Partout d.n.a.
Expertise

Facebook marketing

Facebook marketing is gericht op interactie en is de beste manier om snel informatie te delen en een relatie op te bouwen met je doelgroep.

Facebook marketing geeft een organisatie of merken de mogelijkheid zich op een laagdrempelige manier te verbinden met hun doelgroep, de dialoog aan te gaan en reacties te monitoren. Facebook marketing is gericht op interactie en is de beste manier om snel informatie te delen met je doelgroep, ook wel fans op Facebook. Daarnaast heeft Facebook een grote en zeer diverse groep gebruikers en kun je gemakkelijk instellen wie je wilt bereiken met het adverteren op Facebook.

Facebook marketing

Over Facebook:
  • Meer dan 1,5 miljard gebruikers wereldwijd, waarvan 9,6 miljoen in Nederland. Hiervan gebruikt 6,8 miljoen Facebook dagelijks
  • Alle lagen van de bevolking zijn actief op Facebook. Je kunt er dus een zeer diverse doelgroep mee bereiken
  • Je kunt Facebook zowel B2B als B2C inzetten
Waarvoor gebruik je Facebook marketing:
  • (veel) interactie met je fans
  • het delen van verschillende soorten content, evenementen en advertenties
  • webcare: je kunt er gemakkelijk vragen van je doelgroep beantwoorden
  • het creëren van engagement met je fans
Voordelen van Facebook marketing:
  • het potentiële bereik is erg groot
  • je kunt gemakkelijk adverteren op Facebook
  • het geeft mogelijkheid tot reputatiebewaking

Als je Facebook in wilt zetten binnen jouw social media marketing strategie, heeft het wel een aandachtspunt. Met de inzet van Facebook marketing bereik je namelijk niet de hele fanbase. Maar 3% tot 7% van de Facebookfans krijgt de content te zien wanneer je status updates post op je bedrijfspagina. Wanneer je een groter bereik wil creëren kan er bereik ingekocht worden met advertentiebudget.

Facebook adverteren

Facebook adverteren, wat houdt dat nu in? Op de pagina social media campagnes vertellen we uitgebreid over het opzetten van een social campagne op de verschillende social media platformen. Maar wat is er allemaal mogelijk met adverteren op Facebook?

Hoe ga je te werk met adverteren op Facebook?

  1. Doelstelling bepalen: wat is de doelstelling van je advertentie? Er zijn verschillende doelstellingen mogelijk, zoals het generen van meer bezoekers naar je website, of
    het verhogen van de conversie van bijvoorbeeld bestellingen op je website of juist inschrijvingen voor je nieuwsbrief. Wil je meer likes op Facebook? Dan kun je ervoor kiezen om je Facebookpagina te promoten of je kunt de betrokkenheid van je bericht (status update) vergroten. De doelstelling is bepalend voor de invulling van je advertentieset.
  1. Advertenties samenstellen: wat wil je communiceren? Schrijf de copy voor je advertentie en maak een aantrekkelijke visual, dat werkt ook altijd goed. Maak ook meerdere varianten, zodat je ziet welke het beste presteren. Bepaal vervolgens waar je advertenties getoond mogen worden. Je kunt er voor kiezen om advertenties in te zetten in de tijdlijn op zowel mobiel als desktop, maar bijvoorbeeld ook in de rechterkolom op desktop. Vervolgens stel je de looptijd van je advertenties in.
  1. Bepaal je doelgroep: op welke doelgroep ga je targetten, ook wel target audience. In deze stap ga je bepalen op welke personen je je gaat richten. Denk aan demografische gegevens, interesses, gedrag en taal. Daarnaast kun je kiezen of je de advertenties gaat richten op je fanbase of juist niet. Als je meer likes op Facebook wilt, ga je je richten op mensen die niet in je fanbase zitten.
  1. Budget en biedstrategie: in deze stap stel je het budget in. Hierbij heb je de mogelijkheid om een budget per dag of een looptijdbudget in te stellen. Naast het budget bepaal je ook de biedstrategie. Afhankelijk van je advertentiedoel kies je voor CPC, CPA of CPM. Daarbij adviseren wij om ook hiermee regelmatig te testen.
  2. Analyseren, optimaliseren en rapporteren: je advertenties staan ingesteld, zijn van start gegaan en hebben de eerste resultaten behaald. Nu is het van belang om je advertenties te analyseren. Hoe presteren je advertenties? Welke plaatsing presteert het beste en welke doelgroep? Door te analyseren kun je de advertenties tussentijds optimaliseren en bijsturen. Tussentijds en na afloop rapporteer je de statistieken, zodat je exact terug kunt vinden hoe je advertentieset heeft gepresteerd. Deze gegevens kunnen vervolgens als input dienen voor je volgende advertenties.

Lees ook deze social media cases:

Facebook tab of app

Naast het inzetten van Facebook advertenties kan er ook gekozen worden voor een Facebook tab of app. Een Facebook app of tab is een applicatie die ingeladen wordt op Facebook en ingezet kan worden voor bijvoorbeeld winacties. Het grote voordeel van het gebruik van een Facebook app of Facebook tab, is de mogelijkheid om deelnemers te converteren naar fans en -nog belangrijker- naar je eigen database. Door middel van een formulier vraag je informatie van je fans en die kan vervolgen opgeslagen worden in je eigen database.

Facebook voor bedrijven

Wil je zelf aan de slag met social media marketing of specifiek Facebook marketing? Wij bieden verschillende social media trainingen aan zoals een Facebook training. Daarnaast kunnen we je ook helpen met de invulling van jouw Facebook marketing en strategie. Of helpen we je met Facebook adverteren en kunnen campagnes voor je inrichten. Wil je hier meer informatie over? Neem dan contact met ons op. Wij denken graag met je mee.

Aan de slag met Facebook marketing?

+31 (0)40 285 15 25 kristianne@partout.nl
3Vacatures open!