Partout d.n.a.
Blog

Content marketing: zo verover jij je doelgroep!

Geschreven door Kristianne Lie Kwie op 4 mei 2017

Content marketing: het is een term die je de laatste jaren vaak voorbij hoort komen. Maar wat houdt content marketing precies in? Hoe werkt het eigenlijk en hoe ga je ermee om? Een paar teksten op je website zetten is een klein begin, maar allang niet meer genoeg. Content marketing is een doordachte strategie. De rode lijn in jouw digitale aanpak, om je doelgroep te verleiden. Geen middel op zich, maar een soort olie die vloeit door al je kanalen en samensmelt met online marketingactiviteiten als SEO. Wij leggen het uit!

De zin van content marketing

Het doel van content marketing is het creëren van relevante en waardevolle content die aansluit bij de behoefte van jouw doelgroep. ‘Wat willen zij weten?’ en ‘waar zoekt mijn doelgroep naar?’ zijn belangrijke uitgangspunten. Maar ook het inspireren van je doelgroep is een belangrijk onderdeel. Met relevante en waardevolle content trek je meer bezoekers naar je toe. Extra pluspunt: goede content draagt positief bij aan je ranking binnen Google en zorgt dus voor betere zichtbaarheid in de zoekresultaten.

Wanneer je doelgroep eenmaal binnen is, wil je ze verleiden tot actie. Het lezen van je blog, inschrijven op de nieuwsbrief, het downloaden van een whitepaper of overgaan tot aankoop van een product. Wat je doel ook is, je moet je doelgroep overtuigen door middel van relevante content.

De kunst van content marketing is om je doelgroep aan je te binden, een band op te bouwen en deze band vervolgens om te zetten in winstgevend klantgedrag. Niet door middel van opdringerige verkoop, maar door het vertellen van verhalen, het delen van informatie en het aangaan van conversaties. Er voor je doelgroep zijn, ze begrijpen en ze voorzien van de informatie waar ze behoefte aan hebben. Zo werkt het in het echte leven toch eigenlijk ook? Doet iemand moeite voor jou, dan zal je een betere band opbouwen dan wanneer er alleen uit eigenbelang wordt gehandeld.

Volg de customer journey

Voor een succesvol resultaat is het belangrijk om je doelgroep op het juiste moment van de juiste content te voorzien. Iemand die zich nog aan het oriënteren is, voorzie je van andere content dan iemand die op het punt staat een aankoop te doen. Breng daarom vooraf de customer journey van je doelgroep in kaart. Je kunt je doelgroep immers alleen een prettige customer journey geven als je weet welke reis zij afleggen en wat ze binnen die reis nodig hebben om verder te komen.

Op basis van een customer journey kun je een doordachte content strategie opzetten met bijbehorende kanalen. Zo zorg je ervoor dat alle content die je inzet elkaar versterkt en niet als losse onderdelen fungeren. Stel jezelf daarbij de volgende vragen:

  • Wat wil mijn doelgroep weten en op welk moment binnen de customer journey?
  • Welk verhaal wil en kan ik vertellen en hoe ga ik dit overbrengen?
  • Welke kanalen passen het beste bij mijn boodschap om mijn doelgroep te benaderen?

Vertel het met Hero, Hub, Hygiene content

Als je contentstrategie is bepaald (wat ga je wanneer, waar en op welke manier vertellen) en je de juiste kanalen gekozen hebt, is het tijd voor de volgende stap. Het maken van een contentkalender. Met een contentkalender maak je inzichtelijk hoe je met content jaarrond relevant gaat zijn voor je doelgroep. Wij gebruiken het Hero-Hub-Hygiene model hiervoor. Op basis van drie type content vul je je contentkalender voor het hele jaar in.

  • Hero content is content die zich richt op brede awareness voor het merk of een specifiek product van het merk. Hero content zorgt voor een korte, maar krachtige piek in aandacht dat voor veel extra bezoekers zorgt. Een introductie van een campagne is hier een voorbeeld van.
  • Hub content is regelmatig geplande content die relevant is voor je bestaande consumenten van een merk; je speelt met deze content in op gedeelde passies. Hub content zet je in om op bepaalde momenten in aanraking te komen met je doelgroep. Via bijvoorbeeld een nieuwsbrief, op social media of video’s op YouTube. Door op regelmatige momenten met nieuwe passende content te komen kan je een publiek aan je binden. Je komt met ze in gesprek en verzamelt informatie dat weer tot nieuwe ideeën voor content kan leiden.
  • Hero en Hub content is content die de consument aangeboden krijgt, maar consumenten zijn vaak zelf op zoek naar content. Content die zich hier op richt, wordt Hygiene content genoemd. Hygiene content richt zich op het geven van antwoord op vragen en het inspelen op behoeften van de consument. Met hygiene content ben je het hele jaar online zichtbaar door middel van bijvoorbeeld SEO teksten en inzet van SEA. Dit zorgt voor een toename van het aantal bezoekers. Houd daarom goed in de gaten waar je doelgroep naar zoekt. Wat willen zij weten?

Gratis whitepaper Hygiene content

Met het Hero, Hub, Hygiene model ontwikkel je SEO content dat jaarrond voor bezoekers zorgt. In onze gratis whitepaper lees je hoe je met Hygiene Content je bezoekers bereikt, helpt én inspireert.

Gratis whitepaper Hygiene content

Onze expert zegt:

Irma.
Online Marketeer
  • Meer verkeer door goede vindbaarheid in Google!
  • Waardevolle content die je bezoekers helpt en inspireert
  • Sterke relatie met je doelgroep
Gratis whitepaper Hygiene content

Zelf aan de slag met content marketing!

Ga snel zelf aan de slag met content marketing en zie wat het voor jouw organisatie doet. Kom je er niet helemaal uit? Wij helpen je graag op weg met het in kaart brengen van de customer journey, de invulling van je contentkalender en het opzetten van de juiste content voor jouw doelgroep.

Meer weten over contentmarketing?

+31 (0)40 285 15 25 kristianne@partout.nl
7Vacatures open!