Partout d.n.a.
Blog

Google Data Studio: Wat zijn de mogelijkheden?

Geschreven door Merlijn Wijnands op 3 november 2017

Google Data Studio

Met de lancering van de Google Analytics 360 Suite afgelopen jaar, werd gelijktijdig de nieuwe Tool Google Data Studio geïntroduceerd. Deze rapportage- en dashboardtool was na de Amerikaanse release ook al snel beschikbaar als bèta in Nederland. Google Data Studio maakt het mogelijk al je data op een eenvoudige en visueel aantrekkelijke manier weer te geven, wat het maken van data gedreven beslissingen makkelijker maakt.

Na een aantal maanden intensief gebruik te hebben gemaakt van Google Datastudio voor verschillende cases, zijn we er binnen Partout d.n.a. erg positief over. In dit blog delen we onze ervaringen en geven we een kijkje in de mogelijkheden van Data Studio. Wat ons betreft biedt de gratis tool veel voordelen t.o.v. andere dashboards en rapportagetools.

De voordelen van Google Data Studio

  1. Het combineren van verschillende databronnen in één overzichtelijk dashboard
  2. Eenvoudige integratie met andere Google tools
  3. Visueel aantrekkelijke weergave van data
  4. Snel en gemakkelijk opzetten van dashboards
  5. Er kan door meerdere mensen tegelijk in dashboards gewerkt worden
  6. Real-time ophalen van data
  7. Makkelijk verschillende periodes in te stellen

Data Studio is door zijn eenvoudige leercurve, mogelijkheden en visueel aantrekkelijke uiterlijk een erg complete tool. Tel daar de bovenstaande voordelen bij op en je vraagt jezelf af waarom mensen nog betalen voor dure rapportagetools.

Eerlijk is eerlijk: Google Data Studio kent ook een aantal beperkingen die nog niet zijn opgelost.

De beperkingen van Google Data Studio

Offline bekijken van rapportages

Het is niet mogelijk om de rapportages lokaal op te slaan binnen een eigen omgeving; de rapportage kan alleen d.m.v.  een link of e-mailadres worden gedeeld. Offline zijn de rapportages dus niet te bekijken. Daarnaast heb je een Google account nodig om een rapportage te bekijken.

Opslaan van data binnen een rapportage

De rapportages laden data in van de bronnen die gekoppeld zijn aan Data Studio. Dit kunnen bronnen vanuit Google zelf zijn; zoals Google Analytics, Google Adwords of Search Console, maar ook eigen SQL databases of CSV bestanden. Dit zorgt ervoor dat het zeer eenvoudig is om verschillende databronnen in te laden.

Helaas is het niet mogelijk om de data op te slaan binnen een rapportage, waardoor de data verdwijnt op het moment dat de data integratie niet meer werkt. Hierdoor kun je niet verder dan 3 maanden terugkijken bij data die vanuit Search Console afkomstig is.

Combineren van verschillende gegevensbronnen in een grafiek

Het combineren van verschillende gegevensbronnen binnen een grafiek is niet mogelijk, zo kun je bijvoorbeeld gegevens over paid search en organisch verkeer niet in één grafiek combineren.

Lange laadtijd bij veel data

Als je veel data vanuit verschillende bronnen inlaadt wordt de rapportage merkbaar traag en duurt het lang voordat de data geladen is.

Hoe kun je gegevensbronnen koppelen in Data Studio?

In Google Data Studio kan data uit verschillende bronnen worden geïmporteerd. Naast programma’s als Google AdWords, DoubleClick en Google Analytics kan er ook een koppeling gemaakt worden met Google Spreadsheets, Google Cloud Storage en zelfs een eigen SQL database.

Door het koppelen van meerdere gegevensbronnen kunnen deze makkelijk worden weergegeven in heldere dashboards. Binnen deze bronnen kunnen tal van combinaties worden gemaakt met dimensies, statistieken en diagrammen.

Gegevensbronnen kunnen worden gekoppeld aan Google Data Studio in zowel het beginscherm als binnen rapportages zelf.

In het beginscherm doe je dit in het linker menu onder ‘gegevensbronnen’.

Binnen rapportages vind je deze optie bij ‘toegevoegde gegevensbronnen beheren’ onder ‘bron’ in het hoofdmenu.

Gegevens combineren in Data Studio

Door gegevens te combineren binnen Data Studio creëer je dashboards die, de voor jouw bedrijf belangrijkste resultaten overzichtelijk en visueel aantrekkelijk weergeven.

Afhankelijk van het type grafiek kun je combinaties maken tussen verschillende dimensies en statistieken.

Daarnaast kun je een tijdsperiode selecteren, filters en Analytics segmenten toevoegen, zodat iedere grafiek de juiste inzichten geeft. Data Studio heeft een aantal standaard filters en segmenten, maar biedt ook de optie om zelf nieuwe aan te maken.

Filters & Segmenten

Door het gebruik van filters is het mogelijk om specifieke statistieken te belichten in een grafiek of tabel.  De filters kun je eenvoudig aanmaken en hergebruiken. Bij de filter geef je aan waaraan een specifiek onderdeel of veld van de gegevensbron moet voldoen. Het is mogelijk om meerdere velden te combineren zoals tablet en mobiel verkeer of deze los weer te geven. Indien je data vanuit Analytics importeert is het mogelijk om bestaande segmenten in Analytics toe te passen op de data die wordt ingeladen.

Opmaak van je Data Studio dashboards

Een van de grootste voordelen van Google Data Studio is dat het data op een heldere en visueel aantrekkelijke manier kan weergeven. Hiervoor zijn verschillenden grafieken en weergaveopties beschikbaar.

Nadat je een keuze hebt gemaakt voor een grafiek en de datacombinatie die je hierin weer wilt weergeven, ga je aan de slag met de opmaak. Hierin heb je eindeloze kleuropties voor alle onderdelen van de grafiek en kun je kiezen om resultaten per dag of cumulatief weer te geven.

Daarnaast kun je kiezen voor het wel of niet weergeven van assen, titels, punten en gegevenslabels. Grafieken kunnen echter snel onoverzichtelijk worden op het moment dat je al deze opties samen toevoegt.

Door in de weergavemodus met je muis over de grafiek te gaan worden de punten en waarden altijd getoond.

De toekomst van Google Data Studio

In een korte periode heeft google er voor gezorgd dat de tool van stroef naar is soepel is gegaan. Merkbaar is ook dat Google voortdurend aan de tool sleutelt; zo is de limiet van 5 rapportages per account opgeheven, zijn er nieuwe gegevensbronnen toegevoegd waaronder Google Search Console en is de snelheid van de tool een stuk verbeterd.
In dit overzicht is te zien dat Google regelmatig met nieuwe updates komt.

Data Studio is nu al een zeer uitgebreide tool met veel mogelijkheden. Echter is tot op heden met name gefocust op integraties van Google tools. De tool zou nog completer worden als er integraties van derden mogelijk zijn, zoals social media kanalen. UPDATE: Het is nu ook mogelijk data uit social media kanalen toe te voegen middels custom connectors (met uitzondering van Snapchat).

Onze conclusie

Bij Partout zijn we inmiddels overtuigd van de kracht van Data Studio. Doordat de tool relatief eenvoudig in te stellen is, is het mogelijk om binnen relatief korte tijd visueel aantrekkelijke en inzichtelijke rapportages op te zetten.

Aan de slag met Google Data Studio
Wil je meer informatie over Google Data Studio of wil je samen met ons je rapportage opstellen? Neem dan vrijblijvend contact op.

 

5Vacatures open!