Partout d.n.a.
Blog

De Google update van 21 april: wat betekent dit voor jouw website?

Geschreven door Ilona Mooren op 24 april 2015

Al weken werd erover gediscussieerd en het ene na het andere artikel werd geschreven: de Mobilegeddon update van Google die op 21 april 2015 is doorgevoerd. In februari werd al aangekondigd dat Google zijn algoritme zou gaan aanpassen, waardoor websites die niet mobiel-vriendelijk zijn, lager zouden scoren op mobiele apparaten. Een grote verandering en een goede aanleiding om je website nog eens goed onder de loep te nemen en jezelf af te vragen of jouw website al mobiel-vriendelijk is.

Wat houdt de Google update precies in?

Vanaf 21 april is de mobiel-vriendelijkheid van een website zwaar gaan meewegen als één van de vele ranking factoren in Google. Google gaat vanaf nu voorrang geven in de zoekresultaten op mobiele telefoons aan websites die wél geschikt zijn voor mobiel. Ja, je leest het goed, het geldt alleen voor mobiele telefoons, dus niet voor de zoekresultaten op tablet en desktop. Websites die nog niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel verdwijnen uit de mobiele zoekresultaten of krijgen een flink lagere ranking. Is je website nog niet geoptimaliseerd voor mobiel, dan loop je zeer waarschijnlijk ook veel potentiële bezoekers mis aan de concurrent, wanneer er op een mobiel apparaat gezocht wordt naar jouw producten of diensten.

Google voert deze verandering niet voor niets door. Veel mensen maken gebruik van de Google zoekmachine op een mobiel apparaat. Google wil de gebruiker een optimale gebruikerservaring bieden en hiervoor is een mobiel-vriendelijke website dus ook van groot belang. Wij zien namelijk dat bij veel websites van onze klanten dat het totaal aantal bezoekers uit ruim 50% mobiel verkeer bestaat. Dit is ook precies de reden van de update in Google’s algoritme. Doordat Google deze update doorvoert word jij met je website als het ware gedwongen om deze mobiel-vriendelijk te maken. Dit doe je dan ook niet alleen voor Google, maar juist voor de gebruiker! Je wilt immers toch ook een optimale gebruikerservaring bieden aan je bezoekers?

Is mijn website mobiel-vriendelijk?

Of je website mobiel-vriendelijk is, kun je testen met de “mobile-friendly” test van Google. Er kunnen twee oorzaken zijn waardoor je website niet mobiel-vriendelijk is: mobiele bruikbaarheid en toegankelijkheid van de content.

Mobiele bruikbaarheid houdt in dat de teksten groot genoeg zijn, zodat niet ingezoomd hoeft te worden. Is je website op dit punt nog niet in orde, dan kun je dat terugvinden in de rapportage ‘Mobiele bruikbaarheid’ in Google Webmasters Tools.

Je website kan ook niet mobiel-vriendelijk zijn als de content niet toegankelijk is voor Google. Soms worden bepaalde bronnen geblokkeerd, zoals CSS of JavaScript, waardoor Google de pagina niet goed kan zien. Of er bronnen geblokkeerd zijn kun je terugvinden in het rapport ‘Geblokkeerde bronnen’ in de Google Webmasters Tool.

Wanneer ga ik de veranderingen merken?

Als je website nog niet geoptimaliseerd is voor mobiel, zul je dat de komende weken gaan merken. In de mobiele zoekresultaten kan het zo zijn dat je website flink in positie gaat dalen of al gedaald is. Daarentegen worden websites die mobiel-vriendelijk zijn juist beloond, wat kan resulteren in een hogere mobiele ranking. Laat je concurrenten je niet voorbij streven, maar nog veel belangrijker: negeer je mobiele bezoekers niet langer meer!

Wat moet ik nu doen?

Je website mobiel-vriendelijk maken kun je op meerdere manieren doen: een website met een responsive design of een dynamisch design laten maken of kiezen voor een aparte mobiele site. Dit laatste heeft echter niet onze voorkeur. De beste optie voor de meeste websites is een responsive design, omdat  je dan maar één URL hebt en de HTML voor alle apparaten hetzelfde blijft.

Is je website nog niet klaar voor de mobiele websitebezoeker en kun je wel een beetje hulp gebruiken? Wij helpen je graag om ervoor te zorgen dat je website mobiel-vriendelijk wordt gemaakt en een toppositie in Google krijgt.

Meer weten over de Google update?

+31 (0)40 285 15 25 ilona@partout.nl
5Vacatures open!