Partout d.n.a.
Blog

YouTube: de must voor iedere marketingagenda

Geschreven door Ilona Mooren op 6 februari 2015

Wist je dat YouTube de tweede grootste zoekmachine ter wereld is? Daarnaast zorgt YouTube voor meer conversie dan elk ander platform. YouTube zou dus eigenlijk als vast item op iedere marketingagenda moeten staan. Maar wat heeft YouTube nu eigenlijk voor je merk te bieden? Lees hier enkele basistips over hoe jouw merk optimaal op dit videoplatform aanwezig kan zijn.

Zorg ervoor dat je gezien wordt

Een video maak je om gezien te worden. Net zoals bij SEO is het belangrijk om de zoekwoorden consistent in de metadata van je video te verwerken. Hiermee bedoelen we de titel, beschrijving en tags bij een video upload. Metadata draagt namelijk ook bij YouTube video’s bij aan de indexeerbaarheid. Wanneer de video goed geïndexeerd kan worden zal het aantal weergaven via zoekresultaten en voorgestelde video’s toenemen wanneer er een relevante zoekopdracht wordt uitgevoerd door de gebruiker.

  • Titel
    Zorg dat je een beknopte maar relevante titel geeft aan je video. De titel dient duidelijk de inhoud van een video te beschrijven. Dit geeft namelijk een eerste indruk  en de gebruikers lezen tenslotte vaak als eerste de titels.
  • Beschrijving
    Met beschrijvingen kun je meer informatie geven en de gebruikers gerichter proberen te triggeren de video te bekijken. Alleen de eerste 156 tekens van de beschrijving worden namelijk in de zoekresultaten weergegeven. Probeer dan ook in deze eerste 156 tekens de kern van de video te vertellen en verwerk natuurlijk relevante zoekwoorden in de beschrijving.
  • Relevante tags
    Tags zijn zoekwoorden, die de YouTube-zoeksystemen gebruiken om video’s aan nieuwe kijkers te tonen. Zorg voor goede en relevante tags, die het onderwerp van je video goed samenvatten.
  • Ondertiteling
    Denk groot en bereik een breder publiek door middel van een ondertiteling. Tegelijkertijd straal je sociale verantwoordelijkheid uit, omdat je dove of slechthorende kijkers niet vergeet.

Wees creatief

YouTube heeft vele mooie functionaliteiten, bijvoorbeeld het maken van de afspeellijsten binnen je eigen kanaal. Stel afspeellijsten samen om alle video’s op je kanaal overzichtelijk in te delen. Zo kun je bijvoorbeeld een lijst maken met productdemonstraties, how-to video’s en gebruikerservaringen of je combineert de best bekeken video’s met nieuwe uploads. Zo hoeft je kijker zich ook minder in te spannen om meerdere video’s achter elkaar te kijken en wordt de totale weergavetijd van je video’s verlengd.

Zoek interactie op bij de kijkers

Wist je dat je extra interactie bij jouw kijkers kunt opwekken als ze een video aan het bekijken zijn? Dit doe je met annotaties. Dit zijn klikbare overlays in de video en deze kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om de betrokkenheid te vergroten, meer informatie te geven of te helpen bij de navigatie. Vraag de kijkers eens om je video te liken of stel een specifieke vraag in een annotatie, zodat je doelgroep meer betrokken raakt. Je kunt een annotatie ook gebruiken voor externe links, zodat je meer verkeer naar je website genereert. Wees vooral creatief en geef met annotaties een mooie meerwaarde aan je video.

Meten, analyseren en optimaliseren

Als de video’s geoptimaliseerd zijn, is het natuurlijk ook handig om te zien wat wel en niet aanslaat bij je doelgroep. YouTube heeft een uitgebreid statistiekenpakket, waarmee je onder andere inzicht kunt krijgen in hoe lang en hoe vaak je video’s zijn bekeken. Bekijk deze data, haal hier je learnings uit en optimaliseer de video’s.

Het zit ‘m ook in de kleine dingen

Met kleine tweaks binnen YouTube kunnen ook mooie resultaten worden behaald. Probeer zo veel mogelijk volgers te krijgen. Zij zien het namelijk als eerste als er een nieuwe video geüpload is. Besteed ook aandacht aan aantrekkelijke en opvallende video-thumbnails. Dit zijn afbeeldingen, die ook buiten het YouTube-platform worden gebruikt om een impressie van je video te geven. Reageer op reacties die bij de video’s worden geplaatst en zorg ervoor dat het YouTube-kanaal een mooie uitstraling heeft. Dit kan bijvoorbeeld door een aantrekkelijke profiel- en headerafbeelding te plaatsen.

Weet ik nu alles over YouTube?

Nee, wij hebben je een aantal tips gegeven, maar YouTube heeft nog veel meer mogelijkheden. Zowel binnen als buiten het platform. Zo kun je YouTube video’s ook plaatsen op je eigen website of gebruiken om mee of binnen te adverteren. Binnenkort lees je hier meer over deze advertentiemogelijkheden. Verdiep jezelf in YouTube, ontdek alle mogelijkheden en creëer kansen voor jou en je onderneming.

Meer weten over YouTube marketing?

+31 (0)40 285 15 25 ilona@partout.nl
8Vacatures open!