Case De Kindertelefoon

Social Media campagnes die de drempel verlagen voor jongeren om de Kindertelefoon te bellen over eenzaamheid, pesten, liefde en seks.

De campagnes

In samenwerking met Jong & Je Wil Wat hebben we de drie campagnes bedacht en gemaakt. Jong & Je Wil Wat is een communicatiebureau gespecialiseerd in de doelgroep jongeren van 10 tot 27 jaar. De kernvraag waarmee de drie campagnes samenkomen is: ‘Hoe gaat het met jou vandaag?’. Daarmee wil Kindertelefoon overbrengen dat je met de Kindertelefoon over alles kunt praten. Daarbij is het doel om een interactie met de doelgroep te starten. De campagnes zijn onderverdeeld in drie verschillende thema’s. In campagne 1 was het thema eenzaamheid, in campagne 2 ging het over pesten en campagne 3 stond in het teken van liefde en seks.

De Campagne-uitingen

Voor de drie campagnes, zijn verschillende campagne uitingen bedacht en ontwikkeld. De campagne-uitingen zijn verwerkt in korte video's en speciaal ontwikkeld voor Instagram en Facebook. De Kindertelefoon richt zich op kinderen en jongeren van 8-18 jaar. De focus van de campagne ligt op jongeren in de leeftijden van 10 tot 15 jaar. De thema’s zijn gekoppeld aan themaweken. Zo is de Pesten-campagne gekoppeld aan de nationale Week Tegen Pesten. Uit onderzoek blijkt dat, vooral bij een jongere doelgroep, het gebruik van advertenties met beeld geliefder zijn dan advertenties met alleen tekst. De campagnes bestaan dan ook uitsluitend uit video’s in combinatie met fotografie. We zijn blij dat we op deze manier hebben bijgedragen aan het doel om jongeren opener te laten praten over topics, zoals liefde en seks!

Kernboodschap & doelstelling

Uit onderzoek is gebleken dat de naamsbekendheid van De Kindertelefoon onder de doelgroep kinderen en jongeren hoog is, maar dat de manier waarop De Kindertelefoon werkt minder bekend is. De Kindertelefoon zou niet toegankelijk genoeg zijn voor kinderen. Zo zijn er stigma’s over het bellen naar De Kindertelefoon, waaronder: “De Kindertelefoon is toch alleen voor zielige kinderen“, “Alleen als je thuis mishandeld word“ of “Als je heel erg gepest wordt.“

De Kindertelefoon is er voor alle kinderen die een luisterend oor willen. Daarnaast wilt De Kindertelefoon met deze campagnes hun chat en forum wat meer onder de aandacht brengen. De campagnes hebben als doel om de volgende boodschap over te brengen: 'Met De Kindertelefoon kun je over ALLES praten', en heeft de functie om kinderen te informeren over de rol van De Kindertelefoon. Daarbij ligt de focus op het normaliseren van De Kindertelefoon. Er mag altijd om hulp gevraagd worden en/of je mag altijd je verhaal delen.

Wat hebben we gedaan?

Voor de campagnes zijn er video’s en advertenties ontwikkeld. Het format van de video’s is aangepast op het format van Instagram Story’s en Facebook Tijdlijn. Dit betekent: hoge kwaliteit videocontent. De video’s zijn gemaakt op basis van storytelling-principes waarbij we jongeren in situaties plaatsen die herkenbaar kunnen zijn. De video’s bestaan uit een goede mix van stockbeelden, animatie en zelf geproduceerde videocontent. De video’s en de bijbehorende Social Media-advertenties geven een directe mogelijkheid tot handelen middels een doorklikmogelijkheid naar de landingspagina van de campagne.

Methodiek en resultaten

Er is een conceptontwikkeling gedaan met Jong & Je Wil Wat. De kennis van Jong & Je Wil Wat over het bereiken van een jonge doelgroep en onze kennis over gedrag op social media zijn samengebracht en vanuit die inzichten zijn er toffe uitingen bedacht en formats gemaakt. De uitingen zijn voorafgaand gevalideerd bij de doelgroep, zodat De Kindertelefoon hiermee raak schiet bij jongeren. Het doel: zichtbaarheid bij de doelgroep creëren en de drempel verlagen om contact op te nemen.  Met een beperkte looptijd en gering budget hebben we ruim de helft van de jongeren in Nederland bereikt. De vooraf gestelde KPI’s omtrent bereik en interactie zijn ruimschoots behaald!

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Neem direct contact op

Altijd open voor contact

Je kunt Jeroen Valkenburg altijd whatsappen of bellen via 06 535 870 19, ook 's avonds of in het weekend. Hij is onze digital strategy consultant en hoort graag van je.

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

Kom ons bezoeken in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
info@partout.nl

Wij openen digital.