Partout d.n.a.
Blog

Het jaar rond met het content marketing model Hero, Hub, Hygiene

Geschreven door Kristianne Lie Kwie op 4 augustus 2016

Hoe zorg je voor waardevolle en aantrekkelijke content die het hele jaar door bezoekers trekt en aanzet tot interactie op al je online kanalen? Dit is een uitdaging waar veel marketeers mee te maken hebben. Het Hero, Hub, Hygiene model is een contentstrategie die je hiervoor als basis kunt gebruiken.

In dit blog leggen we uit wat dit model precies inhoudt en hoe je dit kunt toepassen om een contentkalender 2019 te maken waarmee je het hele jaar rond ijzersterke content hebt.

Gratis whitepaper Hygiene content

Met het Hero, Hub, Hygiene model ontwikkel je SEO content dat jaarrond voor bezoekers zorgt. In onze gratis whitepaper lees je hoe je met Hygiene Content je bezoekers bereikt, helpt én inspireert.

Vraag hier jouw whitepaper aan!

Onze expert zegt:

Irma,
Online Marketeer
  • Meer verkeer door goede vindbaarheid in Google!
  • Waardevolle content die je bezoekers helpt en inspireert
  • Sterke relatie met je doelgroep
Vraag hier jouw whitepaper aan!

Wat is het Hero, Hub, Hygiene model?

Het Hero, Hub, Hygiene model is bedacht door Google als strategie voor YouTube, maar het is ook breed toepasbaar op content marketing. Volgens dit model zijn er drie soorten content nodig voor een goede contentstrategie:

In het onderstaande model zie je hoe Hero, Hub en Hygiene content door het jaar gepubliceerd worden.

Hero content

Hero content bestaat uit grootschalige campagnes getarget op consumenten van het merk. Het doel van deze content is het creëren van brede awareness voor het merk of een specifiek product van het merk.  Dit type content is omni-channel opgezet. Hero content wordt onder andere ingezet bij productlanceringen en seizoenscampagnes. Hero content speelt vaak in op de emoties van mensen om ze te raken en overtuigen.

Gratis whitepaper Hero content

Spraakmakende Hero content creëren? Zorg voor waardevolle en aantrekkelijke content die het hele jaar door bezoekers trekt en aanzet tot interactie op al je kanalen.

Download de whitepaper

Onze expert zegt:

Jeroen,
Strategy Director
  • Strategische content op basis van het Hero, Hub, Hygiene model.
  • Creëer brede awareness voor je merk of product
  • Storytelling staat centraal.
Download de whitepaper

Hero content ontwikkel je binnen de campagnes in je marketingplan en zijn dus eigenlijk je jaarlijkse campagnes met media ondersteuning. Iedereen moet deze hero content willen zien.

Een goed voorbeeld hiervan is Red Bull Stratos. Bijna iedereen heeft de video gezien waarin Felix Baumgartner op 39 kilometer een parachutesprong maakt. Andere mooie voorbeelden van Hero content zijn bijvoorbeeld de ‘Epic split’ van Jean-Claude Van Damme voor Volvo en ‘Winner Stays’ van Nike, vlak gelanceerd voor het WK van 2014.

Bovenstaande voorbeelden zijn gebaseerd op iets verrassends of humor, maar Hero content kan ook uit emotionele content bestaan. Twee mooie voorbeelden hiervan zijn de commercial van IAMS over een jongetje en zijn hond en het slaapliedje van Pampers.

Hub content

Hub content is regelmatig geplande content die relevant is voor je bestaande consumenten van een merk; je speelt met deze content in op gedeelde passies. De content is boeiend en waardevol, waardoor consumenten hier op reageren en de content willen delen.

Vaak leren consumenten via Hero content een product of merk kennen. Hierna worden ze met Hub content verleid om het merk te gaan volgen. Het doel van deze content is om een relatie op te bouwen tussen het merk en de consument.

Hub content kan op veel manieren worden ingezet: denk bijvoorbeeld aan:

  • Succesverhalen van productgebruikers
  • Evenementen
  • Trial campagnes
  • Pop-up stores
  • Een kijkje achter de schermen

Hub content wordt regelmatig ingezet: als je kijkt naar een jaarplanning zie je ook duidelijk piekmomenten in  Hub content. Een goed voorbeeld hiervan is Nike, met het NikeFootball account op YouTube, waar steeds korte series van video’s op verschijnen, zoals een reeks video’s met tips van voetballer Neymar. Een ander mooi voorbeeld is KLM: zij hebben heel diverse afspeellijsten op YouTube, van een kijkje in de cockpit tot verhalen of bestemmingen.

Hygiene content

Hero en Hub content is content die de consument aangeboden krijgt, maar consumenten zijn vaak zelf op zoek naar content. Dit wordt de Hygiene content genoemd: always-on content geoptimaliseerd om het meest overtuigende antwoord/hulp te geven op de behoeften en vragen van de consument.

Welke hulp of antwoorden consumenten zoeken, kun je ontdekken door een zoekwoordenonderzoek te doen om te kijken waar consumenten op zoeken. Daarnaast kun je met social listening tools ontdekken waar consumenten over praten. Op basis van deze twee dingen kun je je content optimaliseren.

Hygiene content kun je o.a. vormgeven als:

  • Advies
  • Online tests
  • FAQ’s
  • How-to-video’s

Hygiene content wordt het gehele jaar door gepubliceerd en verdwijnt ook niet. Denk bijvoorbeeld aan de vraag ‘Hoe bak ik een appeltaart?’. Als deze vraag getypt wordt in Google, wil je natuurlijk het beste antwoord hierop hebben. Dit doe je door bijvoorbeeld een video te maken waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je een lekkere appeltaart maakt of een recept waarin het puntsgewijs uitgelegd wordt, zoals Allerhande, met kooklessen in korte video’s dit doet. Op deze manier ben je relevant voor je consument.

Hoe pas je het Hero, Hub, Hygiene model toe op het creëren van content?

Het antwoord op die vraag gaan we je geven in het volgende blog, waar we de contenscrum gaan bespreken: een manier om nieuwe content te bedenken. Mis het niet en schrijf je alvast in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van onze laatste blogs en houd je je kennis up-to-date.

Meer weten over Hero Hub Hygiene?

+31 (0)40 285 15 25 kristianne@partout.nl
7Vacatures open!