Blog

YouTube marketing

Lars thumbnail

Lars van Jole

SEA marketeer

Publicatie

1 juli 2025

Leestijd

5 min leestijd

Video is belangrijk in elke contentstrategie. Met video krijg je meer aandacht, interactie en conversie én zijn het beste in staat om de communicatieboodschap over te brengen. Zeker op smartphones. 

Wist je dat YouTube de tweede grootste zoekmachine ter wereld is? Als je dus aan de slag wilt met video content marketing is het belangrijk om YouTube in te zetten. Daarnaast is YouTube het grootste videokanaal ter wereld en wordt dit voor verschillende toepassingen gebruikt. YouTube kan je organisatie/merk een gezicht geven en kan gebruikt worden voor promotiedoeleinden, zoals met een YouTube campagne. Daarnaast wordt YouTube veel door jongeren gebruikt om vloggers te volgen. Tegenwoordig kijken jongeren meer video's online dan op tv. 

Waarom gebruiken bedrijven YouTube marketing?

Bedrijven gebruiken YouTube marketing als marketingstrategie om te profiteren van de bezoekersaantallen op YouTube. Een voorbeeld van een succesvolle YouTube marketingstrategie is het uploaden van waardevolle video content, zoals product reviews of tutorials. Meer dan een miljard mensen over heel de wereld gebruiken YouTube. En elke minuut wordt er rond de 300 uur aan video content geüpload. Dat is 5 uur aan video content per seconde, wat YouTube een populair kanaal maakt. Naast Google is YouTube bovendien een van de grootste zoekmachines. YouTube biedt daarom een goed medium om een doelgroep te bereiken. 

  • Meer dan 1 miljard gebruikers wereldwijd. In Nederland zijn er 8.7 miljoen mensen die gebruikmaken van YouTube, waarvan 2.4 miljoen dagelijks 
  • Bestemd voor alle leeftijden, vooral jongeren tussen de 13 en de 19 jaar
  • Meer dan 50% zijn mobiele gebruikers 
  • Vooral gericht op B2C 

Waarvoor gebruik je YouTube marketing:

  • Voor de interactie die op dit kanaal plaatsvindt 
  • Om het gezicht achter je bedrijf te laten zien 

Voordelen van YouTube marketing:

  • Bovenaan in zoekresultaten 
  • Video's worden beter onthouden dan tekst of afbeeldingen 
  • 60% van de mensen kijkt liever een video dan dat dat ze een tekst lezen 

Als je YouTube in wilt zetten binnen jouw Social Media marketing strategie moet je wel opleten dat de video's die je upload kwalitatief goed én relevant zijn. 

YouTube optimalisatie

YouTube is de tweede grootste zoekmachine ter wereld. Het is dus belangrijk dat je videocontent vindbaar is voor jouw doelgroep. Om je videocontent goed te laten indexeren, is het van belang je video's te voorzien van relevante metadata. 

Metadata draagt onder andere bij aan de vindbaarheid van de video in YouTube, maar ook in Google. Google indexeert namelijk geen afbeeldingen of video's, maar alleen tekst. Door relevante metadata mee te geven aan de video kan deze ook geïndexeerd worden door Google en heeft het een positieve invloed op SEO, wanneer je ook in deze data je focus zoekwoorden verwerkt. Het is daarom ook van belang om relevante zoekwoorden te gebruiken waarmee je gevonden wilt worden. Net als SEO voor een website is het ook bij een video van belang de zoekwoorden consistent terug te laten komen in de titel, beschrijving en tags. 

Metadata bestaat uit de volgende onderdelen: 

Titel: Zorg dat je een beknopte maar relevante titel geeft aan je video. De titel dient duidelijk de inhoud van de video te beschrijven. Dit geeft namelijk een eerste indruk en de gebruikers lezen tenslotte vaak als eerste de titel. 

Beschrijving: Met een beschrijving kun je meer informatie geven en de gebruikers gerichter proberen te triggeren om de video te bekijken. Alleen de eerste 156 tekens van de beschrijving worden namelijk in de zoekresultaten weergegeven. Probeer dan ook in deze eerste 156 tekens de kern van de video te vertellen en verwerk natuurlijk relevante zoekwoorden in de beschrijving. 

Relevante tags: Tags zijn zoekwoorden die de YouTube-zoeksystemen gebruiken om video's aan nieuwe kijkers te tonen. Zorg voor goede en relevante tags, die het onderwerp van je video goed samenvatten. 

Ondertiteling: De ondertiteling is ook van belang omdat YouTube en Google niet de gesproken tekst kunnen indexeren. Als je ondertiteling toevoegt, is dat wel mogelijk. Daarnaast straal je hiermee sociale verantwoordelijkheid uit, omdat je dove of slechthorende kijkers niet vergeet. 

Interactie met video's 

Wist je dat je extra interactie bij jouw kijkers kunt opwekken als ze een video aan het bekijken zijn? Dit doe je met annotaties. Annotaties zijn klikbare overlay's in YouTube video's. Deze annotaties kunnen gebruikt worden om de betrokkenheid te vergroten, meer informatie te geven of de kijker hulp te bieden bij het navigeren. Je kunt een annotatie ook gebruiken voor externe links, zodat je meer verkeer naar je website genereert. 

YouTube strategie uitbesteden

Er zijn verschillende advertentiemogelijkheden op YouTube.com en met de YouTube video's. Het adverteren loopt echter geheel via Google Adwords. Via Google Adwords kunnen videoadvertenties worden gemaakt met de video's op YouTube. Een groot voordeel van YouTube adverteren zijn de specifieke target mogelijkheden van je doelgroep. Je kunt namelijk de advertentiedoelgroep verfijnen op geslacht, leeftijd, interesse en locatie. 

Wij zijn Partout

Wij zijn een B2B-marketing bureau in Eindhoven. Wij zorgen dat B2B-bedrijven op de shortlist komen van hun ideale klanten, juist bij complexe aankoopprocessen waar anderen vastlopen. We combineren branding en demand generation zodat je een veel gevraagd merk wordt. In plaats van alleen leads najagen, bouwen we een merk dat wordt gezien, vertrouwd en gekozen.

Larsen en Evie aan het brainstormen 3