Partout d.n.a.
Expertise

Waarom een customer journey maken?

De basis voor een succesvolle (digitale) ervaring met je organisatie

Waarom een customer journey maken

Een customer journey is een manier om in kaart te brengen welke route jouw (potentiële) klanten afleggen tot ze overgaan tot een aankoop of conversie en verder… Naar een loyale klant en ambassadeur. De customer journey is de som van alle ervaringen die je (potentiële) klanten hebben met jouw organisatie en merk. Het laat zien wat jouw (potentiële) klanten zien, denken, doen en voelen in de verschillende fases waarin zij contact met je hebben. De customer journey is de routekaart die in detail beschrijft welke fases je (potentiële) klanten doorlopen voor, tijdens en na de aankoop van je product of dienst.

Wat is een customer journey?

De customer journey is dus hét hulpmiddel om inzichten te verzamelen over wat je gebruikers zoeken en nodig hebben, wat de meest impactvolle momenten zijn om je product of dienst aan te bieden en wat je klanten daarbij van je verwachten. Door deze inzichten te verzamelen ben je in staat knelpunten of onzekerheden weg te nemen, kansen te verzilveren en daarmee de totale customer experience te verbeteren en te monitoren.

Een klantreis ziet er bijvoorbeeld zo uit:

customer journey voorbeeld

 

5 inspirerende cases

Partout heeft de nodige kennis en ervaring in het ontwikkelen van klantreizen. Zo hebben we o.a. klantreizen ontwikkeld voor Koppert Biological, YAM Glutenvrij,  ABB en Busch-Jaeger en Oogfonds. Elke organisatie vraagt een andere aanpak.

Valkuilen bij het maken van een klantreis

Het uitwerken van een klantreis is niet eenvoudig. Er zijn een heleboel vragen en problemen waar je tijdens het maken van de klantreis mee te maken kunt krijgen. Daarom is het belangrijk voordat je begint met het opstellen van een klantreis een de drie belangrijkste valkuilen in gedachte te houden:

  • Bepaal altijd eerst wie je klant is. Je moet weten waar je gebruiker moeite mee heeft en wat de vragen en behoeften zijn, deze informatie leg je vast in buyer persona’s
  • Bedenk vooraf hoe je aan de data en klantinzichten komt. Hoe verzamel je deze informatie en welke conclusies kun je hieruit halen.
  • Wie en waarvoor gaat je klantreis straks gebruikt worden, wie gaat ermee aan de slag en hoe kun je de informatie het best gaan structureren? Kies het type customer journey wat past bij jouw doelstellingen.

Gratis customer journey template

Wil je de customer journey van jouw merk in kaart brengen? Wij helpen je op weg met een handig template. Zo kun je direct zelf aan de slag!

Download het customer journey template !

Onze expert zegt:

Jeroen
Strategy Director
  • Ga zelf aan de slag!
  • Print het template uit op A1
  • Plak post-its per fase
Download het customer journey template !

Zo kunnen wij je helpen.

Zelf begonnen aan het maken van een klantreis maar kom je er niet helemaal uit? Of voelt het toch nog wat te vroeg om het eigenhandig te gaan opzetten? De customer journey experts bij Partout helpen je graag met de ontwikkeling van de klantreis:

  • We helpen je met het vergaren van de benodigde data en informatie en stellen buyer persona’s op voor een goede basis om aan de klantreis te beginnen.
  • We begeleiden jou en je team in het proces, faciliteren de workshop om je customer journey in kaart te brengen. Ook zorgen we ervoor dat alle waardevolle inzichten die in je organisatie aanwezig zijn, geborgd zitten in de customer journey.
  • We zijn een van de weinige bureaus die alle experts in huis hebben om de volledige klantreis inzichtelijk te maken én te verbeteren. We staan voor je klaar wanneer je ons nodig hebt.

Lees hier meer over onze werkwijze.

Ik denk graag met je mee!

+31 (0)40 285 15 25 jeroen@partout.nl
7Vacatures open!