Wervingscampagne ‘Ook geen typische IT’er?’ zorgt voor een pool van kansrijke zij-instomers

Wat was het doel van de campagne?

Het doel van de campagne was om meer (potentiële) kandidaten te werven voor het omscholingstraject naar een baan in de IT-sector. Dit deden we vanuit de vraag, vacatures en profielen van de deelnemende bedrijven uit de metropool regio Eindhoven. Het doel was om de (potentiële) kandidaten voor een baan in de IT-sector te:

  1. Enthousiasmeren over een nieuwe baan of carrière in de IT
  2. Informeren over de mogelijkheden van omscholing
  3. Activeren om zich aan te melden bij het Leerwerkloket voor een oriëntatiegesprek

Inzichten verzamelen tijdens een workshop

De allereerste stap die we hebben gezet om uiteindelijk tot een campagne te komen, is het vergaren van kennis. En dit doen wij bij Partout het liefst met een workshop met het Leerwerkloket. Het Leerwerkloket helpt en adviseert werkende, werkzoekende, scholieren en werkgevers op het gebied van leren én werken vanuit de visie Leven Lang Ontwikkelen. Iedereen met vragen over onder andere omscholing, bijscholing en leerwerktrajecten kan bij het Leerwerkloket terecht. Het Leerwerkloket praat dagelijks met potentiële zij-instromers en kent als geen ander de angsten en motivaties van deze doelgroep. Tijdens een workshop met loopbaanbegeleiders van Leerwerkloket hebben we inzichten verzameld. Deze inzichten vormden de basis voor het concept van de succesvolle campagne.

IT zij-instromers - Mobile website
IT zij-instromers - Banner
IT zij-instromers - Banner
IT zij-instromers - Social

Hoe verleid je potentiële IT zij-instromers?

Uit de vergaarde inzichten kwam onder andere naar voren dat er een enorme diversiteit is aan mensen en situaties waaruit men instroomt in de IT-sector. Eigenlijk was de diversiteit zo groot dat er bijna geen rode draad in te ontdekken was. Daarom hebben we de nadruk gelegd op:

  1. Het laten zien van de grote diversiteit van situaties waaruit je uiteindelijk kunt instromen in de IT-sector. Daarbij leggen we de nadruk in de advertentiematerialen en de communicatie op het zij-instroom aspect, door een vóór en ná situatie te maken.
  2. Het veranderen van aannames over wat een baan in IT betekent en wie/welk profiel erbij past. Mensen denken dat een baan in IT alleen iets is voor mensen met een bèta profiel en goed zijn met wiskunde, compters of laptop en ‘technische dingen’. Voor de positieve insteek hebben we vooral gezocht naar hoe we de stereotypes van de IT’ers kunnen reframen. Dus van backpacker en yogadocent, tot huismoeder; de IT-sector leent zich voor allerlei soorten werknemers, vanuit allerlei soorten achtergronden.
  3. Onbekend maakt onbemind: mensen weten niet wat er allemaal daadwerkelijk mogelijk is in de IT-sector en waar ze de juiste informatie op kunnen halen. Met de campagne geef je de potentiële zij-instromer letterlijk een helpende hand door ze te voorzien van de informatie en hulp die ze nodig hebben.

Middelen en kanalenmix

Voor deze campagne hebben we gewerkt met video's en afbeeldingen. De video's zijn (verkort) getarget ingezet via YouTube ads, Facebook ads en Instagram stories. Mensen die zich via Google oriënteerden, werden afgevangen met een Search Ads campagne. Bezoekers van de campagne op typisch-IT.nl zijn via remarketing getarget om zich alsnog aan te melden voor een gesprek met het Leerwerkloket.

Klaar voor een open gesprek?

Plan een gratis afspraak

Neem contact op

Wil je direct persoonlijk advies op jouw vraag? Onze expert, Jeroen Valkenburg, staat klaar om je te helpen! WhatsApp of bel hem nu op 06 535 870 19, of plan eenvoudig een afspraak in zijn agenda voor een gratis consult van 30 minuten.

Kom op bezoek in Eindhoven

Vonderweg 22 (2e verdieping)
5616 RM Eindhoven
T +31 (0)40 285 15 25
hallo@partout.nl

Loop voorop, volg ons

Voor nieuws, updates en insider tips volg je ons op social media.

we open digital