Blog
Google Analytics

Lars van Jole
SEA marketeer
Publicatie
2 juli 2025
Leestijd
4 min leestijd
Google analytics is een webanalyse tool waarmee we het gedrag van bezoekers op een website volgen en begrijpen. Google Analytics geeft de informatie die nodig is om je te helpen de successtrategie van je bedrijf vorm te geven en dingen te ontdekken die je waarschijnlijk nog niet wist over jouw websitebezoekers. Of je nu een e-commerce-website of een informatieve website hebt; Google analytics helpt je bij het begrijpen van het gedrag van jouw websitebezoekers. Deze gebruikersinformatie gebruiken we om jouw marketingplan en customer journey te optimaliseren om het beste resultaat te halen. Zo behalen we samen jouw marketingdoelstellingen.
Google Analytics bestaat uit 4 onderdelen:
- Doelgroep (audience): wie bezoekt je website?
- Acquisitie (acquisition): waar komen je gebruikers vandaan?
- Gedrag (behaviour): wat doen je gebruikers op je site?
- Doelen (goals): wat levert het op? (in conversies en/of geld).
Waarom jij een Google Analytics account nodig hebt
Door gebruik te maken van een Google Analytics account krijg je inzicht in alle activiteiten op jouw website, zoals de aantallen, het geslacht, leeftijd en de locatie van je bezoekers. Deze informatie is van belang, omdat je er hierdoor achter komt of je website wel de bezoekers trekt die binnen jouw doelgroep passen. Wanneer jij geen idee hebt waar jouw bezoekers vandaan komen, is het onduidelijk aan welke knoppen er gedraaid moeten worden om het bezoekersaantal zo rendabel mogelijk te verbeteren.
Investeer jij in alle online marketing kanalen maar blijken al je leads vanuit social media marketing te komen? Dan is de kans groot dat er op gebied van SEO of SEA nog kansen liggen. Daarnaast kun je ook zien vanuit welk apparaat de meeste bezoekers komen. Heb je bijvoorbeeld een webshop en gebruiken de meeste bezoekers hun desktop om op jouw webshop te landen, dan bestaat de kans dat er iets niet goed gaat in het aankoopproces van de mobiele website.
Valt het op dat een bestemmingspagina een hoog bounce percentage heeft? Dan heeft een content marketeer op deze pagina niet de informatie geschreven die bezoekers willen lezen. Dit zal uiteindelijk een nadelig effect hebben op je posities in Google voor je website.
Sneller inzicht met Google analytics dashboards
Een Google Analytics dashboard is een overzicht met de belangrijkste statistieken van jouw website of een deel van jouw website. Dashboards zijn handig voor management- en prestatierapportages. Deze rapportages kunnen, bijvoorbeeld elke maand of elke week automatisch verstuurd worden vanuit Google Analytics.
Met een Google Analytics dashboard wordt al het voorwerk gedaan en dat verkort de tijd die nodig is om de gegevens in documenten of spreadsheets te zetten. In Google Analytics kun je kiezen uit verschillende Google rapportagesjablonen, maar je kunt ook je eigen rapport op maat samenstellen met daarin de dimensies en statistieken die jij belangrijk vindt.
Het verschil tussen de oude Google Analytics en Analytics 4
Het grootste verschil tussen de oude Google Analytics en Google Analytics 4 is de manier waarop Google Analytics websites meet. GA4 werkt met een gebeurtenis-datamodel. De oude Google Analytics meet altijd via sessies die zijn gekoppeld aan gebruikersgegevens. Gebeurtenissen zoals paginaweergaven, downloads en aankopen zijn bijvoorbeeld gekoppeld aan gebruikersinformatie zoals leeftijd, geslacht, bron/media en locatie.
Voor veel websites kan deze methode nog steeds normaal worden gebruikt. Met de opkomst van steeds meer applicaties en websites van één pagina (onepage-sites), is het bijhouden van sessies en paginaweergaven niet langer de beste manier om de bezoekerservaring te evalueren. Daarom koppelt GA4 respectievelijk sessies en paginaweergaven. Google meet een reeks gebeurtenissen en elke gebeurtenis geeft andere informatie door via parameters. Hiermee worden automatisch de scrolldiepte, videoweergaven, downloads en meer factoren gemeten. De nadruk zal meer liggen op waardevolle bezoeken en interacties. Google Universal is vanaf 1 juli 2023 overgegaan naar Google Analytics 4
Wij zijn Partout
Wij zijn een B2B-marketing bureau in Eindhoven. Wij zorgen dat B2B-bedrijven op de shortlist komen van hun ideale klanten, juist bij complexe aankoopprocessen waar anderen vastlopen. We combineren branding en demand generation zodat je een veel gevraagd merk wordt. In plaats van alleen leads najagen, bouwen we een merk dat wordt gezien, vertrouwd en gekozen.
