Partout d.n.a.
Blog

De grafische do’s en don’ts voor social media posts

Geschreven door Mandy Brinkman op 11 maart 2016

Hoe maak je de perfecte online post? Een vraag die we vaker horen en die naast de eisen van de verschillende social kanalen ook lastig te beantwoorden is.

Vanuit designperspectief heb je veel basisregels om een goed ontworpen post op te leveren. Dit neemt niet weg dat je soms ook juist diezelfde regels moet breken om op te vallen. Kortom, er komt veel bij kijken. Daarom hebben we de belangrijkste do’s en don’ts op een rijtje gezet voor je.

Do’s

  • Doe onderzoek naar het merk waarvoor je werkt. Je moet de huisstijl tot in detail kennen en weten wat het merk wilt uitstralen. Op basis hiervan kun je een ontwerp maken dat daarbij en bij de doelgroep goed aansluit.
  • Zorg ervoor dat je consistent bent in je ontwerp en dat er geen stijlbreuk ontstaat in de verschillende kanalen, zoals je website en social media. Een goed voorbeeld hier is Autodrop. Autodrop is altijd consistent in haar kleurgebruik en lettertype. Hierdoor herken je Autodrop meteen.
    autodrop_posts
  • Probeer origineel te zijn. Copycats zijn er genoeg en juist originele online posts worden geliked en gedeeld. Ontwerp dus een echte ‘killer’ post, waarbij goede copy een vereiste is. Wees niet alleen origineel, maar blijf dit vooral ook. Loop niet weg voor vernieuwing.
  • Zorg ervoor dat je post interactie uitlokt. Zorg er dus voor dat je fans niet anders kunnen dan je post liken, sharen of op een andere manier de interactie aangaan.
  • Maak gebruik van goed beeldmateriaal en zorg dat de post visueel sterk is. Beeldmateriaal is goed als het beeld alleen al het verhaal vertelt. De tekst zou ondersteunend moeten zijn.
  • Houdt er rekening mee dat je ontwerpt voor web. Andere resoluties en bestandformaten zijn hier belangrijk, maar ook andere kleuren komen beter uit op een beeldscherm.

Absolute Don’ts

  • Teveel tekst. Tekst moet ondersteunend zijn aan je beeld. Als de tekst overheerst, valt de kracht van je ontworpen beeld weg. Laat het beeld het spreken.
  • Maak het niet te complex. Probeer je ontwerp zo simpel mogelijk te houden – Keep it simple. Te veel content zorgt ervoor dat je niet weet waar je moet kijken, dat je je focus verliest én dat je er niets mee gaat doen, omdat je hersenen dit niet goed kunnen verwerken.
  • Gebruik geen lettertypes die niet goed leesbaar zijn. Ook op klein formaat, wanneer ze langskomen in je timeline, moet de post nog goed te lezen zijn. Denk er ook aan dat je nooit meer dan twee verschillende lettertypes gebruikt.
  • Maak geen gebruik van CMYK kleuren en ga uit van de RGB kleuren. CMYK kleuren zijn geschikt voor print en RGB kleuren zijn juist voor online ontwerpen geschikt. Wanneer je voor CMYK kleuren kiest, kunnen de gekozen kleuren er ‘slechter’ / ‘doffer’ uitzien. Dat zou zonde zijn van je ontworpen online post.
    rgb_vs_cmyk
  • Maak je posts niet te klein en gedetailleerd. Detail is belangrijk, maar je online posts moeten ook mobile friendly zijn. Meer dan 80% van de actieve gebruikers van Facebook bezoekt de website via een mobiel apparaat. Ontwerp daarom online posts die vooral ook op deze apparaten geschikt zijn.

Met behulp van deze do’s & don’ts kun je een goede start maken naar originele en effectieve social media posts. Houd daarbij ook altijd rekening met de (formaat) eisen die de verschillende social kanalen hebben voor een post, let daar vooral op als je posts wilt gaan ondersteunen met advertentiebudget.

Een handig hulpmiddel om ervoor te zorgen dat je ook structuur en lijn blijft houden in je social media werkzaamheden, is een content kalender.  Met een content kalender maak je voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld een half jaar, inzichtelijk wanneer je welke posts gaat plaatsen. Je kunt daarbij ook al rekening houden met speciale dagen (bijvoorbeeld Koningsdag) of juist zorgen dat er posts klaar zijn voor actualiteiten (bijvoorbeeld onverwachte sneeuwval). De inhaakkalender geeft je een overzicht van mogelijk relevante dagen.

Daardoor werk je niet alleen vooruit (geeft rust en spreiding!), maar kun je ook veel beter de rode draad in alle social media uitingen bepalen. Waarbij je ook kunt bepalen welke rol social media kanalen en uitingen hebben in het realiseren van je doelstellingen.

Nieuwsgierig hoe wij jouw online posts origineler en effectiever maken? Of hulp nodig bij het maken van een content kalender? Neem contact met ons op!

Meer weten over de perfecte online post?

+31 (0)40 285 15 25 mandy@partout.nl
6Vacatures open!