op een rij gezet:

  • Maak gebruik van Facebooks relevantiescore. Hoe beter deze score, des te lager je kosten per interactie.
    Ad Rank = relevantiescore X Max. CPC bod
    Tip: start juist met een hogere bieding per interactie (CPC). Een hoog interactiepercentage op een post zorgt voor een hoge relevantiescore, dat vervolgens weer leid tot meer interactie en uiteindelijk een lagere CPC.
  • Promoot goed presterende posts, deze zorgen voor een hoge relevantiescore en dus lage kosten per klik. Wanneer posts organisch slecht presteren, gaan ze het niet ineens beter doen wanneer ze gepromoot worden. Je zult te veel betalen en het levert weinig op.
  • Zorg voor meer interactie door je post te promoten en gericht te targeten. Zowel Facebook en Twitter beschikken over targeting mogelijkheden, zoals demografische gegevens, interesses en online gedrag.
  • Maak gebruik van remarketing, dit zorgt voor 3x meer engagement en zelf tot een 2x hogere conversieratio.
    Tip: Super Remarketing, combineer je targeting (demografisch en gedrag) met je best presterende content.
  • Maak gebruik van custom audiences en stel je eigen doelgroepen samen, waardoor je de juiste doelgroep kunt targeten per type ad. Maak bijvoorbeeld ook een doelgroep met je meest invloedrijke volgers.
  • Combineer social ads & search ads en maak remarketing lijsten voor search (RSLA). Target alleen de mensen die recent je website hebben bezocht.

APP indexing & Mobile SEO

Emily Grossman, expert in App indexing inspireerde ons met de rol van app indexing versus mobile pages. Apps worden steeds vaker opgenomen in de Google SERP, omdat we zelf niet actief apps optimaliseren ga ik hier niet te lang bij stil staan. Met Mobile SEO hebben we overigens wel dagelijks te maken, maar wanneer is je website nu mobile-friendly?

  • Check je mobile friendly tags, hebben al je mobile pagina’s deze tag?
  • Maak gebruik van Google’s mobile friendly test
  • Geef toegang tot CSS en Javascript
  • Verwijder app interstitials
  • Check de mobile UX (bijv. met Google’s mobile friendly test)
  • Check de pagespeed van je mobiele pagina’s (bijv. met Google’s pagespeed test)

Naast het feit of je mobiele pagina’s ook echt mobile friendly zijn voor Google, spelen er voor SEO ook nog een aantal andere factoren een belangrijke rol. Denk aan de mobile ads die steeds dominanter aanwezig zijn, maar ook de knowledge graph die juist op mobile devices een belangrijke rol speelt.

En onthoud goed “You don’t have mobile customers and desktop customers. You just have customers”.

What are the factors that make content more successful in search?

Een topafsluiter van de dag, Marcus Tober van Searchmetrics die speciaal voor Nederland onderzoek had gedaan naar de rankingfactoren die voor Google NL van belang zijn. De belangrijkste factoren voor NL hieronder op een rij:

  • De topresultaten hebben gemiddeld
  • Contentpagina’s van +/- 1500 woorden. Dit verschilt natuurlijk per zoekopdracht, dus voordat je gaat schrijven kijk eerst even naar je concurrent;
  • Interactive elementen spelen in NL een belangrijke rol;
  • Lijstjes, ja daar is ie weer, maar lijstjes zorgen voor overzicht en gestructureerde content;
  • Interne links, verwijs vanuit je content door naar andere relevante pagina’s op je website;
  • Pagetitle -> korter = scoort beter
  • Het keyword hoeft niet letterlijk in de paginatitel te staan, deze invloed blijkt zeer minimaal te zijn. Toch zijn wij er bij Partout nog niet helemaal van overtuigd, de praktijk bewijst toch vaak het tegendeel 😉
  • Plaats een afbeelding boven de vouw
  • Facebook Shares van je webcontent hebben een positieve invloed
  • Het integreren van een video in je contentpagina heeft ook een positieve invloed, met name omdat video een positieve bijdrage levert voor de loyaliteit van je bezoekers.

Onderstaande infographic geeft tevens een compleet overzicht van de belangrijkste rankingfactoren per onderdeel.

Een mooie afsluiter van de dag! We zijn weer helemaal bijgepraat en zijn vol nieuwe ideeën weer richting het zonnige zuiden gegaan. Dank Friends of Search voor bovenstaande en alle andere tips en trends en tot volgend jaar!

Meer weten over zoekmachine marketing?

+31 (0)40 285 15 25 lars@partout.nl
7Vacatures open!