
Succesverhaal
Prijswinnende jongerencampagne 'Rijbewijs Struggles' verhoogt de slagingskans bij het CBR
Client
CBR
Expertise
Social advertising
Contentproductie
Industrie
B2C
Laatste update
24 juli 2025

Hoe zorg je ervoor dat je jongeren digitaal zo goed mogelijk begeleidt, zodat zij de juiste rijschool kiezen én sneller hun rijbewijs halen? Samen met het Centraal Bureau voor Rijvaardigheid (CBR) en communicatiebureau Jong & Je Wil Wat, hebben we de afgelopen jaren aan dit vraagstuk gewerkt. En met succes! Onze campagne heeft een positieve invloed bij het kiezen van een rijschool en bij het doorlopen van het rijbewijstraject.
Door de vakjury van de Grand Prix Content Marketing Awards 2023 is deze campagne bekroond met brons in de categorie campagnes.
In gesprek
Wat vinden jongeren belangrijk bij het behalen van hun rijbewijs? Waar lopen zij tegenaan? We stelden deze vragen aan de doelgroep om de klantreis inzichtelijk te maken. Deze interviews vormden de basis voor onze campagnedoelen. We zetten ze om in 16 rijbewijstips die hulp bieden voor 16 verschillende moeilijkheden - ook wel struggles genoemd. Het campagneconcept 'Rijbewijs Struggles' was geboren.
We werkten de tips uit, voorzagen ze van visuals en plaatsten ze op de website. De vijf struggles met de grootste impact werden gebruikt voor de campagne-uitingen.

Rijbewijs Struggles
Maar hoe bereik je een jonge doelgroep? Daar weten wij wel raad mee. Jongerenmarketing is een tak van sport waar wij al ruim 10 jaar ervaring mee hebben.
We zetten authentieke video- en fotografische portretten in voor herkenning bij de doelgroep. Door meerdere variaties van content te ontwikkelen, kunnen we experimenteren en optimaliseren. Testen is een belangrijk onderdeel van onze werkwijze. Zo vinden we welke uitingen de beste resultaten opleveren.


Kanaalkeuzes
We adverteerden via TikTok, Snapchat, Facebook, Instagram en YouTube. Dit zijn de kanalen waar jongeren uit de doelgroep actief zijn. Door onze SEO-optimalisaties kreeg de CBR-pagina met rijbewijstips veel organisch verkeer. We ondersteunden de organische posities met Google Ads waar dat zinvol was.
Dashboard, performance & effectmeting
Voor elke campagne stellen we een meetplan op. Via trackingpixels zien we precies welke interacties gebruikers hebben met de rijschoolzoeker of rijbewijstips. We weten in welke fase van de klantreis iemand zich bevindt en tonen de juiste content via retargeting. Google Data Studio dashboards geven het CBR realtime inzicht in voortgang en prestaties van campagnes.
Resultaat
Effectmetingen tonen aan dat de doelgroep positief wordt beïnvloed in hun keuzeproces voor een rijschool door het zien van de campagne.
We werken al jaren samen met het CBR aan deze doelstelling. Dat betekent dat we continu nieuwe inzichten opdoen en verwerken in lopende campagnes. We pasten kanaalkeuze aan, wijzigden de tips die we uitlichtten en stelden nieuwe doelstellingen. Toen bleek dat ouders sterk betrokken zijn bij het rijbewijstraject van hun kind, maakten we een afgeleide campagne voor ouders. Ook deze haalt bovengemiddelde resultaten. Zo blijft de campagne zich ontwikkelen en blijven we resultaten boeken.
De vooral gestelde KPI's zijn gehaald: optimaliseren van kanaalinzet en voorlichting voor Rijbewijs B. Op naar meer succesvolle resultaten!
Wil je eens (vrijblijvend) sparren met onze experts
Een informeel gesprek over je business en je vraag
Behulpzaam advies en begeleiding
Geen Sales pitches of andere onzin
Geen verplichtingen, maar duidelijke stappen.

Jeroen Valkenburg
Founder, Business strategy
Je kunt ook rechtstreeks mailen of bellen op +31 6 53 58 70 19