Blog

Marketingpsychologie

Meike thumbnail

Meike Cremers

Digital marketing Consultant

Publicatie

2 juli 2025

Leestijd

4 min leestijd

Wij helpen je conversie te verhogen door het beslissingsgedrag van je klanten te beïnvloeden. Marketing en psychologische beïnvloeding zijn nauw met elkaar verbonden. In de wereld van marketing spelen we continu in op de behoeften, verwachtingen en gedragingen van consumenten, zowel online als offline. Het beïnvloeden van potentiële klanten wordt veel effectiever wanneer je inzicht hebt in hoe ze denken en handelen. Daarom maken wij gebruik van psychologische principes en beïnvloedingstechnieken om dit proces te optimaliseren. 

Wat is gedragsbeïnvloeding en hoe werkt het?

Om gedragsbeïnvloeding te begrijpen, is het belangrijk om te weten hoe het brein werkt. Het brein bestaat uit twee systemen: het eerste systeem, dat intuïtief werkt, en het tweede systeem, dat ons bewust laat nadenken over keuzes. Beslissingen die door het tweede systeem worden genomen, vragen meer tijd en energie, omdat we rationeel nadenken. Maar, de meeste keuzes, zo’n 95%, maken we niet bewust, we volgen onze intuïtie. Gedragsbeïnvloeding richt zich vooral op dat eerste, intuïtieve systeem van ons brein, omdat dit de meeste invloed heeft op ons besluitvormingsproces. 

Verschillende beïnvloedingsstijlen

Gedragsbeïnvloeding omvat technieken en stijlen uit diverse gedragswetenschappen, ontworpen om menselijk gedrag te sturen of zelfs te veranderen. Deze methodieken helpen om klantgedrag en keuzes te stimuleren of juist af te remmen. Bijvoorbeeld door het inzetten van perifere cues, zoals aantrekkelijke content, om intuïtieve keuzes te beïnvloeden. Wereldwijd gebruiken merken gedragsbeïnvloedingstechnieken om hun doelgroep effectief te bereiken. 

Wil je meer weten over de zeven invloedprincipes van Cialdini? Bekijk dan onze pagina over gedragspsychologie. 

Hoe passen wij gedragsbeïnvloeding toe?

Strategie

Gedragsbeïnvloeding begint met het grondig begrijpen van het gedrag van jouw doelgroep. We analyseren pijnpunten, gewoonten en de behoeften van je klanten om hen een oplossing te bieden die aansluit bij hun situatie. Door in te spelen op de voordelen en angsten rondom je product of dienst, bepalen we wat we juist moeten benadrukken of wegnemen om de juiste invloed uit te oefenen. 

Online marketing

We gebruiken psychologische beïnvloedingstechnieken om de conversie uit je online marketingkanalen te verhogen. Of het nu gaat om dataverrijking via e-mailcampagnes, het maximaliseren van online donaties via banners, of het stimuleren van nieuwsbriefopt-ins – wij zorgen voor meetbare resultaten. We bouwen voort op eerdere succesverhalen, wat de kans op succes aanzienlijk vergroot. 

Digital design

Het design ziet er prachtig uit en de navigatie door de website is intuïtief. Nu is het tijd voor de laatste stap: design dat daadwerkelijk bijdraagt aan conversie. Door kleine grafische aanpassingen maken we de belangrijkste conversiepunten nóg aantrekkelijker, zoals het toevoegen van een subtiele kleurnuance of een pijltje dat de aandacht vestigt op cruciale content. 

Data analyse

We geloven in de kracht van het experiment. Kleine projecten, snel testen en gericht uitrollen. Zo sturen we op inzichten, data en return on investment. Tijdens een data-analyse project verschuiven we budget om een optimaal rendement te behalen. Hierdoor blijft een testtraject met verschillende variabelen overzichtelijk en worden de resultaten begrijpelijk gerapporteerd. Alles wat we leren, nemen we mee bij volgende projecten. 

Samenwerking met psychologen

Elke dag passen we psychologische beïnvloedingstechnieken toe, bijvoorbeeld bij het optimaliseren van de perfecte call to action voor een landingspagina. Bij complexere online marketinguitdagingen werken we nauw samen met psychologen die gespecialiseerd zijn in marketingpsychologie. Hun inzichten helpen ons bij het maken van strategische beïnvloedingskeuzes, wat direct merkbaar is in de online resultaten! 

Aan de slag met gedragsbeïnvloeding

Meer groei, meer omzet, meer leads. Wat je doelstellingen ook zijn, wij helpen je om je marketinguitingen zo goed mogelijk in te richten met gebruik van gedragsbeïnvloedingstechnieken. Door goed na te denken over wat je doelgroep wil, hoe we dit het beste kunnen vormgeven en wat de eventuele weestand is bij de doelgroep, zetten we de beste middelen in om het maximale resultaat te bereiken. 

Wil je ook de conversie van jouw website, webshop of mailings verhogen door het effectief toepassen van psychologische beïnvloeding? De conversie-optimalisatiespecialisten van Partout denken graag met je mee! 

Wij zijn Partout

Wij zijn een B2B-marketing bureau in Eindhoven. Wij zorgen dat B2B-bedrijven op de shortlist komen van hun ideale klanten, juist bij complexe aankoopprocessen waar anderen vastlopen. We combineren branding en demand generation zodat je een veel gevraagd merk wordt. In plaats van alleen leads najagen, bouwen we een merk dat wordt gezien, vertrouwd en gekozen.

Larsen en Evie aan het brainstormen 3