Succesverhaal

Senioren veiliger de weg op met behulp van de Rij Bewust Campagne voor CBR & VVN

Client

CBR

Expertise

Social advertising

Contentmarketing

Industrie

B2C

Laatste update

17 juli 2025

CBR rijbewust header

Hoe bereik je senioren succesvol op social media met een bewustwordingscampagne? Dat was de uitdaging van deze campagne. Een veilig gevoel op de weg, zo lang mogelijk, is belangrijk voor alle leeftijden. In samenwerking met CBR en Veilig Verkeer Nederland ging in het najaar van 2020 de 'Rij Bewust Test'-campagne van start. 

Het doel

Het doel van de campagne is bewustwording creëren bij de doelgroep, zodat zij zekerder, beter en veiliger rijden dankzij de tips uit de Rij Bewust Test. De campagne maakt senioren bewust van mogelijke beperkingen en onzekerheden in het verkeer. Het doel: meer veiligheid op Nederlandse wegen. De campagne werd massaal opgepakt door zowel regionale als landelijke media, met veel ingevulde tests als resultaat. 

De boodschap

CBR en VVN wilden de doelgroep subtiel aanspreken op het feit dat ze wellicht iets minder ontspannen of zeker aan het verkeer deelnemen. We deden dit door gangbare situaties centraal te stellen in de communicatie-uitingen. Dit zijn situaties waarin de doelgroep zich herkent en waardoor ze de boodschap ook serieus nemen. De campagne-uitingen werden ingezet in de social media campagne op Facebook

De doelgroep

De doelgroep van de campagne bestaat uit senioren 65+ en uit kinderen van deze senioren (30 - 40 jaar). Kinderen van 65-plussers spelen namelijk een grote rol in de beïnvloeding van hun ouders om stil te staan bij hun rijgedrag. De kinderen kunnen hun ouders motiveren om de Rij Bewust Test te doen. 

Onze succesformule

De resultaten

500.000

65-plussers heeft de campagne bereikt

283.000

Kinderen van senioren werden bereikt

Het vooraf gestelde doel van de campagne was om 20.000 afgeronde testen te genereren. Met uiteindelijk 58.000 afgeronde testen is dit doel ruimschoots gehaald. De best presterende boodschap richting senioren had een doorklikratio van ruim 10%. Dit is uitstekend als er gekeken wordt naar de benchmark van 1,5%. De best presterende boodschap richting de kinderen van de 65-plussers had een CTR van 3,1%. Ook een resultaat om trots op te zijn. 

Hulp nodig bij het opzetten van een succesvolle campagne? Bij Partout zijn we gespecialiseerd in het bedenken, creëren en uitvoeren van campagnes.

Wil je eens (vrijblijvend) sparren met onze experts

Een informeel gesprek over je business en je vraag
Behulpzaam advies en begeleiding
Geen Sales pitches of andere onzin
Geen verplichtingen, maar duidelijke stappen.

Jeroen Valkenburg

Jeroen Valkenburg

Founder, Business strategy

Je kunt ook rechtstreeks mailen of bellen op +31 6 53 58 70 19