Partout d.n.a.
Expertise

Social media campagnes

Social media zijn bij uitstek kanalen om campagnes in op te zetten. Dit als geïntegreerd onderdeel van een brede campagne of als stand-alone actie, vaak ondersteund met een mediabudget om breder bereik te realiseren.

Social media is gebouwd op actualiteiten en de social media kanalen kunnen bij uitstek worden ingezet om campagnes in op te zetten. Dit als geïntegreerd onderdeel van een brede campagne of als alleenstaande actie, vaak aangevuld met advertenties. Het doel van een social media campagne is bijvoorbeeld branding, loyaliteit of lead generation, zoals bepaald in je social media strategie. De social media campagnes zijn goed te monitoren en dus ook bij te sturen om tot een betere conversie te komen.

Social media campagne opzetten

Mensen denken bij het opzetten van social media campagnes snel aan een campagne op Facebook. Maar naast Facebook zijn er ook nog tal van andere social media kanalen waarvoor je een social media campagne kunt opzetten, denk aan Twitter, YouTube, LinkedIn en ook Instagram, Pinterest, Snapchat en Whatsapp. Het opzetten van een Facebook campagne door middel van een app of tab kan je organisatie of merk ook veel opleveren. Houdt bij campagnes op Facebook echter wel rekening met de regels en richtlijnen.

Naast Facebook kun je ook op andere social media kanalen leuke campagnes doen. Op Instagram zijn steeds meer organisaties succesvol en ook Twitter wordt vaak ingezet als campagnetool. Het leuke aan een campagne op Twitter is dat je bijvoorbeeld een hashtag kunt claimen of kunt targetten op specifieke hashtags. Uiteraard kan een campagne ook crossmediaal worden uitgezet over diverse on- en offline kanalen. Hoe je een social media campagne insteekt is afhankelijk van je marketingdoelstellingen, Key Performance Indicators (KPI’s) en budget.

Denk ook na over eventuele ondersteuning van je campagne door middel van advertentiebudget en bijvoorbeeld je website of e-mailnieuwsbrief.

Social media monitoring

Het onderhouden van social media kost tijd, veel tijd. Het is goed om te monitoren en te luisteren wat er online en op de sociale platformen wordt gezegd over jouw organisatie, merk, product of juist concurrenten. Dit wordt ook wel social media monitoring genoemd. Je hoeft hiervoor natuurlijk niet alle sociale kanalen af te struinen. Hier zijn namelijk verschillende handige social listening tools voor. Enkele voorbeelden van social listening tools waar wij mee werken zijn Hootsuite, Coosto en Tweetdeck. Met deze monitoring tools wordt duidelijk wat er over jouw merk of product verteld wordt op social media, maar ook op alle blogs, fora en nieuwssites bijvoorbeeld.

Wanneer je een social media campagne opzet, is het natuurlijk ook belangrijk om te monitoren wat er over deze campagne wordt gezegd. Ook hiervoor kun je bovenstaande social listening tools gebruiken. Om dit in te stellen en te monitoren, kunnen wij je helpen. Daarnaast is het mogelijk om een social media dashboard in te stellen zodat je realtime kunt monitoren en direct kunt reageren.

Lees ook deze social media cases:

Social campagne

Wil je aan de slag met een social media campagne? Wij kunnen je helpen met het opzetten van zo’n social campagne. Heb je hulp bij nodig bij het monitoren van een social media campagne? Dan helpen we je daar graag mee!

Kunnen we je helpen met een social media campagne?

+31 (0)40 285 15 25 kristianne@partout.nl
7Vacatures open!