Hero Hub hygiene

Hoe zorg je voor waardevolle, aantrekkelijke content die gedurende het jaar bezoekers trekt én aanzet tot interactie op al je online kanalen? Dit is een uitdaging waar veel marketeers mee te maken hebben. Het Hero, Hub, Hygiëne model is een contentstrategie die je als basis kunt gebruiken. Samen zorgen ze voor een consistente strategie die houvast biedt en je doelgroep blij maakt!

Wat is het Hero, Hub, Hygiene model?

Jaren geleden kwam Google met een model voor contentmakers op YouTube. Door dit model toe te passen op hun content groeiden kanalen snel. Al snel ontdekten de content creators dat het model breder toe te passen is dan alleen op YouTube. Inmiddels zetten veel merken het model in. En met succes!

In het onderstaande model zie je hoe Hero, Hub en Hygiëne content door het jaar gepubliceerd worden.

hero hub hygiene - Hero content uitbesteden

Hero content

Hero content bestaat uit grootschalige campagnes getarget op consumenten van het merk. Het doel van deze content is het creëren van awareness voor het merk of een specifiek product van het merk.  Dit type content is omni-channel opgezet, oftewel het bedienen van de consument via meerdere kanalen. Hero content wordt onder andere ingezet bij productlanceringen en seizoenscampagnes. Daarbij speelt Hero content vaak in op de emoties van mensen om ze te raken en overtuigen.

Hero content ontwikkel je binnen de campagnes in je marketingplan en zijn dus eigenlijk je jaarlijkse campagnes met media ondersteuning. Iedereen moet deze Hero content willen zien.

Voorbeeld Hero content

Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de ‘Epic split’ van Jean-Claude Van Damme voor Volvo en de reclame van Old Spice. Deze voorbeelden zijn gebaseerd op iets verrassends of humor, maar Hero content kan ook uit emotionele content bestaan. Een mooi voorbeeld hiervan is de ‘Samen Eten’-reclame van PLUS.

Hub content

Vaak leren consumenten via Hero content een product of merk kennen. Hierna worden ze met Hub content verleid om het merk te gaan volgen. Het doel van deze content is om een relatie op te bouwen tussen het merk en de consument.

Hub content is regelmatig geplande content die relevant is voor je bestaande consumenten van een merk; je speelt met deze content in op gedeelde passies. De content is boeiend en waardevol, waardoor consumenten hierop reageren en de content willen delen.

Hub content kan op veel manieren worden ingezet: denk bijvoorbeeld aan:

  • Succesverhalen van productgebruikers

  • Evenementen

  • Proefcampagnes

  • Pop-up stores

  • Een kijkje achter de schermen

Voorbeeld Hub content

Hub content wordt regelmatig ingezet: als je kijkt naar een jaarplanning zie je ook duidelijk piekmomenten in  Hub content. Een goed voorbeeld hiervan is KLM: zij hebben heel diverse afspeellijsten op YouTube, van een kijkje in de cockpit tot verhalen of bestemmingen.

Hygiëne content

Hero en Hub content is content die de consument aangeboden krijgt. Maar consumenten gaan ook vaak zelf op zoek naar content. Als ze bijvoorbeeld hulp of informatie nodig hebben. Dit wordt de Hygiëne content genoemd.

Welke hulp of antwoorden consumenten zoeken, kun je ontdekken door een zoekwoordenonderzoek te doen om erachter te komen waar je consumenten naar zoeken. Daarnaast kun je met social listening tools ontdekken waar consumenten over praten.

Hygiëne content kun je o.a. vormgeven als:

  • Advies

  • Online tests

  • FAQ’s

  • How-to-video’s

Voorbeeld Hygiëne content

Hygiëne content wordt het gehele jaar door gepubliceerd en verdwijnt ook niet. Denk bijvoorbeeld aan de vraag ‘Hoe bak ik een appeltaart?’. Als deze vraag getypt wordt in Google, wil je natuurlijk het beste antwoord hierop hebben. Dit doe je door bijvoorbeeld een video te maken waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je een lekkere appeltaart maakt of een recept waarin het puntsgewijs uitgelegd wordt, zoals YAMglutenvrij dit doet met haar met belegtips in korte video’s. Op deze manier ben je relevant voor je consument.

Aan de slag met Hero, Hub, Hygiëne content

Wil jij aan de slag met Hero, Hub, Hygiëne content? Wij kunnen je helpen! Neem contact met ons op en wie weet brianstormen we binnenkort samen over de beste Hero, Hub, Hygiëne- ideëen.

Dit soort werk dus.

Als bureau ben je zo goed als je laatste projecten. Dat komt goed uit, want daar zijn we best trots op. Maar onze beste werk moet nog komen. Zullen we dat samen maken? 

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Neem direct contact op

Altijd open voor contact

Je kunt Jeroen Valkenburg altijd whatsappen of bellen via 06 535 870 19, ook 's avonds of in het weekend. Hij is onze digital strategy consultant en hoort graag van je.

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

Kom ons bezoeken in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
info@partout.nl

Wij openen digital.