Partout d.n.a.
Blog

De do’s en don’ts van user generated content in je marcom-strategie

Geschreven door Manon de Wilde op 5 december 2014

User generated content is niet iets van de laatste tijd. Het bestaat al jaren: lezersbrieven in de krant, weerfoto’s bij het weerbericht die zijn ingestuurd door kijkers of forums op internet. De media maken al tijden dankbaar gebruik van de bijdragen van hun volgers. Nieuw is het dus niet, maar wat wel iets van de laatste tijd is, is de inzet van user generated content in marketing en communicatie. Door de komst van social media is het voor de consument veel gemakkelijker geworden om een bijdrage te leveren op verschillende platformen. Er is een participatiecultuur ontstaan waarin de consument het medialandschap bepaalt. Waarom is het mixen van eigen content met user generated content nu zo’n goed idee en hoe pas je dat het beste toe? Belangrijker misschien nog: wat zijn de absolute don’ts?

De voordelen

Het is geloofwaardig, verhoogt klantloyaliteit en versterkt interactie. Je kunt zelf verkondigen hoe goed je producten zijn, maar als -tevreden- klanten positieve content delen, is het natuurlijk veel geloofwaardiger. Met foto’s en reviews van gebruikers kun je consumenten overtuigen om ook met jou in zee te gaan. User generated content maakt het mogelijk de wensen van de klant in beeld te krijgen en daar vervolgens beter op in te spelen. Wanneer volgers en klanten vervolgens weer op jouw platform kunnen reageren, versterk je de interactie. Het zorgt ervoor dat de klant zich meer betrokken voelt bij je bedrijf of merk, omdat zij het gevoel hebben daadwerkelijk inspraak te hebben. Goede voorbeelden hiervan staan in onze vorige blog over visual marketing.

Don’ts

Het verwerken van user generated content in je contentstrategie kan dus voordelen met zich meebrengen, maar wel wanneer dit op de juiste manier gebeurt. Helaas zijn er tal van voorbeelden waarbij er door bedrijven op de verkeerde manier geprobeerd werd engagement te bereiken door middel van user generated content. Eén hiervan is de oproep van merken om te pas en te onpas selfies in te sturen. Bijvoorbeeld selfies waarbij de consument hun product in beeld brengt. Merken willen inspelen op de hype, maar soms past dit helemaal niet bij het merk of het product. Niet voor iedere doelgroep is een ‘selfie-campagne’ geschikt.

De focus moet liggen op samenwerken met je consument. Het is niet de bedoeling dat je een wedstrijd bedenkt waarbij je consumenten zo veel mogelijk laat posten. De kwaliteit wordt er op die manier niet beter op.

Hoe het wél moet

Gelukkig zijn er ook genoeg voorbeelden te noemen van merken die wél weten hoe user generated content op de juiste manier in te zetten. GoPro deelt vaak indrukwekkende, door consumenten gemaakte video’s op hun Youtube kanaal. Gratis promotiefilmpjes van hun product dus. Zij laten de fans al het werk doen. Het is een goed voorbeeld van een -passende- user generated content- en marketingstrategie die aansluit bij de doelgroep.

Maak jij al gebruik van user generated content (op een manier die past bij je merk)?

Meer weten over user generated content?

+31 (0)40 285 15 25 manon@partout.nl
5Vacatures open!