Partout d.n.a.
Blog

Visual Marketing: Instagram & Pinterest

Geschreven door Lotte van Beekhuizen op 21 november 2014

Naast het alom bekende Facebook zijn Instagram en Pinterest in opkomst als online marketingkanaal. Deze kanalen richten zich op het delen van visuele content. Maar hoe kun je deze twee platformen inzetten voor je merk of bedrijf? Hoe bereik je (potentiële) klanten? En wat zijn de mogelijkheden?

Social media campagnes

Niet alleen Facebook is geschikt voor leuke foto’s, maar ook Instagram. Denk aan fotowedstrijden waarbij je je volgers uitdaagt de meeste originele foto’s te uploaden en daarbij jouw hashtag te gebruiken. H&M koppelde zo de launch van een nieuwe designercollectie aan een Instagram fotowedstrijd. De opdracht was datgene te fotograferen wat de volger inspireerde. Er werden 4509 foto’s getagd met de hashtag #marniathm, waarop mensen vervolgens konden stemmen. Omdat ook Facebook en Twitter aan de actie werden gekoppeld, groeide het aantal volgers op de verschillende social media platformen sterk. Je ziet het minder vaak, maar ook op Pinterest kunnen campagnes gevoerd worden. Zo deelde Grazia honderd tassen uit en werden Pinners vanuit Pinterest naar de site geleid.

instapin_1

Andere mogelijkheden voor Pinterest zijn bijvoorbeeld om pinners te belonen met de meest originele boards rondom jouw product of merk, of gebruikers foto’s te laten pinnen van de momenten waarop ze jouw product gebruiken.

Kijkje achter de schermen

Instagram is een ideaal medium om de klant een kijkje achter de schermen te geven. Zorg dat je doelgroep je bedrijf beter leert kennen en zich betrokken voelt. Maak je merk persoonlijker. Doe het bijvoorbeeld zoals Oprah Winfrey, die door middel van haar Instagramaccount een stukje van haar privéleven laat zien of zoals Rimmel London Nederland. Zij geven een kijkje achter de schermen.

instapin_3 instapin_2

Aantrekkelijke foto’s

Alleen maar afbeeldingen plaatsen van je logo is geen goed idee. Het moet niet alleen om jouw product of merk draaien. Koffieketen Starbucks heeft dit goed begrepen. Hun Instagramaccount bevat creatieve foto’s op originele locaties. Met meer dan 3 miljoen volgers is Starbucks een van de meest populaire Instagram accounts in de foodsector.

Door aantrekkelijke en mooie foto’s te plaatsen geef je mensen een reden om je te volgen. Neem een voorbeeld aan sportmerk Nike. Zij laten geen foto’s zien van hun producten, maar delen indrukwekkende actiefoto’s van bijvoorbeeld sporters met Nike-kleding en plaatsen daar inspirerende teksten bij.

Op Pinterest genereer je traffic door aantrekkelijke foto’s te plaatsen. Iedere afbeelding die je op je board plaatst, kan namelijk direct doorlinken naar je website of webshop. Zorg er dus voor dat gebruikers op je foto’s willen klikken!

instapin_4 instapin_5 instapin_6

Succesverhaal

Vogue Paris verdubbelde het aantal Pinterest-volgers én het verkeer naar de eigen website in één jaar tijd. Hoe? Heel simpel: door de pin-it button toe te voegen op de website, het Pinterestaccount flink te promoten en vooral door een enorme inspiratiebron te vormen met behulp van vele móóie foto’s. Vogue Paris creëerde inspirerende boards, die doorlinken naar verschillende delen van hun website. Verschillende boards voor schoenen, trouwerijen, reizen, catwalk en beauty, die allemaal bestaan uit foto’s van professionele fotografen. Ook promoten ze hun Pinterestaccount op hun website, nieuwsbrief en mobiele app.

Pinterest is uitermate geschikt voor Food & Lifestyle merken. Valt jouw merk onder één van deze branches? Twijfel dan niet om een Pinterestaccount aan te maken!

Instagram vs. Pinterest

Hoe bepaal je welk van beide platformen interessant is voor jouw merk of bedrijf? Het belangrijkste is na te gaan welk doel je wilt bereiken. Hoewel Instagram en Pinterest overeenkomsten hebben, zijn er ook veel verschillen die bepalend kunnen zijn voor de keuze tussen één van de twee. De belangrijkste verschillen en voor- en nadelen op een rijtje:

  • Op Instagram deel je eigen foto’s van bijvoorbeeld ervaringen. Op Pinterest creëer je moodboards of collages die dienen ter inspiratie. Instagram is dus persoonlijk en authentiek, terwijl Pinterest veelal bestaat uit ‘repins’ en losse themagerelateerde borden.
  • Waar het bij Pinterest draait om repinnen, kunnen foto’s op Instagram minder eenvoudig gedeeld en gerepost worden.
  • Instagram wordt vooral gebruikt om anderen te volgen. Pinterest daarentegen wordt vooral gebruikt om inspiratie en informatie te verzamelen gebaseerd op interesses.
  • Foto’s op Instagram kunnen bewerkt worden voordat je ze plaatst. Op Pinterest is dit niet mogelijk.
  • Pinterest genereert veel traffic omdat iedere afbeelding een link vormt naar een website waar de afbeelding vandaan komt. Op Instagram is het niet mogelijk een link aan een afbeelding te koppelen.
  • De leeftijd van Instagramgebruikers ligt tussen de 18 en 30 jaar. De gebruikers van Pinterest zijn ietsjes ouder. Daarnaast heeft Pinterest meer vrouwelijke gebruikers dan mannelijke.

Tips

  • Gebruik (relevante) hashtags. Naast het feit dat het de naamsbekendheid vergroot, is het zo dat je door middel van hashtags op beide platformen beter vindbaar bent. Op die manier ben je ook beter zichtbaar voor mensen die je niet volgen. Zorg echter wel dat de hashtags passen bij de foto. Bekijk hier een overzicht van de meest populaire hashtags: http://websta.me/hot.
  • Voeg de ‘pin this’ button toe op je website. Ook al maakt je merk (nog) geen gebruik van Pinterest, gebruikers kunnen toch afbeeldingen van je website pinnen en delen waardoor uiteindelijk traffic gegenereerd wordt naar je website!
  • Wees creatief! Vooral Pinterest is geen platform voor zelfpromotie. Bedenk wat jouw doelgroep interessant genoeg vindt om te delen. Plaats bijvoorbeeld geen standaard productfoto’s, maar foto’s van het product in gebruik. Brabantia laat bijvoorbeeld zien hoe dit moet.
  • Gebruik humor (indien het past). Klanten en fans willen tenslotte geëntertaind worden.
  • Reageer! Door op Instagram te reageren op volgers en foto’s te liken verklein je de afstand tussen het merk en de fans en laat je bovendien merken dat je hen ziet staan. Wacht niet af tot mensen jouw merk gevonden hebben, maar volg op Pinterest zelf ook gebruikers die jouw producten pinnen.

Heb jij nog goede voorbeelden van sterke campagnes op Instagram of Pinterest? Deel ze met ons, wij zijn benieuwd!

Meer weten over Instagram en Pinterest?

+31 (0)40 285 15 25 lotte@partout.nl
5Vacatures open!