Partout d.n.a.
Blog

De wereld van Virtual Reality

Geschreven door Jurian Rokven op 14 december 2017

De afgelopen 3 jaar is het een van de grootste beloftes in het digitale landschap. Internetgiganten zoals Facebook, Google & Apple stoppen immens veel geld in deze projecten. Mensen die het ervaren hebben zijn er lyrisch over: Virtual Reality (VR).

Toch zien we nu nog vrij weinig mensen die echt VR gebruiken in het dagelijkse leven. Heeft het dan al wel zin om je marketing budget hieraan te besteden? In dit blog kom je erachter of het interessant is voor jouw merk om iets met VR te doen, of dat je beter nog even kunt wachten.

Wat is Virtual Reality

Voordat ik hierover vertel wil ik de term Virtual Reality eerst definiëren, zodat het duidelijk is waar we over praten. Virtual Reality is een manier om je te ‘transporteren’ naar een andere digitale wereld. Hoe dat werkt? Op dit moment zijn hier twee manieren voor.

Virtual Reality Vr GIF by Oculus - Find & Share on GIPHY

De eerste manier is door een Virtual Reality headset op te zetten; een soort skibril met een scherm in elk oog en een koptelefoon voor audio. De bekendste namen zijn: HTC Vive, Facebook’s Oculus Rift of Playstation VR. Bij deze VR sets krijg je ook controllers voor beide handen. Zo kun je met je handen interactie hebben met deze virtuele wereld.

De tweede manier is om je mobiele telefoon voor VR te gebruiken. Zet deze in een speciaal gemaakte headset en doe deze op, zodat je mobiele telefoon dicht tegen je gezicht staat en je niets anders meer kunt zien.

Op beide manieren kan je digitale werelden zien en erin rondkijken. Je wordt getransporteerd naar allerlei plekken en werelden. Van het topje van de Mount Everest naar de bodem van de zee, naar buitenaardse of fantasie werelden. De headsets registreren precies hoe jij je hoofd beweegt, dus het voelt erg natuurlijk aan.

Daarnaast kun je op deze werelden reageren. Doordat je niets anders ziet dan deze digitale wereld en ermee interacteert voelen deze ervaringen erg realistisch. Je lichaam en je brein voelen zich alsof ze in deze werelden leven. Dit is ontzettend tof en een totale nieuwe ervaring die eigenlijk alleen duidelijk wordt als je het beleeft. Probeer het dus zelf een keer uit om het te ervaren!

Virtual Reality Vr GIF by gaming - Find & Share on GIPHY

Auto uitproberen in de woestijn? Met VR vanuit je luie stoel!

VR is een totaal nieuw beestje

Virtual Reality is géén film óf game. Het is een totaal nieuw soort media die originele ervaringen geeft. Voor creatieven is dit natuurlijk een speeltuin waarin we nieuwe werelden of verhalen kunnen creëren. Voor marketeers betekent het een nieuwe manier om uit te blinken, je te onderscheiden van de massa en om je doelgroep voor je te winnen. Dit is allemaal waar en tof, maar let wel op, want er zitten een aantal haken en ogen aan.

De nadelen van VR

1. VR is (nog) geen massamedia
Hoe spannend en leuk VR ook is, we moeten wel even goed stilstaan bij de realiteit van nu. Niet veel mensen hebben een Virtual Reality bril.

2. VR is vrij prijzig
Op dit moment zijn VR-brillen nog vrij duur en je moet er een flinke PC (met voldoende geheugen) voor hebben om de ervaringen technisch werkend te krijgen voor de juiste beleving. Zoals eerder uitgelegd is Mobile VR, zoals Cardboard, niet te vergelijken met de dure brillen en de bijbehorende techniek. Mobile VR heeft een meer passieve ervaring. Je kunt alleen rondkijken, zonder interactie.

Niet alleen voor de gebruiker is VR kostbaar, ook voor de content ontwikkelaar. Het maken van een 360 film of computer genereerde VR is duur en betreft een relatief lang proces. Daarnaast zijn de aanbieders van deze nieuwe technieken nog erg niche en zijn daarom vaak duurder dan dan normale productiebedrijven.


(Dure) nieuwe tech is nodig voor een goede 360 film

3. VR: wat de boer niet kent…
Relatief weinig mensen hebben daadwerkelijk de ervaring van een Virtual Reality sessie kunnen beleven. Ze weten niet hoe het voelt. Dat kan spannend zijn, maar vaak ook eng. Het kan een taak zijn om iemand zo’n sessie te laten proberen. Als je Virtual Reality gebruikt als een 360-commercial kun je niet verwachten dat een klant zo’n bril opzet. Ze worden al genoeg geconfronteerd met reclame in hun dagelijkse leven. Zorg er dus voor dat je een werkelijk vernieuwende ervaring hebt, of iets wat iemand écht helpt.

Als de gebruiker niet naar VR komt, breng VR naar de gebruiker

Als mensen zelf geen brillen met bijbehorende apparatuur aanschaffen, zou je kunnen kijken naar opties om VR hardware juist naar de mensen te brengen. Hierbij kun je denken aan speciale installaties op beurzen of openbare plekken waar veel mensen zijn. Daar kun je een specifieke VR-sessie inrichten zoals je wilt. Je kan ook bepalen of je wilt dat iemand zit of staat. Met andere woorden; je zorgt ervoor dat jij de complete controle hebt over de VR-ervaring van de gebruiker. Veel merken die nu al werken met VR doen dit op deze manier.

Google Glass GIF - Find & Share on GIPHY

De tweede manier is om hardware te geven aan de gebruiker, bijvoorbeeld Google cardboard. Hiermee kan de gebruiker gemakkelijk zijn eigen VR-bril vouwen, de smartphone erin stoppen en opzetten. Zo kun je een VR ervaring voor de gebruiker vrij eenvoudig naar de huiskamer brengen.

Als het eenmaal lukt om de gebruiker zijn eerste VR-ervaring te geven én hij/zij raakt er van onder de indruk, dan is jouw merk voor altijd verbonden aan een unieke ervaring van de gebruiker. Dat is een gigantische kans voor elke marketeer!

Moet ik mijn marketingbudget investeren in VR?

Stel jezelf de vraag of het slim is om je budget uit te geven aan VR als bijna niemand het kán gebruiken. Stel jezelf ook de vraag wat de ROI is van je investering. Worden je doelstellingen bereikt? VR is, zoals eerder genoemd, een stuk duurder dan andere media.

Als je naar de lange termijn kijkt kan het interessant zijn om te investeren in VR. Als merk laat je zien dat je vooruitstrevend bent en meegaat met de tijd. Dit kan positief zijn voor het imago van het merk. Daarnaast is er nog nooit een medium geweest waarmee je écht impact kan maken. Alles gebeurt in dezelfde wereld als waar de gebruiker is en de gebruiker heeft alle vrijheid om rond te kijken en op onderzoek uit te gaan. Je kunt de gebruiker diep van binnen raken met VR. Belangrijk, want om je doelgroep echt in beweging te krijgen is emotie nodig dat tot actie leidt.

Dus kunnen jullie een VR-concept voor ons bedenken?

Ja dat kan, maar we doen eerst een paar stappen terug. Bij Partout zijn we van mening dat je nooit moet uitgaan van een specifiek medium. Of dat nu VR is, animatie of e-mail. Kijk eerst eens naar je gebruikers. Wat zou voor hen een speciale ervaring zijn? Hoe kun je ze helpen? Waar zijn ze in geïnteresseerd? Als deze vraagstukken op te lossen zijn met VR kan het een geweldige tool zijn. En dan zijn wij zeker enthousiast om die in te zetten en een gaaf concept te bedenken!

Heb je nog meer vragen over toepassingen van VR voor bijvoorbeeld jouw gebruiker? Dan kun je gerust eens komen praten met mij. Ik help je graag verder!

7Vacatures open!