YouTube marketing

Video is key in elke contentstrategie. Met video krijg je meer aandacht, interactie en conversie. Video’s zijn het beste in staat om de communicatieboodschap over te brengen en zeker op smartphones.

Wist je dat YouTube de tweede grootste zoekmachine ter wereld is? Als je dus aan de slag wilt met video content marketing is het belangrijk om YouTube in te zetten. Daarnaast is YouTube het grootste videokanaal ter wereld en wordt dit voor verschillende toepassingen gebruikt. YouTube kan je organisatie/merk een gezicht geven en kan gebruikt worden voor promotiedoeleinden zoals een YouTube campagne. Daarnaast wordt YouTube massaal door jongeren gebruikt om vloggers te kunnen volgen. Vloggers zijn mensen die door middel van video content hun dagelijkse activiteiten vast leggen. Tegenwoordig kijken jongeren meer video’s online dan op tv.

Waarom gebruiken bedrijven YouTube marketing?

Bedrijven gebruiken YouTube marketing als marketingstrategie om te profiteren van de enorme bezoekersaantallen op YouTube. Een voorbeeld van een succesvolle YouTube marketingstrategie is het uploaden van waardevolle video content, zoals product reviews of tutorials. Meer dan een miljard mensen over heel de wereld gebruiken YouTube. En elke minuut wordt er rond de 300 uur aan video content geüpload. Dat is 5 uur aan video content per seconde, wat YouTube een behoorlijk populair kanaal maakt. Naast Google is YouTube bovendien een van de grootste zoekmachines. YouTube biedt daarom een perfect medium om een doelgroep te bereiken.

  • Meer dan 1 miljard gebruikers wereldwijd. In Nederland zijn er 8.7 miljoen mensen die gebruikmaken van YouTube, waarvan 2.4 miljoen dagelijks.
  • Bestemd voor alle leeftijden, vooral jongeren tussen de 13 en de 19 jaar.
  • Meer dan 50% zijn mobiele gebruikers.
  • Vooral gericht op B2C.

Waarvoor gebruik je YouTube marketing:

  • Voor de interactie die op dit kanaal plaatsvindt
  • Om het gezicht achter je bedrijf te laten zien

Voordelen van YouTube marketing:

  • Bovenaan in zoekresultaten
  • Video’s worden beter onthouden dan tekst of afbeeldingen
  • 60% van de mensen kijkt liever een video dan dat dat ze een tekst lezen

Als je YouTube in wilt zetten binnen jouw Social Media marketing strategie, heeft het wel een aandachtspunt. De video’s die je upload moeten wel kwalitatief goed én relevant zijn.

YouTube optimalisatie

YouTube is de tweede grootste zoekmachine ter wereld. Het is dus belangrijk dat je videocontent vindbaar is voor jouw doelgroep. Om je videocontent goed te laten indexeren, is het van belang je video’s te voorzien van relevante metadata.

Metadata draagt onder andere bij aan de vindbaarheid van de video in YouTube, maar ook in Google. Google indexeert namelijk geen afbeeldingen of video’s, maar alleen tekst. Door relevante metadata mee te geven aan de video kan deze ook geïndexeerd worden door Google en heeft het een positieve invloed op SEO, wanneer je ook in deze data je focus zoekwoorden verwerkt. Het is daarom ook van belang om relevante zoekwoorden te gebruiken waarmee je gevonden wilt worden. Net als SEO voor een website is het ook bij een video van belang de zoekwoorden consistent terug te laten komen in de titel, beschrijving en tags.

Metadata bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Titel: Zorg dat je een beknopte maar relevante titel geeft aan je video. De titel dient duidelijk de inhoud van de video te beschrijven. Dit geeft namelijk een eerste indruk en de gebruikers lezen tenslotte vaak als eerste de titel.
  • Beschrijving: Met een beschrijving kun je meer informatie geven en de gebruikers gerichter proberen te triggeren om de video te bekijken. Alleen de eerste 156 tekens van de beschrijving worden namelijk in de zoekresultaten weergegeven. Probeer dan ook in deze eerste 156 tekens de kern van de video te vertellen en verwerk natuurlijk relevante zoekwoorden in de beschrijving.
  • Relevante tags: Tags zijn zoekwoorden die de YouTube-zoeksystemen gebruiken om video’s aan nieuwe kijkers te tonen. Zorg voor goede en relevante tags, die het onderwerp van je video goed samenvatten.
  • Ondertiteling: De ondertiteling is ook van belang omdat YouTube en Google niet de gesproken tekst kunnen indexeren. Als je ondertiteling toevoegt, is dat wel mogelijk. Daarnaast straal je hiermee sociale verantwoordelijkheid uit, omdat je dove of slechthorende kijkers niet vergeet.

Interactie met video’s

Wist je dat je extra interactie bij jouw kijkers kunt opwekken als ze een video aan het bekijken zijn? Dit doe je met annotaties. Annotaties zijn klikbare overlay’s in YouTube video’s. Deze annotaties kunnen gebruikt worden om de betrokkenheid te vergroten, meer informatie te geven of de kijker hulp te bieden bij het navigeren. Je kunt een annotatie ook gebruiken voor externe links, zodat je meer verkeer naar je website genereert.

YouTube strategie uitbesteden

Er zijn verschillende advertentiemogelijkheden op YouTube.com en met de YouTube video’s. Het adverteren loopt echter geheel via Google Adwords. Via Google Adwords kunnen videoadvertenties worden gemaakt met de video’s op YouTube. Een groot voordeel van YouTube adverteren zijn de specifieke target mogelijkheden van je doelgroep. Je kunt namelijk de advertentiedoelgroep verfijnen op geslacht, leeftijd, interesse en locatie.

Video content marketing

Wil jij zelf aan de slag met video content marketing en wil je YouTube hiervoor als kanaal inzetten? Kom dan vrijblijvend in contact met Partout, hét online marketing bureau in Eindhoven, en wij helpen je graag verder. Daarnaast kunnen wij je helpen met het creëren van video content en het optimaliseren van je YouTube kanaal.

Wil je starten met video of ben je klaar voor de volgende stap? Wij helpen je YouTube creatief en effectief in te zetten!
Neem contact op met onze video-specialisten

Dit soort werk dus.

Als bureau ben je zo goed als je laatste projecten. Dat komt goed uit, want daar zijn we best trots op. Maar onze beste werk moet nog komen. Zullen we dat samen maken? 

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Neem direct contact op

Altijd open voor contact

Je kunt Jeroen Valkenburg altijd whatsappen of bellen via 06 535 870 19, ook 's avonds of in het weekend. Hij is onze digital strategy consultant en hoort graag van je.

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

Kom ons bezoeken in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl

we open digital