Partout d.n.a.
Expertise

Social sampling

De nieuwe manier van sampling: wij maken van jouw fans een succesvol sampling team! Bij social sampling combineer je samples uitdelen met het enorme bereik van social media.

Sampling anno nu gaat verder dan simpelweg samples uitdelen in een winkelstraat. De mogelijkheden om onderlinge relaties tussen mensen te in te zetten om samples uit te delen zijn enorm. Mensen onderhouden hun vriendschappen en relaties via social media zoals Facebook en WhatsApp. Dit zijn dan ook de kanalen waar sampling succesvol kan zijn. Bij Partout digital native agency noemen we dit: social sampling. Je gaat dus sampling omzetten van offline naar online sampling.

Social selling

Social sampling is een manier van social selling. Bij social selling draai je het verkoopproces om en laat je de doelgroep naar jou toekomen. Het is dus een vorm van pull marketing. Hierbij kan social media ingezet worden. Door een social sampling campagne op te zetten, laat je je doelgroep naar jou toe komen want zij vragen zelf een sample van jouw product aan.

Social sampling campagne

Bij een social sampling campagne combineer je het uitdelen van samples met het enorme bereik van social media. Speciaal voor social media sampling hebben wij een applicatie ontwikkeld op www.socialsampling.nl waarin we onze 7 jaar ervaring met social sampling campagnes hebben gebundeld.

Het doel van social sampling is het uitdelen van samples aan de juiste doelgroep om daarbij gegevens van deze ontvangers te verzamelen, een relatie op te bouwen met de ontvanger en het aangaan van interactie.

De voordelen van social sampling:

  • De samples komen bij de juiste doelgroep terecht. Met social sampling controleer je waar samples terechtkomen, door een diepe selectie van de doelgroep via sociale profielen.
  • Je bent eerder geneigd een sample aan te nemen wanneer het komt van een bekende. Bij social sampling krijgen de ontvangers de samples aangeboden via iemand die zij kennen, in plaats van rechtstreeks van een merk.
  • Bij social sampling is het mogelijk om te monitoren wat ontvangers elkaar vertellen over de ervaringen met het product. Dankzij de conversation kits die we hen aanreiken beheers je (tot bepaalde hoogte) de inhoud van het verhaal.
  • Het geeft een goede reden tot winkelbezoek én maakt dit meetbaar. Dit is enkel mogelijk wanneer de samples opgehaald moeten worden in een winkel. Wanneer je besluit om de samples te versturen, is dit niet mogelijk.

Hoe werkt online sampling?

  1. Stap 1
    Lanceer een sample in een geselecteerde doelgroep en/of een netwerk van influencers via www.socialsampling.nl. Onderdeel hiervan is een conversation kit om de conversatie rondom een product te laten starten.
  2. Stap 2
    De geselecteerde doelgroep en influencers selecteren zelf de meest relevante ontvangers van de sample met behulp van hun eigen sociale media kanalen. Door deze social sampling van vriend naar vriend is geloofwaardigheid en sociale bewijskracht gegarandeerd.
  3. Stap 3
    Er zijn twee mogelijkheden wat betreft deze stap. Het is mogelijk dat de social sample ontvanger de sample in een winkel op pikt. Hiermee zorgen we voor winkeltraffic voor de retailers. Social sampling is ook erg geschikt om traffic naar een tijdelijke pop-up store te genereren met super lokale activatie in een straal van 15km rondom de winkel van een doelgroep. Een afhaalpunt in de ‘echte’ wereld scheelt in verzendkosten.

Als er geen afhaalpunt beschikbaar is, dan kun je ervoor kiezen om de samples te gaan versturen per post of ze kunnen op een andere manier gedistribueerd worden. Alle gegevens zijn namelijk te exporteren waarmee de samples via eigen kanalen verstrekt kan worden.

Lees ook deze social media cases:

Aan de slag met social sampling

Wil jij starten met een social sampling campagne? Wij kunnen je uitstekend helpen op het gebied van social media sampling. We hebben dit voor verschillende klanten mogen doen zoals Weleda en Fisherman’s Friend. Voor meer informatie over social sampling kun je contact met ons opnemen.

Meer informatie over social sampling?

+31 (0)40 285 15 25 jeroen@partout.nl
3Vacatures open!