TikTok marketing

TikTok is een platform voor korte filmpjes, vaak gecombineerd met muziek. Het kanaal is geschikt om creatieve en grappige content te verspreiden onder tieners en jongvolwassenen. TikTok inzetten voor jouw bedrijf? Dit zijn de mogelijkheden.    

Bij veel Nederlandse bedrijven is TikTok-marketing nog niet populair, maar met ruim 1 miljoen Nederlandse gebruikers is de app een aantrekkelijk platform om bereik te genereren. Wat TikTok populair maakt is de mix van zelf videomateriaal creëren, filmpjes editen (met o.a. muziek en speciale effecten) en filmpjes bekijken.

Over TikTok:

  • TikTok heeft ongeveer 490.000 Nederlandse gebruikers van 15 t/m 19 jaar en 300.000 gebruikers van 11 t/m 14 jaar.

  • Het dagelijks gebruik van TikTok onder jongeren is ten opzichte van 2020 sterk toegenomen. Van 281.000 dagelijkse gebruikers in 2020, naar 836.000 dagelijkse gebruikers in 2021.

  • TikTok-gebruikers in de leeftijdsgroep 20 t/m 24 jaar groeit hard. Ten opzicht van 2020 is het gebruikersaantal gestegen van 1.100, naar 3.600 gebruikers.

  • Officieel moet je minimaal 13 jaar zijn om video’s te mogen posten op TikTok.

  • Gemiddeld zijn mensen 59 minuten per dag actief op de app, waarvan 65% vrouw en 35% man.

  • Een gemiddelde video duurt 15 seconden en kan oplopen tot maximaal 60 seconden.

  • Je hebt geen TikTok-account nodig om content te bekijken.

  • TikTok wordt merendeels gebruikt door mobiele gebruikers.

  • TikTok is vooral gericht op B2C.

Waarvoor gebruik je TikTok-marketing:

  • Productpromotie

  • Het opbouwen van een band met volgers

Voordelen van TikTok-marketing:

  • Het is gemakkelijk in gebruik

  • Zeer geschikt voor (korte) filmpjes van maximaal 60 seconden

  • Groot bereik bij een jongere doelgroep

TikTok voor bedrijven

TikTok is interessant om in te zetten voor bedrijven en merken die meer jongeren willen bereiken. Om TikTok-gebruikers te bereiken kan er gebruik worden gemaakt van bijvoorbeeld content met relevante hashtags en het creëren én meedoen aan challenges. Anders dan bij andere sociale media kanalen, waarbij de kwaliteit van de content erg belangrijk is, speelt dit bij TikTok een minder belangrijke rol. Een jongere doelgroep is minder geïnteresseerd in de kwaliteit van de video, maar juist geïnteresseerd in de originaliteit van de content. Het is vooral van belang dat een bedrijf authentiek en persoonlijk blijft, zodat je als bedrijf of merk betrouwbaar over blijft komen.


Het gebruiken van user-generated content, ofwel content die gemaakt is door een creator (bijvoorbeeld een influencer), draagt bij aan deze authenticiteit. Ook blijkt uit onderzoek dat jongeren gecharmeerd zijn van interactieve ervaringen op TikTok. Bijvoorbeeld als gebruikers worden aangemoedigd om video’s van zichzelf te delen die vervolgens door een bedrijf/merk gedeeld wordt.

Meer bereik op TikTok

Influencer marketing

Een influencer op TikTok kan gedefinieerd worden als iemand die frequent video’s plaatst en daarmee veel gebruikers bereikt. Als er gebruik wordt gemaakt van een influencer om het merk te promoten, is het van belang dat de inhoud door de influencer zelf wordt gemaakt. Zij weten als geen ander wat hun volgers leuk vinden en daarnaast blijven ze authentiek tegenover hun volgers. Ook is het van belang dat het product of merk wat ze promoten ook bij de influencer past. Influencer marketing werkt alleen als de influencer het product dat hij of zij promoot, normaal gesproken ook zou gebruiken. Wordt deze integriteit niet gewaarborgd, dan zal het promoten van het product niet slagen.

Filters

Filters worden veelvuldig gebruikt in TikTok-video’s. Iedere gebruiker heeft daarnaast de mogelijkheid om filters te creëren. Zelfgemaakte filters kunnen door andere TikTokkers worden gebruikt. Om een groter bereik te generen kan het aantrekkelijk zijn om als bedrijf zelf een filter te maken en te gebruiken. Zodra andere gebruikers jouw filter(s) gebruiken, zal het bereik van jouw account toenemen.

Challenges

Challenges zijn filmpjes waarin een activiteit wordt uitgevoerd (zoals een dansje) en waarmee je andere gebruikers uitdaagt om hetzelfde te doen. Op TikTok worden veel challenges bedacht, uitgevoerd en bekeken. Als bedrijf kan je meedoen aan een bestaande challenge of zelf een leuke challenge bedenken. Als een challenge aanslaat (viral gaat), zorgt dit voor meer exposure van je merk of bedrijf. Het is wel belangrijk dat challenges passen bij wat je wilt uitstralen als bedrijf.

Adverteren op TikTok

Sinds kort is het mogelijk om in Nederland op TikTok te adverteren. In Nederland worden er door TikTok weinig adverteerders toegelaten op het advertentieplatform. Dit maakt adverteren interessant omdat er weinig concurrentie is. Kleine kanttekening; alleen TikTok-gebruikers die een account hebben krijgen advertenties te zien en de targetingopties zijn nog beperkt.

Verschillende advertentietypen zijn:

  • Brand Takeover: advertentie die onmiddellijk verschijnt zodra een gebruiker de app opent. Het kan een statische afbeelding zijn van 3 seconden of een video van 3 tot 5 seconden.

  • Top View: een video die maximaal 60 seconden mag duren. Het zijn beeldscherm-vullende advertenties met geluid, die gebruikers zien wanneer ze TikTok openen. De advertentie wordt direct getoond als de gebruiker naar de ‘Voor jou’- pagina gaat.

  • In-Feed video: een video die maximaal 60 seconden mag duren. Geschikt voor meeslepende video-ervaringen, zoals een filmtrailer. De video wordt automatisch weergegeven als de ‘Voor jou’-pagina van TikTok wordt geopend.

Tips voor TikTok-marketing

Tip 1: Zet je TikTok-account om naar een pro-account: als nieuwe gebruiker van TikTok krijg je automatisch een standaard account. Zorg dat deze gelijk wordt omzet naar een pro-account. Dit is gratis en zorgt ervoor dat je toegang krijgt tot uitgebreide statistieken. Zo heb je inzicht in het aantal views, volgers en profielweergaven. Ook krijg je inzicht in de locaties en het geslacht van je volgers.

Tip 2: Koppel je andere social media accounts aan TikTok: het is mogelijk om andere sociale mediakanalen (Instagram, YouTube, Facebook) te koppelen aan je TikTok-account. Dit geeft volgers de mogelijkheid om andere sociale mediakanalen te volgen én de content van TikTok kan gelijk geplaatst worden op andere sociale mediakanalen. Dit zorgt voor meer bereik van je TikTok-content.

Tip 3: Gebruik ondertiteling bij je video’s: De app TikTok wordt vooral gebruikt op mobiele telefoons. Het is daarom verstandig om sommige video’s te voorzien van ondertiteling. Niet bij alle video’s is dit van toepassing, maar als beeldmateriaal alleen niet duidelijk genoeg is, kan ondertiteling helpen. Denk bijvoorbeeld aan video’s waarin iets uitgelegd wordt. Bedenk als bedrijf/merk wanneer het toevoegen van ondertiteling meerwaarde heeft en wanneer niet.

Aan de slag met TikTok marketing

Wil je aan de slag met TikTok-marketing voor jouw bedrijf of merk? Wij kunnen je o.a. helpen met de invulling en de contentcreatie van TikTok-marketing. Wij denken graag met je mee!

Dit soort werk dus.

Als bureau ben je zo goed als je laatste projecten. Dat komt goed uit, want daar zijn we best trots op. Maar onze beste werk moet nog komen. Zullen we dat samen maken? 

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Neem direct contact op

Altijd open voor contact

Je kunt Jeroen Valkenburg altijd whatsappen of bellen via 06 535 870 19, ook 's avonds of in het weekend. Hij is onze digital strategy consultant en hoort graag van je.

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

Kom ons bezoeken in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl

we open digital