Blog

Facebook marketing

Floor thumbnail

Floor Slagter

Content & Social Marketeer

Publicatie

1 juli 2025

Leestijd

5 min leestijd

Facebook marketing is gericht op interactie en is de beste manier om snel informatie te delen en een relatie op te bouwen met je doelgroep. Het geeft een organisatie of merk de mogelijkheid zich op een laagdrempelige manier te verbinden met een doelgroep, de dialoog aan te gaan en reacties te monitoren. Facebook marketing is gericht op interactie en is de beste manier om snel informatie te delen met je doelgroep, ook wel fans. Daarnaast heeft Facebook een grote en diverse groep gebruikers en kun je gemakkelijk instellen wie je wilt bereiken met het adverteren op Facebook.

Over Facebook marketing

  • Meer dan 1,5 miljard gebruikers wereldwijd, waarvan 10,1 miljoen in Nederland. Hiervan gebruikt 6,8 miljoen Facebook dagelijks 
  • Alle lagen van de bevolking zijn actief op Facebook. Je kunt er dus een diverse doelgroep mee bereiken 
  • Je kunt Facebook zowel voor B2B als B2C inzetten 

Waarvoor gebruik je Facebook marketing:

  • Interactie met je fans 
  • Het delen van verschillende soorten content, evenementen en advertenties 
  • Webcare: je kunt er gemakkelijk vragen van je doelgroep beantwoorden 
  • Het creëren van engagement met je fans 

Voordelen van Facebook marketing:

  • Het potentiële bereik is groot 
  • Je kunt gemakkelijk adverteren op Facebook 
  • Het geeft mogelijkheid tot reputatiebewaking 

Als je Facebook in wilt zetten binnen jouw social media marketing strategie, moet je wel bij het volgende stilstaan. Met de inzet van organische posts bij Facebook marketing bereik je namelijk niet de hele fanbase. Maar 3% tot 7% van de Facebookfans krijgt de content te zien wanneer je status updates post op je bedrijfspagina. Wanneer je een groter bereik wil creëren kan er bereik ingekocht worden met advertentiebudget. 

Facebook strategie uitbesteden

Facebook adverteren, wat houdt dat nu in? Op de pagina social media campagnes vertellen we uitgebreid over het opzetten van een social campagne op de verschillende social media platformen. Maar wat is er allemaal mogelijk met adverteren op Facebook? 

Hoe ga je te werk met adverteren op Facebook?

1. Doelstelling bepalen: wat is de doelstelling van je advertentie? Er zijn verschillende doelstellingen mogelijk, zoals het genereren van meer bezoekers naar je website, of het verhogen van de conversie van bijvoorbeeld bestellingen op je website of juist inschrijvingen voor je nieuwsbrief. Wil je meer likes op Facebook? Dan kun je ervoor kiezen om je Facebookpagina te promoten of je kunt de betrokkenheid van je bericht (status update) vergroten. De doelstelling is bepalend voor de invulling van je advertentieset. 

2. Advertenties samenstellen: wat wil je communiceren? Schrijf de copy voor je advertentie en maak een aantrekkelijke visual. Maak ook meerdere varianten, zodat je ziet welke het beste presteren. Bepaal vervolgens waar je advertenties getoond mogen worden. Je kunt ervoor kiezen om advertenties in te zetten in de tijdlijn op zowel mobiel als desktop, maar bijvoorbeeld ook in de rechterkolom op desktop. Vervolgens stel je de looptijd van je advertenties in. 

3. Bepaal je doelgroep: op welke doelgroep ga je targetten, ook wel target audience. In deze stap ga je bepalen op welke personen je je gaat richten. Denk aan demografische gegevens, interesses, gedrag en taal. Daarnaast kun je kiezen of je de advertenties gaat richten op je fanbase of juist niet. Als je meer likes op Facebook wilt, ga je je richten op mensen die niet in je fanbase zitten. 

4. Budget en biedstrategie: in deze stap stel je het budget in. Hierbij heb je de mogelijkheid om een budget per dag of een looptijdbudget in te stellen. Naast het budget bepaal je ook de biedstrategie. Afhankelijk van je advertentiedoel kies je voor CPC, CPA of CPM. Daarbij adviseren wij om ook hiermee regelmatig te testen. 

5. Analyseren, optimaliseren en rapporteren: je advertenties staan ingesteld, zijn van start gegaan en hebben de eerste resultaten behaald. Nu is het van belang om je advertenties te analyseren. Hoe presteren je advertenties? Welke plaatsing presteert het beste en welke doelgroep? Door te analyseren kun je de advertenties tussentijds optimaliseren en bijsturen. Tussentijds en na afloop rapporteer je de statistieken, zodat je exact terug kunt vinden hoe je advertentieset heeft gepresteerd. Deze gegevens kunnen vervolgens als input dienen voor je volgende advertenties. 

Facebook voor bedrijven

Wil je zelf aan de slag met social media marketing of specifiek Facebook marketing? Wij bieden verschillende social media trainingen aan zoals een Facebook training. Daarnaast kunnen we je ook helpen met de invulling van jouw Facebook marketing en strategie. Of we helpen je met Facebook adverteren en de inrichting van campagnes. 

Wij zijn Partout

Wij zijn een B2B-marketing bureau in Eindhoven. Wij zorgen dat B2B-bedrijven op de shortlist komen van hun ideale klanten, juist bij complexe aankoopprocessen waar anderen vastlopen. We combineren branding en demand generation zodat je een veel gevraagd merk wordt. In plaats van alleen leads najagen, bouwen we een merk dat wordt gezien, vertrouwd en gekozen.

Larsen en Evie aan het brainstormen 3