Partout d.n.a.
Expertise

Social media marketing

Social media marketing start vanuit een integrale visie. Wij laten zien hoe de inzet van social media marketing bijdraagt aan merkherkenning, merkvoorkeur en relaties met je gebruikers.

Consumenten zijn 24/7 online, dat verwachten ze ook van organisaties. Een manier om met je doelgroep in contact te komen is het inzetten van social media kanalen. Dit wordt social media marketing genoemd en is onderdeel van online marketing. Hier worden social media kanalen in gezet om bij te dragen aan merk- en bedrijfsresultaten.

Bij Partout digital native agency start social media marketing vanuit een integrale visie. Wij laten zien hoe de inzet van social media bijdraagt aan merkherkenning, merkvoorkeur en social business en we integreren social media in de marketingmix. De kracht zit ‘m in de integratie met andere on- en offline kanalen.

Social media strategie

Als je besluit om social media in te zetten is het niet verstandig om zomaar een account aan te maken op een van de social media kanalen om in het wilde weg berichten te gaan posten. Start eerst met omschrijven wat je wilt, waarom, voor wie, wanneer, waar en hoe je dat wilt gaan organiseren. Je moet dus duidelijk voor ogen hebben waarom je actief wilt zijn op social media en wat je doelstellingen zijn. Daarnaast is het belangrijk om te achterhalen wie je doelgroep is en op welke social media kanalen deze doelgroep zich bevindt.

Deze informatie vat je samen in je social media strategie, wat een belangrijk onderdeel is van social media marketing. Een gedegen social media strategie zorgt voor focus en het behalen van je doelstellingen. Daarnaast draagt een social media strategie bij aan het opbouwen van een relatie met je doelgroep. Wanneer je een strategie op gaat zetten, is het belangrijk om rekening te houden met je online activiteiten. Je kunt je strategie hier ook op afstemmen. Een geïntegreerde aanpak van alle marketingactiviteiten werkt namelijk effectiever dan losse acties.

Social media marketing voor bedrijven

“Is social media wel iets voor ons bedrijf?” is een vraag die wij vaak horen. Uiteindelijk gaat het erom dat de inzet van social media bijdraagt aan het behalen van je doelstellingen als onderdeel van de complete marketingmix. Daarnaast heeft social media ook een aantal voordelen. Je staat namelijk dicht bij je doelgroep en je kunt ze eenvoudig bereiken. Daarnaast is het een toegankelijk en effectief middel om een relatie op te bouwen met je doelgroep.

Ook kun je social media inzetten bij campagnes. Als geïntegreerd onderdeel van een brede campagne of als stand-alone actie, vaak aangevuld met advertenties. Het doel van zo’n campagne kun je afstemmen op je social media strategie, bijvoorbeeld branding, loyaliteit of lead generation.

Verder kun je social media inzetten voor webcare. Consumenten verwachten namelijk (snel) antwoord op een vraag. Dit betekent dat er tijd gemaakt moeten worden voor community management: interactie met de consument en webcare.

Social media kanalen

Als je social marketing in wilt gaan zitten, kun je kiezen uit verschillende social media kanalen. Het is belangrijk dat je weet op welke kanalen je doelgroep zich bevindt zodat je hen ook daadwerkelijk kunt bereiken.

Dit zijn de verschillende social media kanalen die je in kunt zetten:

  • Facebook is een kanaal dat is gericht op bereik en interactie. Je kunt hier makkelijk de dialoog aangaan met je doelgroep en is een goede manier om informatie met hen te delen.
  • Op Twitter kun je korte en vluchtige berichten plaatsen. Twitter wordt bijvoorbeeld gebruikt als een vorm van klantenservice.
  • Een ander social media kanaal is LinkedIn. LinkedIn is het grootste online sociale netwerk voor zakelijke doeleinden. Je kunt contact leggen met je zakelijke netwerk.
  • YouTube kan je inzetten voor videocontent. Daarnaast is YouTube de tweede grootste zoekmachine is ter wereld.
  • Instagram is een social media kanaal dat zich richt op snelle visuele content met mooie filters. Je kunt hier je verhaal vertellen door middel van beelden.
  • Ook Pinterest is gericht op visuale content. Dit social media kanaal richt zich met name op food, design en lifestyle.
  • WhatsApp is het grootste messenger kanaal in Nederland en kan bijvoorbeeld worden ingezet als klantenservice kanaal.
  • Snapchat is een vluchtig kanaal met tijdelijke content en ‘gekke’ filters en heeft voornamelijk jonge gebruikers.

Lees ook deze cases:

Social media specialist

Partout d.n.a. is een digital marketing bureau en is gespecialiseerd in social media marketing. We kunnen je onder andere helpen met het opstellen van een social media strategie. Heb je dit al op papier staan en wil je starten met social marketing maar weet je niet hoe? Ook met de implementatie en het creëren van  social media content helpen we je graag.

Ben je geïnteresseerd in wat wij voor jou kunnen betekenen op het gebied van social media marketing? Je kunt altijd contact met ons opnemen voor social media advies.

Meer informatie over social media marketing?

+31 (0)40 285 15 25 kristianne@partout.nl
3Vacatures open!