Partout d.n.a.

Met onze ‘online tools’ kunnen werksessies en belangrijke vergaderingen gewoon doorgaan! Zo doen we dit samen met jou

Case

van Brainport Eindhoven

De slimste regio ter wereld!

Hoe vang je de ambities van Brainport Eindhoven in één platform? Lees het in onze case. Wij zijn trots op onze samenwerking met 'De slimste regio ter wereld!'

Trots op onze samenwerking met Brainport Eindhoven – De slimste regio ter wereld!

Wij werken inmiddels al weer een ruime tijd met trots voor Brainport Eindhoven, misschien bekend van het shirt van PSV, of ergens opgevangen dat het de Nederlandse Sillicon Valley is. Brainport Eindhoven is een technologieregio waarin bedrijven, overheden en onderwijsinstellingen samenwerken aan een mooiere toekomst. Niet voor niets wordt het de slimste regio ter wereld genoemd. Brainport development is hier binnen een ontwikkelingspartij die bedrijven helpt om samen te werken en kennis te delen.

Hoe vang je de ambities van Brainport in een platform?

Partout heeft een platform ontworpen (design) en ontwikkeld (development), die de ambitie van Brainport waarmaakt. Een plek waar iedereen informatie kan vinden over deze mooie regio en waar ondernemers gemakkelijk geholpen worden met problemen en vraagstukken. Brainport is een van de beste regio’s op het gebied van technologie in de wereld. Maar om de regio Brainport en de waarde van Brainport Development goed uit te leggen bleek een lastig verhaal. Daarom hebben wij geholpen om een plek te creëren waar iedere mensen meer informatie kunnen krijgen én directe hulp krijgen, en trots kunnen worden op deze mooie regio. Partout is dé digitale partner van Brainport Eindhoven en adviseert en ontwikkelt samen om dit digitaal platform dagelijks beter te maken.

Wat waren de uitgangspunten bij het bouwen van een platform ?

  • Het platform moet de merkwaarden en belofte van Brainport Eindhoven voelbaar maken
  • Brainport heeft veel verschillende doelgroepen, waaronder bedrijven, internationale talenten, internationale studenten, scholen, overheden en natuurlijk betrokkenen uit de regio. Dit maakt het een veelzijdig platform, waarbij veelzijdige content op een logische manier moet worden getoond op basis van de klantreis inzichten van elke doelgroep.
  • Het platform dient niet alleen informatief te zijn, maar ook daadwerkelijk bijdragen bij verbinding. Men dient contact op te nemen of bijvoorbeeld navigeren naar een interessante vacature. Oftewel hoe zorgen we voor conversie met het hoogste gemak?
  • En het platform moet meertalig zijn. Brainport richt zich op de wereld, dus een multi-lingual platform was zeker belangrijk.

Wat is onze werkwijze voor het nieuwe platform?

We werken op basis van inzichten

Om tot een platform te komen dat voldoet aan alle wensen van Brainport, de gebruiker én zoekmachines als google hebben we een aantal stappen ondernomen. Allereerst zijn we niet op onderbuikgevoel aan de slag gegaan, maar op basis van inzichten. We hebben:

  • Stakeholder interviews gehouden
  • Google zoekwoordonderzoek gedaan binnen de verschillende klantreizen
  •  Gebruikersdoelen geïdentificeerd per doelgroep

Een werkend prototype geeft een goed beeld

Vervolgens hebben we deze inzichten doorvertaald naar een platform strategie, de content herschikt tot het op de gehele platform een logisch verhaal zou zijn, gemapt op de klantreizen van de verschillende doelgroepen en zijn we aan de slag gegaan met wireframes en een prototype. Met een prototype kun je een goed beeld krijgen van hoe het platform werkt en kan je er ook daadwerkelijk doorheen klikken.

Met een Design systeem werk je snel en flexibel

Voorheen werkten we vaak nog veel verschillende pagina’s uit naar een concreet design, al dan niet met bestaande content. Tegenwoordig werken we veel vaker middels een Design Systeem. Nadat het concept is neergezet en de wireframes en het prototype zijn uitgewerkt, werken we alle benodigde Design Elementen uit. Dit zijn bijvoorbeeld content elementen die je op verschillende pagina’s terug kunt laten komen, maar ook buttons, huistijlelementen en lettertypes. Hierin kunnen ook micro-animaties zitten. Op deze manier heeft de development-afdeling, maar ook de content specialist die later nieuwe pagina’s aan wilt maken een toolset om flexibel pagina’s te kunnen bouwen.

Toekomstbestendig door middel van de juiste technieken

Ook vanuit techniek denken we graag mee over hoe een platform niet alleen goed werkt op het moment van livegang, maar ook toekomstbestendig is. De ambitie van Brainport is groot en de techniek moet daar in mee kunnen bewegen. Daarom kozen we voor TYPO3. Het TYPO3-cms heeft een aantal voordelen. Hieronder sommen we er een aantal op:

  • Vele mogelijkheden voor gebruikers en een op maat in te stellen rollen-/rechtensysteem
  • Content hiërarchie via een boomstructuur
  • Flexibel in te richten content pagina’s waarin content aan-/uitgezet of binnen een bepaalde periode getoond kan worden
  • Ondersteuning voor multi-site/multi-language
  • Geen licentiekosten
  • Weinig tot geen plug-ins nodig
  • Long Term Support (security updates en doorontwikkeling) en goede backwards compatilibity

Digital experience met behulp van motion design

Om het digitale platform meer tot leven te roepen én voor een betere interactie op het platform, hebben we ontworpen met beweging. Door met beweging te ontwerpen voelt alles levendig aan en komt het merk Brainport meer tot zijn recht. Het vangt daarnaast het oog meer en helpt gebruikers lastigere interacties beter te begrijpen. Hierdoor is de ervaring van een gebruiker veel beter dan wanneer een platform statisch blijft.

Agile werkwijze in sprints van 2 weken

Je leest het tegenwoordig overal, maar ook wij werken graag op een agile manier. Voor de ontwikkeling van het platform van Brainport Eindhoven hebben we samen met het team van Brainport in sprint van 2 weken gewerkt, waarbij we elke twee weken elkaar updates gaven van de status. Resultaat: een betrokken team en een goed overzicht van de voortgang van een project. Een mooie bijkomstigheid is dat je snel kunt bijsturen, mocht dat nodig zijn.

Wat zijn de deliverables kort samengevat?

  • De belofte van Brainport Eindhoven aan haar doelgroepen is inhoudelijk sterk neergezet en voelbaar gemaakt met motion design.
  • Op basis van de klantreis van de doelgroepen is de er een user experience ontworpen die de merkbelofte van Brainport Eindhoven waarmaakt
  • Het platform maakt het voor gebruikers moeiteloos om to actie over te gaan. Hiermee dragen we bij aan de doelstelling van Brainport Eindhoven en dat is in contact komen met haar doelgroepen om ze verder te helpen met hun vraag.
  • Met Typo3 als Open Source technologie een goede basis om verder uit te bouwen als volwaardig platform
  • Volledige flexibiliteit voor de redactie om contentblokken en pagina’s te maken
  • Partout is een digitale partner die Brainport Development ondersteunt en mogelijkheden toont om het platform uit te bouwen en consistent in ervaring te blijven

Benieuwd naar wat we voor jou kunnen betekenen? Ik denk graag met je mee!

Neem contact met ons op ›
5Vacatures open!