Partout d.n.a.
Blog

Emerce Conversion Event 2019: De 7 belangrijkste inzichten en praktische tips

Geschreven door Irma Rietjens op 16 april 2019

11 april stond op het Emerce Conversion Event 2019 alles in het teken van het neerzetten van een Culture of Experimentation. Een hele mond vol, maar om alvast met een belangrijke take away te beginnen: met de term CRO doen we onszelf als CRO-specialisten te kort. Het gaat namelijk verder dan het optimaliseren van een conversie. Het draait om het écht leren kennen van je doelgroep, het blootleggen van problemen, met gevalideerde oplossingen komen en blijven testen tot een optimale customer experience.

Het Conversion Event was een dag vol inspiratie en praktische tips om onze klanten verder te helpen op weg naar een cultuur waarin experimenteren key is. Benieuwd wat de sprekers ons mee hebben gegeven? Ik deel graag de 7 belangrijkste inzichten en praktische tips met je.

1. Staat je klant écht op de eerste plaats?

80% van de bedrijven vindt dat ze klantgericht zijn. Maar durf jij eens voor je organisatie kritisch na te gaan hoeveel je nou echt van je klant weet? Wat is precies het probleem wat je potentiele klant wil oplossen? Waarom zijn ze klant (of juist niet)? Wat weet je bezoeker over je? Welke informatie heeft iemand nodig?

Een antwoord op al deze vragen? Mooi! Maar durf je vervolgens je hand in het vuur te steken dat je (potentiële) klant het zo ervaart? Want pijnlijk maar waar: maar 8% van de klanten heeft het gevoel dat een organisatie klantgericht is.

Voordat we goed kunnen gaan experimenteren is het essentieel dat de customer first mindset gedragen wordt door de hele organisatie. We moeten alles op alles zetten om de klant ook daadwerkelijk te leren kennen om impact te kunnen maken. Maar niet gevreesd: iemand leren kennen kost tijd en met de juiste aanpak komen we daar.

2. We weten veel, maar er is meer dat we niet weten

Kennis en ervaring zorgen ervoor dat we komen tot oplossingen. Maar hoe graag we ook zouden willen, er is nog zoveel meer dat we niet weten. En wat we niet kunnen weten. Want gedrag is nou eenmaal niet (volledig) te voorspellen. Daarom: gebruik kennis en ervaring om tot de beste ideeën te komen, maar gebruik experimenten om deze ideeën te valideren.

Nog bewijslast nodig om het te geloven? Tussen de 20 – 40% van de A/B testen is succesvol. Dat is fijn, maar betekent ook dat het grootste deel van ideeën waarvan je dacht “dit gaat beter werken, ik durf m’n schoen er voor op te eten”, niet beter werkt. A/B testen is dus ook geen doel, maar de manier om oplossingen te valideren.

3. Maak gebruik van usability tests

We moeten dus experimenteren, maar dan komt de vraag: hoe? Hoe kom je bijvoorbeeld aan de benodigde inzichten? De meest gebruikte manier is het analyseren van data. Maar wat dacht je van usability tests? 51% van de digital marketeers maakt nog geen gebruik van deze methode. En dit is jammer want 80% van usability issues zijn te achterhalen met inzichten van slechts 5 respondenten.

En een usability test hoeft niet meteen duizenden euro’s te kosten. Het hoeft namelijk niet meteen perfect te zijn met de meest geavanceerde technieken. Kijk gewoon eens een keertje mee met een gebruiker. Dit geeft je al zoveel inzichten die je met enkel data niet zou kunnen achterhalen.

4. De meeste impact maak je met complexe testen

Dan is de tijd van experimenteren aangebroken. Hoewel kleine aanpassingen zoals copy of kleurgebruik al grote verschillen kunnen maken, zijn het met name de grote experimenten waarin de meeste impact wordt gemaakt. Denk daarbij aan het toetsen van beloftes, prijzen, keuzes, etc. En daarbij: complexe variaties winnen ook twee keer zo vaak als eenvoudige testen.

5. Test meerdere varianten

Hazjier Pourkhalkhali deelt vanuit Optimizely een interessante learning uit de vele testen die op het platform worden uitgevoerd: het testen van 5+ variaties kunnen het percentage van winnende testen verhogen met 75%. Waarom? Zo weet je dat de oplossing klopt in plaats van de toepassing van de oplossing.

6. CRO Validatie is geen onemanshow

Een aantal CRO experts aannemen, je suf testen en de conversionrates gaan door het dak? Dat is het nog niet helemaal helaas. Het is namelijk niet een trucje van één expert, het is een team waarin je samen zorgt voor goede experimenten: van de designer tot aan de content marketeer en van de developer tot aan de psycholoog. Door het maximale uit ieders expertise te halen, maak je de meeste impact. Alleen ga je sneller, samen kom je verder.

7. Oké een CRO-team dan?

Een team dat zich volledig kan focussen op CRO, is al een behoorlijke luxe. Maar idealiter is het geen opzichzelfstaande afdeling die verantwoordelijk is voor experimenteren, maar wordt het door de hele organisatie verweven. De kracht van CRO zit hem in het valideren van ideeën en oplossingen. En deze ontstaan niet alleen in een CRO-team.

Het gaat om het proces van probleem naar oplossing, tot aan valideren. Dat maakt een CRO-team sterk. Deze manier van werken zou je in ieder team of discipline binnen je organisatie door willen voeren, om ervoor te zorgen dat je de juiste dingen doet en aan de slag gaat met de juiste optimalisaties.

En erg belangrijk: deel de kennis die je opdoet in het hele proces met je organisatie. De inzichten die je bijvoorbeeld uit een test haalt op het ene kanaal zijn ook relevant voor een ander kanaal (natuurlijk wel even valideren 😉 ).

 

“Our success at Amazon is a function of how many experiments we do per year, per month, per week, per day.” – Jeff Bezos (CEO Amazon)

Weten wat een experiment gedreven aanpak voor jouw organisatie kan betekenen?

We helpen je er graag bij!

+31 (0)40 285 15 25 irma@partout.nl
8Vacatures open!