Partout d.n.a.
Blog

2016 wordt het jaar van levensechte product- en klantervaringen met virtual reality

Geschreven door Jeroen Valkenburg op 27 februari 2015

Wil je klanten een realistische productervaring geven nog voordat het product daadwerkelijk geproduceerd is? Spreekt het je aan om ze vanuit hun stoel een levensechte monteur te laten zien, die uitlegt en aanwijst hoe het product in elkaar gezet moet worden? Op korte termijn maakt virtual reality dit allemaal mogelijk. In het digitale landschap komen de termen virtual en augmented reality steeds vaker voorbij, maar wat zijn deze nieuwe technologieën nu precies en hoe kunnen deze op een slimme, effectieve en vernieuwende manier voor marketingdoeleinden worden ingezet?

Virtual versus augmented reality

De naam ‘virtual reality’ zegt al dat het om een virtuele werkelijkheid gaat. Het wordt steeds beter mogelijk om een niet bestaande werkelijkheid zo realistisch mogelijk te laten lijken. Bij virtual reality wordt een volledige nieuwe wereld gecreëerd en wordt de gebruiker afgesloten van de echte wereld. Bij augmented reality gaan deze twee werelden naadloos in elkaar over. De gebruikers blijven in hun eigen wereld, maar hebben interactie met virtuele objecten rondom hen heen. Het grootste verschil zit hem dus in het feit dat bij virtual reality mensen geïsoleerd raken van de niet-virtuele omgeving, terwijl bij augmented reality de niet-virtuele en virtuele omgeving door elkaar heen lopen. Maar hoe kun je deze technieken nu daadwerkelijk inzetten?

Virtual reality in de praktijk

Oculus is één van de bekendste bedrijven op het gebied van virtual reality en het bedrijf wil in de loop van dit jaar een betaalbare consumentenversie van de Oculus Rift uitbrengen. De Oculus Rift is een bril voorzien van een scherp OLED-scherm. Mensen hoeven het apparaat alleen maar aan de computer aan te sluiten, de bril op te zetten en dan bevinden ze zich in een levensechte virtuele omgeving. Deze video, waarin een vader een virtueel ritje in een achtbaan maakt, laat dat goed zien. De kabels die hiervoor nodig zijn, zorgen wel voor minder mobiliteit, maar merken spelen hier handig op in. Samsung heeft in samenwerking met Oculus een bril ontwikkeld, waarin de Samsung Galaxy Note 4 geschoven kan worden. Zo functioneert de telefoon als display en computer, maar blijft de gebruiker volledig mobiel.

Deze technologieën zien er veelbelovend uit, maar hoe kun je ze op een effectieve manier inzetten voor je business? Producten of prototypes kunnen door middel van virtual reality levensecht worden weergegeven. Hiermee krijgt een potentiële klant een realistische indruk en bespaar je zelf geld op bijvoorbeeld het maken van showroommodellen. Bij sommige Audi-dealers zet je binnenkort een bril op en stel je virtueel je droomauto samen. Tegelijkertijd neem je plaats achter het stuur en kijk je in de kofferbak van je zojuist samengestelde auto.

Augmented reality in de praktijk

Augmented reality mengt zich in de niet-virtuele wereld en bijvoorbeeld IKEA weet hier handig gebruik van te maken. In deze video laat IKEA zien hoe bepaalde meubels in je huis kunnen staan. Voor vastgoed biedt augmented reality ook een enorme uitkomst. Op wat voor manier kun je potentiële kopers bij nieuwbouwprojecten een betere indruk geven van de nog niet gerealiseerde gebouwen? Deze video laat goed zien hoe een leeg niet-virtueel grasveld omgetoverd kan worden in een virtueel huis.

Microsoft laat met de HoloLens pas écht zien wat voor een impact augmented reality op ons dagelijks leven kan gaan hebben. De bril combineert het beste van Google Glass en de Oculus Rift en wordt tijdens de termijn van Windows 10 verwacht. De geheel draadloze bril laat je virtuele objecten zien, die naadloos overgaan in je fysieke omgeving. Als bedrijf kun je jouw producten en diensten dus blenden met de omgeving van je doelgroep.

Virtual reality en augmented reality zullen de digitale product- en klantervaringen revolutionair veranderen. Binnen Partout gaan we dit jaar diverse concepten voor onze klanten realiseren. Wil je weten wat de mogelijkheden zijn voor jouw product, dienst of service? Bel me dan gerust.

Meer weten over virtual reality?

+31 (0)40 285 15 25 jeroen@partout.nl
6Vacatures open!