
Case
Social Media campagnes die de drempel verlagen om de Kindertelefoon te bellen over eenzaamheid, pesten, liefde en seks.
Client
Kindertelefoon
Expertise
Social advertising
Industrie
B2C
Laatste update
11 augustus 2025

De afgelopen jaren is er steeds meer aandacht voor het mentale welzijn van jongeren. Toch blijkt uit onderzoek dat de drempel om contact op te nemen met De Kindertelefoon nog altijd hoog is. Daarom voet De Kindertelefoon campagnes rondom thema’s die jongeren bezighouden, zoals liefde, seks, eenzaamheid en pesten.
De campagnes
In samenwerking met Jong & Je Wil Wat hebben we drie campagnes bedacht en geproduceerd. Jong & Je Wil Wat is een communicatiebureau gespecialiseerd in de doelgroep jongeren van 10 tot 27 jaar. De kernvraag waarmee de drie campagnes samenkomen is: 'Hoe gaat het met jou vandaag?'. Daarmee wil de Kindertelefoon overbrengen dat je met de Kindertelefoon over alles kunt praten. Het doel is om interactie met de doelgroep te starten.
De campagnes zijn opgebouwd rond drie thema’s: eenzaamheid, pesten en liefde & seks. Campagne 1 draaide om eenzaamheid, campagne 2 richtte zich op pesten en campagne 3 stond in het teken van liefde en seks. Elk thema is gekoppeld aan een relevante themaweek. Zo sluit de campagne over pesten aan bij de nationale Week Tegen Pesten.
De Campagne-uitingen
Voor de drie campagnes zijn korte video’s ontwikkeld, speciaal voor Instagram en Facebook. De uitingen sluiten aan bij de doelgroep van De Kindertelefoon: kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar, met een focus op de leeftijdsgroep 10 tot 15 jaar.
Onderzoek laat zien dat jongeren visuele advertenties aantrekkelijker vinden dan tekst-only uitingen. Daarom bestaan de campagnes volledig uit video’s en fotografie. We zijn blij dat we zo hebben bijgedragen aan het verlagen van de drempel voor jongeren om contact op te nemen met De Kindertelefoon.
Kernboodschap & doelstelling
Uit onderzoek is gebleken dat de naamsbekendheid van De Kindertelefoon onder de doelgroep kinderen en jongeren hoog is, maar dat de manier waarop De Kindertelefoon werkt minder bekend is. De Kindertelefoon zou niet toegankelijk genoeg zijn voor kinderen. Zo zijn er stigma's over het bellen naar De Kindertelefoon, waaronder: "De Kindertelefoon is toch alleen voor zielige kinderen", "Alleen als je thuis mishandeld wordt" of "Als je heel erg gepest wordt."
De Kindertelefoon is er voor alle kinderen die behoefte hebben aan een luisterend oor. Met deze campagnes wil De Kindertelefoon ook de chat en het forum beter onder de aandacht brengen. Het doel is duidelijk: kinderen laten weten dat ze écht over alles kunnen praten. Daarnaast informeren de campagnes over de rol van De Kindertelefoon en ligt de nadruk op het normaliseren van hulp vragen. Je mag altijd je verhaal delen en hulp vragen mag altijd.
Wat hebben we gedaan?
Voor de campagnes zijn er video's en advertenties ontwikkeld. Het format van de video's is aangepast op het format van Instagram Story's en Facebook Tijdlijn. Dit betekent: hoge kwaliteit videocontent. De video's zijn gemaakt op basis van storytelling-principes waarbij we jongeren in situaties plaatsen die herkenbaar kunnen zijn. De video's bestaan uit een goede mix van stockbeelden, animatie en zelf geproduceerde videocontent. De video's en de bijbehorende Social Media-advertenties geven een directe mogelijkheid tot handelen middels een doorklikmogelijkheid naar de landingspagina van de campagne.
Methodiek en resultaten
Er is een conceptontwikkeling gedaan met Jong & Je Wil Wat. De kennis van Jong & Je Wil Wat over het bereiken van een jonge doelgroep en onze kennis over gedrag op social media zijn samengebracht en vanuit die inzichten zijn toffe uitingen bedacht en formats gemaakt. De uitingen zijn voorafgaand gevalideerd bij de doelgroep, zodat De Kindertelefoon hiermee raak schiet bij jongeren. Het doel: zichtbaarheid bij de doelgroep creëren en de drempel verlagen om contact op te nemen. Met een beperkte looptijd en met een gering budget hebben we ruim de helft van de jongeren in Nederland bereikt. De vooraf gestelde KPI's rondom bereik en interactie zijn ruimschoots behaald!
Wil je eens (vrijblijvend) sparren met onze experts
Een informeel gesprek over je business en je vraag
Behulpzaam advies en begeleiding
Geen Sales pitches of andere onzin
Geen verplichtingen, maar duidelijke stappen.

Jeroen Valkenburg
Ik help je merk op de shortlist te krijgen bij je ideale klant
Je kunt ook rechtstreeks mailen of bellen op +31 6 53 58 70 19