Blog
Google Display Advertenties

Lars van Jole
SEA marketeer
Publicatie
1 juli 2025
Leestijd
4 min leestijd
Denk je erover na om Google Display Advertenties in te zetten? We vertellen je graag meer over de mogelijkheden van adverteren via Google Display.
Wat is Google Display advertising?
Display advertenties zijn een onderdeel van Google Ads, net zoals bijvoorbeeld Google Shopping. Met Google Display advertenties bereik je mensen met beeldadvertenties die geplaatst worden op verschillende websites of apps. De advertenties zijn te herkennen aan de banner-achtige vorm, vaak met bewegende tekst of een bewegende afbeelding. Adverteren met Google Display ads is een manier om een grote groep te bereiken en te zorgen voor awareness, verkeer of conversie.
Voordelen van Google Display advertenties
Een groot voordeel aan Google Display ads, is dat je op grote schaal je producten of merk visueel onder de aandacht kan brengen. Daarnaast zijn de kosten van Google Display advertenties relatief laag. Met een klein budget kan je veel mensen bereiken. Een voordeel: als er niet wordt geklikt op de advertentie, dan betaal je ook niet, terwijl je advertentie wel is weergegeven. Met weinig geld kan je toch weergaven en bereik genereren met je advertentie.
Naast het feit dat de kosten relatief laag zijn, is het ook goed meetbaar. Zo kan er exact gemeten worden hoeveel conversies er worden gerealiseerd. Zo kunnen we tijdig bijsturen en halen we het beste resultaat uit je marketing euro.
Verschil tussen Zoekcampagnes en Displaycampagnes
Google Ads heeft twee verschillende advertentiemethoden: Zoekcampagnes en Displaycampagnes.
Zoekcampagnes
Stel, je bent online op zoek naar een nieuwe jas. Je typt 'jas' in op Google en krijgt direct een hoop opties die aansluiten bij jouw zoekterm. Als je adverteert via een zoekcampagne, dan wordt jouw advertentie getoond wanneer een gebruiker een bepaalde zoekopdracht invoert bij Google, Google Shopping, Google Afbeeldingen en Google Maps. Betaalde zoekopdrachten worden boven de organische (onbetaalde) zoekresultaten getoond. Omdat betaalde zoekresultaten goed aansluiten bij de zoekintentie van de bezoeker, ligt het gemiddelde conversiepercentage hoog bij zoekcampagnes. Een andere positieve eigenschap van adverteren via zoekmachines: je betaalt per klik. Dit maakt het resultaat van je investering (ROI) inzichtelijk. Echter is deze vorm van adverteren uitsluitend mogelijk als je gebruik maakt van tekst.
Displaycampagnes
Het grote verschil tussen Google Display en zoekcampagnes is dat Google Display advertenties niet getoond worden in de zoekmachine, maar te zien zijn op andere websites. Websites kunnen aangeven dat ze Google Ads toestaan op hun sites. Bij een displaycampagne is het bereik vaak groot, maar ligt het conversiepercentage lager dan bij zoekcampagnes. Het doel van adverteren via Display Ads, is vaak om naamsbekendheid te vergroten. Een groot voordeel van Display is dat je zowel tekst als afbeeldingen en video's kan gebruiken.
Verschillende advertenties
Als je kiest voor adverteren via het Google Display Netwerk, ben je er nog niet. Je staat nog voor een aantal strategische keuzes. Ga je voor beeld- of tekstadvertenties? Kies je voor een biedstrategie op basis van cost-per-click (CPC) of juist cost-per-mille (CPM)? En zet je je campagne op via Google Ads of via een Demand Side Platform (DSP)?
Kies je voor Google Ads, dan zijn je targetingopties iets beperkter dan bij een DSP, maar zeker niet beperkt. In 2025 biedt Google Ads nog steeds krachtige mogelijkheden: je kunt targeten op onderwerpen (contextual targeting), interesses, demografie, specifieke websites (placements) en natuurlijk via remarketing. Door deze opties slim te combineren, bereik je gericht de juiste doelgroep met relevante advertenties.
Partout is jouw bureau voor Google Display
Wil je nog een stap verder gaan? Nog meer bereik realiseren? En kun je wel wat hulp gebruiken bij al deze keuzes? Wij zijn er voor je! Met onze kennis en ervaring geven we je gericht advies. Neem contact met ons op. We helpen je graag verder met adverteren via Google Display!
Wij zijn Partout
Wij zijn een B2B-marketing bureau in Eindhoven. Wij zorgen dat B2B-bedrijven op de shortlist komen van hun ideale klanten, juist bij complexe aankoopprocessen waar anderen vastlopen. We combineren branding en demand generation zodat je een veel gevraagd merk wordt. In plaats van alleen leads najagen, bouwen we een merk dat wordt gezien, vertrouwd en gekozen.
