Partout d.n.a.
Blog

Social media, what’s happening?

Geschreven door Kristianne Lie Kwie op 16 juni 2016, leestijd is 10 minuten

Microsoft neemt LinkedIn over voor 23 miljard euro, Facebook schaft de 20% regel (welke regel?) af rondom advertising, snapchat gaat video-advertenties tonen en VR wint terrein. Wie zich bezig houdt met social media marketing weet dat veranderingen razendsnel gaan. Ben je 3 weken op vakantie geweest? Dan loop je alweer achter! Wij scannen dagelijks allerlei belangrijke nieuwsbronnen en blogs om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen op digitaal vlak en praten je graag bij over de nieuwste trends en ontwikkelingen. Hier een kleine greep uit de ontwikkelingen op dit moment.

LinkedIn in handen van computergigant Microsoft

LinkedIn, het grootste sociale netwerk op zakelijk vlak, wordt door Microsoft gekocht. De missie die ze hebben, is: “De professionele wereld te verbinden”. Deze krachtenbundeling moet er voor zorgen dat het zakelijke netwerk partij is voor bedrijven als Apple, Google en Facebook. Ik ben benieuwd wat we hier als gebruiker van terug gaan zien en welke extra mogelijkheden de komende tijd beschikbaar gaan zijn. Een integratie van diverse technieken zou er wellicht zomaar voor kunnen zorgen dat LinkedIn een Skype-functionaliteit krijgt. Voortaan video conferencing via LinkedIn?

Tekst in advertenties op Facebook van invloed op je campagneresultaat

De 20%-regel is nu officieel afgeschaft. Wat houdt dit in? Voorheen mocht een advertentie op Facebook, maximaal 20% aan tekst bevatten. Bevatte de advertentie meer dan 20% aan tekst, dan kwam hij niet door de keuring heen. Dit was niet alleen voor designers een uitdaging, maar ook voor een merk. Want hoe breng je dan op een duidelijke manier je boodschap over in de beperkte ruimte die je hebt? Extra creativiteit was hier dus gewenst.

20_regel_facebook

Maar wat betekent het nu dat de 20% regel is afgeschaft. Krijgen we dan alleen nog maar schreeuwerige tekst-ads met ellelange verhalen? Nee! Facebook behoudt namelijk een soort keurings-tool waarbij advertenties met weinig of geen tekst een betere beoordeling krijgen dan advertenties die veel tekst bevatten. Het doel van Facebook is hierbij nog steeds relevantie.

Het gevolg hiervan is dat advertenties die relevanter zijn en minder tekst bevatten vaker worden getoond en door de relevantie een lagere cost per click hebben. Niet alleen het bereik van je campagne, maar ook het resultaat is dus beter. De advertenties worden in vier categorieën verdeeld:

  1. Image tekst = “OK”: Dit is de ‘preferred image style’ van Facebook en zal een goed bereik als gevolg hebben.
  2. Image tekst = “Low”: Bereik van de advertentie zal iets lager zijn.
  3. Image tekst = “Medium”: Bereik zal worden beperkt.
  4. Image tekst = “High”: Facebook geeft een waarschuwing dat je je doelgroep misschien helemaal niet zult bereiken met deze grote hoeveelheid aan tekst.

Snapchat gaat video advertenties tussen verhalen van vrienden tonen

Volgens diverse bronnen gaat Snapchat, het sociale netwerk dat enorm populair is onder jongeren,  stappen zetten op het gebied van advertising. Zoals elk social media kanaal dat steeds populairder wordt, gaat ook Snapchat meer en meer proberen inkomsten te genereren vanuit advertising. Op dit moment toont Snapchat al merken in de ‘discover’ sectie en is het mogelijk om een geofilter te branden of een bepaalde ‘lens’ als merk te ‘kopen’. Maar het lijkt erop dat er nu binnenkort advertenties getoond gaan worden wanneer je klaar bent met een verhaal van een vriend. Dit kan bijvoorbeeld een langere video zijn. Wel wordt gezegd dat je de advertenties kunt overslaan en dat ze niet tussen of over snaps zullen worden getoond. Voorlopig zijn al deze ontwikkelingen nog niet in Nederland beschikbaar, maar dat zal in de toekomst zeker ook in ons land uitgerold gaan worden.

Meer weten over social media marketing?

+31 (0)40 285 15 25 kristianne@partout.nl
8Vacatures open!